Planerar CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Thorped

Re: Planerar CNC

Inlägg av Thorped »

tecno skrev: Vet inte vad du har för bakgrund då du har kommit fram till att en profil byggd fräs skulle klara det du vill, bara en ISO40 kona+spindelmotor ställer bra höga krav på stabilitet vilket du knappast kommer att nå med ett profilbygge. Detta med att ha bygg klossar för att utöka Z ställer ju det hela på huvudet då Z då bör vara i en fast portal och bordet ska röra sig.

Tänk om!
Jag vet inte vad du tänker på när man säger profiler men det första som når min hjärna är såna som dr.love använder i sitt bygge och det är absolut inte såna som jag ska använda, vet inte ens om man kan kalla min idé för profiler. Tänkte be någon att fräsa T-spår i helgjuten alu eller stål för att få en stabil konstruktion.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

tecno skrev:500x500x300 enligt dina uppgifter, alu väger ca 2.8kg dm² och det är väl 75dm² eller har jag räknat fel?
Onej du har säker räknat rätt där men hela volymen kommer aldrig användas samtidigt och de var där det var fel av mig att jag inte har sagt det.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

OK, men oavsett så tror jag att ett profilbygge suger för det du vill kunna göra. Tänk om är ett tips i all välmening.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Jag har all tid i värden att tänka om och det ska det göras må du tro :)
bbm77

Inlägg av bbm77 »

Det är bara att gratulera om du kan få den arbetsvolymen med dom yttermåtten, dom fleroppar jag har varit i kontakt med brukar vara ca längd 2m bredd 2.5m höjd 2.5m och gärna väga mellan 2 och 5 ton. Jag hade nog siktat på en begagnad universalmaskin typ storebro combimill (Tecno håller väl på med en sån). Dom kostar inte så mycket om man väger in vilken stabilitet man får i förhållande till att försöka spika ihop något själv. Angående motor bygget så allt går ju att bygga i moduler men det brukar också ställa högre krav på precision, ju fler delar desto fler fel kan det ju bli.

Ja ja nu har jag nog svamlat färdigt, Lycka till!
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Ja precis "alla" andra maskiner är så stora men har en pytteliten fräsyta har aldrig förstått varför det är så, men det kan bero på att en rörlig bänk tar större yta än en "bockkran" men det är bara en gissning. tyngden beror väl på vad man ska fräsa?

Mjo måste överväga vad som blir bäst.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

#Ja precis "alla" andra maskiner är så stora men har en pytteliten fräsyta har aldrig förstått varför det är så#

Nu ska vi inte såga TS helt vid fotknölarna. :badgrin:
Det ligger en del i det du skriver om hur yviga maskiner normalt är.

Nu läser jag lite mellan raderna. Jag får intrycket av att du är inställd på en portalmaskin?

Nu tror jag 750 x 750 x 1150mm är lite väl optimistiskt, men om man verkligen försöker kanske man kan komma i närheten.
Sedan får du nog räkna med att någon servomotor kommer att sticka utanför denna box.

Om det vore mitt problem, skulle jag utgå från en rejäl bottendel i betong.
Därpå ett rörligt bord + fast portal.

Det jag inte gillar med de konstruktioner man ser, är lösningen av Z-rörelsen.
Det går kanske att hitta en annan design för det.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Lite stort yttermått för dig, men enligt mig ett bättre val om du vill ha en hyfsat stabil maskin med stort arbetsområde.
http://www.blocket.se/varmland/Fras_Var ... m?ca=4&w=3
VMA R-630 CNC -91
Mycket fint skick
X = 1000 mm
Y = 600 mm
Z = 475 mm
ISO 50
Heidenhain TNC 355
0 - 8000 mm/min
Varvtal 0 - 2500 rpm
18,5 Kw
Bord 1600 x 625 mm
Vkt 6 000 KG
Moms tillkommer på överenskommt pris
Eller en MAHO:
http://www.blocket.se/alvsborg/Frasmask ... m?ca=4&w=3
Cnc fräs i bra skick. Maskinen är regelbundet servad och underhållen.

Fakta om maskinen.

Styrsystem:
CNC-432

Arbetsområde:
X = 600mm
Y = 450mm
Z = 450mm

Matning:
Arbetsmatning = 1-3000 mm/min
Snabbmatning = 4000mm/min

Spindel:
Vridbar vertikalspindel med borrande pinol Pinolrörelse = 100mm
Horisontalspindel
Varvtal = 20-3150rpm

Övrigt:
Kylmedelsbehållare 70L med pump
Maskinvikt 3100kg

Maskinen kan mot pristillägg utrustas med Heidenhain TNC310 styrsystem.

Pris = 47.000 + moms
Oavsett vilken av dom så kan jag nästan garantera att du får betydligt mer maskinför mindre pengar än om du ska bygga från grunden.

Men om du nu bestämt dig för att bygga en egen så tror jag på samma sak som Säter, En portalmaskin med fast portal och rörligt bord.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Egentligen vet jag inte varför inte bara säger: "okej, fan ni som har sysslat med det ett tag borde ju ha rätt". Men nått säger mig att jag kan få en bra maskin för runt 40k om jag bygger den själv och då börjar säter såga mig.
Har ju ingen erfarenhet alls så jag borde helt enkelt köpa mig en bra maskin som tar redigt med plats och gräva ut garaget detta tror jag dock det kostar mer än att bygga en mycket bra maskin som jag kan få plats med.

Tror detta slutar med att jag köper färdiga delar och sätter ihop eller rent av en ny bänkfräs för 20k och sätter på motorer på alla rattar istället och vips som med farbror frej så har vi en CNC. :humm:
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Om man köper dettahttp://www.lovangersmaskin.se/product_i ... ts_id/1178koordinatbord sätter fast det i en massiv plåt och sedan bygger en portal över lär man komma undan med 20k :)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Tvärtom, jag var väl den enda som inte sågade idén rakt av. :badgrin:
Jag skulle tycka det var intressant om någon byggde en kompakt maskin. Stadig så det går att fräsa.

Det blir lite svårt med tips när du ändrar förutsättningar hela tiden.
Först var det 1000mm x 1000mm och 100.000:-
Sedan 500mm x 500mm och 40.000:-
Sist 20.000;- och nu räcker det med 500mm x 210mm i slag. :humm:

Köp en defekt CNC-maskin billigt och skrota.
Där får du loss kulskruvar, servomotorer, spindel med motor, och drivare till alltsammans.
Sedan återanvänder du delarna till ett hembygge.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Säters tips låter bra!
Har du kollat CNC-Zone?
Det finns en del extrema byggen där, ett som kan bli något åt ditt håll är detta som jag sprang på Zonen:
http://www.cnczone.com/forums/vertical_ ... 12373.html
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Jo men i så fall gör jag en på 1000 x 1000 x 700 för det var tänkt från allra första början, och då garanterar jag att den inte ska bli större än 1500mm runt om. Men det blir svårt att lyckas med om man inte kan använda portalmaskin så vad behövs för att jag ska kunna använda en? Kan nog lösa det på något sätt i för sig men har du nått tips säter? Nej du sågar mig absolut minst, det håller jag med om! :)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

#Men det blir svårt att lyckas med om man inte kan använda portalmaskin så vad behövs för att jag ska kunna använda en?#

Det där får du förklara lite bättre vad du menar.

Jag har inte fått klarhet i hur stora fräsar du räknar med att klara?
Max Ø80mm planfräs eller Ø10mm pinnfräs? Det är stor skillnad i den stabilitet som krävs.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Jag menar; om jag ska behöva röra bordet kommer jag inte kunna hålla mig inom den yttre måttgränsen vilket betyder att jag måste ha alla axlar på portalen och låta bordet ligga still. Men fan, jag behöver egentligen "bara" 500 x 500 x 500 så drar till baka en större variant på direkten, å andra sidan hade det vart kul att kunna fräsa i RF för att återgå till nått!
Hmm säg 50mm plan. Vet inte om jag sa för mycket nu. :oops: Men som sagt pengarna saknas så det är bara planering.
Skriv svar