Det hade ju givetvis varit smidigt. Det står inte vad de kostar, men "Minimum order quantity 25 units"...hehe , nej.. not today, thanks! Antar att de inte är helt billiga.Sodjan skrev:Eller så sätter man en trådlös terminalserver i närheten av AVR'en och kör mot den
(alltså t.ex en sådan som jag länkade till). Med denna lösning slipper du ha en hel
extra PC igång enbart för att "serva" en COM port över nätet.
Ett annat alternativ som jag är medveten om, som antagligen är både billigare och enklare är ju direkt radiolänk för UART, sån som Swech säljer: 433MHz Tranceiver erwf3022 men jag ville testa om jag fick det att funka via nätverk. (Sen vet jag inte om en sån radiomodul klarar 50 meter, men det borde den väl).
Det intressanta med nätverk är ju om man kan komma ut på internet och i princip styra/läsa av sin RS232 var man än befinner sig... Men det blir nästa steg. Det kanske man kan göra med en sån där ethernet-krets (om man har routern tillgänglig med en ethernet-kontakt)
Mathias@Åland: Intressant. Jag ska försöka förstå mig på com0com... Det verkar passa mig utmärkt. Jag har en äldre bärbar PC med Windows Millenium som skulle kunna agera "RS232-server"... Skulle com0com fungera över internet också eller är det begränsat till lokalt nätverk?