ahaa, smart med scannern! ska hålla ögonen öppna efter en sån.netrunner skrev:Ett par alternativ:
Alt 1. Det använder jag på min egen pan/tilt kamera. Från en gammal skanner så tar man den modul som innehåller stegmotor + växellåda + remmdrift. Så låter man remmen styra kameran.
Alt 2. För ett par tusen år sen använde man den lösningen du redan har ritat men med det tillägget att tyngden står i en burk med sand. Burken har ett hål i botten som gör att sanden sakta rinner ut och tyngden faller långsamt ner i takt med att sanden töms. Tiden beror på storleken på hålet. Längden beror på hur hög burken är.
Genom att excellera i denna teknik kunde man bygga små "mekaniska teatrar" där hela pjäser framfördes med automatik från detta system.
Motorisera kamerahuvud.
-
Re: Motorisera kamerahuvud.
Hur mycket väger din kamera egentligen? En äggklocka med fjäder är rätt stark så om kameran väger mindre än 5kilo och du sätter den på ett kullagrat fäste så borde det inte vara nått större problem.GoranBregovic skrev:
Klockren (hehe) lösning tycker jag. Dessvärre väger min kamera för mycket för att äggklockan ska orka dra runt kameran. Kanske det fungerar om man spänner fjädern!?
Kameratyngden hamnar ju på äggklockans axel så fjädern behöver inte jobba med hela kamerans vikt, bara kraften för att få massan att rotera... Jämför exempelvis med en barnkarusell som brukar finnas på lekplatser, den väger säkert flera hundra kilo men du kan ändå få fart på den med bara en hand 

GoranBregovic:
Äldre skanners har nästan alltid kuggrem via växellåda.
Nya skanners har oftast "kulskruv".
I båda fallen är det stegmotorer i som måste ha en driver eller mikrodator.
Äldre skanners har nästan alltid kuggrem via växellåda.
Nya skanners har oftast "kulskruv".
I båda fallen är det stegmotorer i som måste ha en driver eller mikrodator.