Ytterligare ett depronflyg

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
hubben

Re: Ytterligare ett depronflyg

Inlägg av hubben »

Eftersom att du har en propp bakom kroppen blir det svårt med servon i den. ;-)

på den här bilden ser du hur jag gjorde:
Bild
Smältlim mellan servo/vinge, och ett servo över/under varje vinge symmetriskt.

Du behöver inte bekymra dig om "drag" från servona, flygplanet har inte tillräckligt bra areodynamik från början för att påverkas nämnvärt av att servona sticker ut. ;-)

Höjd och sida löste jag med kolfiber/pianotråd som går efter flygplanskropparna hela vägen bak. Sidorodren sitter sen "ihop" med en kolfiberstötta som går mellan dem längst bak.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jag brukar göra det väldigt simpelt = limma servot direkt mot depron med en liten klick smältlim. Då blir det också en servosaver ifall man har hårda stötstänger och kraschar så stången slås till. Visst, det är inte så snyggt, men det är enkelt och sänker inte depronets hållbarhet :)

Edit: Hade inte sett Hubbens svar när jag skrev mitt :)
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Gissa hur mina depronskivor du ser på bilden såg ut efter första landningen - när landningssstället inte riktigt ville hänga med lika långt som flygplanet ville glida... ;-)
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Ser ut som en bra lösning, resten av bygget är ju plankat från ditt så varför inte fortsätta :D Vet inte om jag skrev det i den andra tråden, men anledningen till att jag fastnade för just denna modell är att den påminner en hel del om de Havillands jetplan, kanske främst Vampire. Personligen tycker jag nog Sea Vixen är det snyggaste flygplan som någonsin byggts.

Har du möjligen sneglat lite på något av dem när du byggde ditt plan?

I vilket material har du gjort plattan som motorn är fäst i? Jag funderar på att använda en bit polycarbonat eller kretskortslaminat i glasfiber. Jag antar att Depron inte skulle hålla någon längre stund.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Faktiskt så snodde jag lite inspiration från båda de planen. ;-)
Sen är det ju inte direkt skalakroppar man bygger, men formen i stort och extremt mycket förenklad. ;-)

Motorplattan är gjord i 4mm plywood. Fungerar super, men glasfiber/kolfiber fungerar precis lika bra (och är snyggare, lättare och lyxigare)...
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Nu har jag fått mitt första paket från hobbyking, konstigt nog inte det som skickades först.

Jag har gjort följande beställningar

1. Stort paket med bland annat radiosändare lämnade hong kong 9:e okt
2. Litet paket med ett fartreglage och lite småplock lämnade hong kong 10:e okt
3. Mellanpaket med bland annat ett gäng servon och propellrar i olika storlekar. lämnade hong kong 11:e okt

Idag var det paket nummer två som dök upp men jag antar att de som är större tar längre tid eller något.
Användarvisningsbild
Helgesson

Inlägg av Helgesson »

antar att du körde EMS då?
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Nej, men däremot upptäckte jag nu att det var olika fraktalternativ det förklarar ju en del. Paket nummer ett är Air parcel och övriga air mail. antar att det beror på storleken.
Användarvisningsbild
Helgesson

Inlägg av Helgesson »

Då hade du riktigt flyt :)

Jag fick vänta i tre dagar på att dom skulle packa ordern, sen dröjde de ca en vecka utöver packtiden har jag för mig innan skiten dök upp
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Det tog dem 1-2 dygn att packa och lika lång tid för HK-posten att skicka iväg dem. De datum jag skriver är då paketen lämnat hong kong enligt hk-postens trackingsystem.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Jag saknar fortfarande två av paketen från HK, men ikväll har jag iaf skurit ut och limmat fast sista delen av planet. I det första paketet från HK hade jag beställt två kartor med plastdelar som jag tänkte kunde vara bra att ha till bygget.
DSC_0155.jpg
Det första jag fick nytta av var gångjärnen
DSC_0160.jpg
Som jag använde för att montera fast höjdrodret. Jag skar tre skåror i depronbiten, kleggade lim på gångjärnen och tryckte dit dem. Sedan samma procedur på planet.
DSC_0162.jpg
Slutresultatet när allt var limmat och klart tycker jag blev bra.
DSC_0167.jpg
DSC_0169.jpg
DSC_0171.jpg
Nu ska jag bara slipa till och tejpa kanter som jag tror kommer att bli utsatta så är den färdig för montering av elektroniken.

En kort testflygning med landning i soffan ser lovande ut. Jag hoppas på bättre väder i veckan så jag kan testa det utomhus också för en lite längre glidflygning. Sedan hoppas jag att servon, motor, radio och batterier ska dyka upp så snart som möjligt också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Idag kom paket nummer tre innehållande bland annat servon och lite propellrar så nu i helgen hoppas jag hinna montera alla servon. Igår fick jag också ett brev från posten som vänligt men bestämt ville att jag skulle styrka varuvärdet på paket nummer ett. Jag mailade en PDF-utskrift av PayPal-transaktionen och nu verkar paketet enligt postens trackingsystem vara på väg mot Göteborg. Så det dyker väl upp tillsammans med en tull/moms-inbetalning på måndag skulle jag tro.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Igår kom sista paketet också och staten tillsammans med posten är 350:- rikare. Igår kväll lekte jag mest med radiostyrningen lyckades koppla in den till datorn och använda den till FMS med T6Sim som Squiz3r skriver om här

Måste säga att jag är positivt överaskad av radiostyrningen iaf. Visst känns den plastig men för 150:- hade jag räknat med att den skulle vara betydligt värre. Det enda jag inte fattar är konfigprogrammet som är helt ologiskt.

Nu ska jag bara bygga klart planet och hoppas på att västkusten får en stormfri dag till i år så jag kan provflyga det. Det som är kvar är att montera dit servon och motor vilket borde gå rätt fort, men jag antar att det blir som tidigast till helgen.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Mera framsteg, motormontering klart och numera har jag koll på hur jag ska sätta servon.

Till att börja med gjorde jag ett motorfäste i en bit polykarbonatplast som jag hade liggandes.
motorfäste.jpg
Det gick bra att skruva fast motorn också.
motorfäste_motor.jpg
Och montera fast på flygplanet
motor färdig.jpg
Nu funderar jag på om jag ska fäste det med lim eller med skruv genom sidorna. Det blev hur som helst riktigt stadigt och kraften från motorn pressar ju bara fästet hårdare på plats så det kanske är bättre att låta det sitta löst. Jag var tvungen att spela in en liten film http://www.youtube.com/watch?v=pCQT1hlCDq8 när jag testar motorn. Jag vågade inte köra mer än halv effekt eftersom sambon hade gått och lagt sig. Det ska nog finnas kraft så det räcker i alla fall, är vädret ok imorn ska jag gå ut och testa om den orkar lyfta sin egen vikt.

Utöver detta har jag också hunnit montera det ena skevroderservot.
skevroder_servo.jpg
Skulle behövas ett lite kortare horn för att det ska ge mer utslag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Oscbe112

Inlägg av Oscbe112 »

Nu kan jag inte låta bli att kommentera längre! Den trebladiga propellern är ju döläcker, hoppas kärran flyger lika bra som den ser ut :bravo:

Och som alla så gärna brukar påminna om, glöm inte att filma!
Skriv svar