För att göra det hela ännu mer komplicerat så är Brun=Minus i Wolksvagen och Audi bilar.Anders Olsson skrev:Upp till och med 12V brukar svart vara jord.
På 24V-system däremot är svart ofta plus och jorden har nån annan valfri färg.
Så förutsätt aldrig något
Röd plus och Svart minus??
Re: Röd plus och Svart minus??
Re: Röd plus och Svart minus??
Röd är ju en varm färg och heta änden på en krets har fått bli röd
och kalla änden ofta blå. Jord svart kanske för det känns neutralt.
Svart är för övrigt ingen färg. Inte vit heller.
och kalla änden ofta blå. Jord svart kanske för det känns neutralt.
Svart är för övrigt ingen färg. Inte vit heller.
Re: Röd plus och Svart minus??
Som standard är det olika
I lågspänningsanläggningar 220 - 380 volt!Röd var (oftast) skyddsjord i fram till någon gång på slutet på 60talet. Därefter är det inte tillåtet att använda röd ledare över huvud taget. Från 1970 så var gulgrön jord och (ljus)blå nolla och svart fas men färger på fasledare och tändtrådar har inte varit tvingande så man kan råka på lite varianter i anläggningar.
Kommer man till industrin så blir det värre.
Standard i Europa för 24VDC i sensorer är blå -0 volt= och brun + 24Volt signal oftast +24V = svart.
Ofta används mörkblått för 24VDC både plus och minus för att särskilja från 230 intern i skåp enl. standard som jag glömt.

I lågspänningsanläggningar 220 - 380 volt!Röd var (oftast) skyddsjord i fram till någon gång på slutet på 60talet. Därefter är det inte tillåtet att använda röd ledare över huvud taget. Från 1970 så var gulgrön jord och (ljus)blå nolla och svart fas men färger på fasledare och tändtrådar har inte varit tvingande så man kan råka på lite varianter i anläggningar.
Kommer man till industrin så blir det värre.
Standard i Europa för 24VDC i sensorer är blå -0 volt= och brun + 24Volt signal oftast +24V = svart.
Ofta används mörkblått för 24VDC både plus och minus för att särskilja från 230 intern i skåp enl. standard som jag glömt.