Röd plus och Svart minus??
Röd plus och Svart minus??
Jag har en enkel fråga. Jag har fått för mig att svart skall vara jord och röd skall vara minus. Nu har jag köpt två olika 9V batteri kontakter (från olika ställen) där båda är kopplade med svart till plus.
Är det jag som lärt mig fel med färgerna eller är batteriet felmärkt eller är det bara så att dom sat trådarna fel på båda dessa kontakter?
Är det jag som lärt mig fel med färgerna eller är batteriet felmärkt eller är det bara så att dom sat trådarna fel på båda dessa kontakter?
Re: Röd plus och Svart minus??
Man brukar alltid säga att till DC, alltså det du har i ett batteri så kopplar du alltid röd till plus. Den svarta kopplar du då till minus, i detta fallet när du har ett 9-voltsbatteri kan man slarvigt uttryckt säga att jord och minus är samma sak, men det skiljer sig sedan i andra fall.
Säg att du har en sån här, http://www.kjell.com/content/templates/ ... 0,10000000
Där ska alltid den röda vara på plus.
Säg att du har en sån här, http://www.kjell.com/content/templates/ ... 0,10000000
Där ska alltid den röda vara på plus.
ok Tack då vet jag att jag tänkte rätt märkligt att kontakten är fel kopplad men det gör ju inte så mycket när man vet 

bli inte förvånad över att billigast möjliga saker är fel på
det händer förvånandsvärt ofta

det händer förvånandsvärt ofta

Hur kan du säga att du tänkte rätt och att kontakten är felkopplad? Du trodde ju att röd skall vara minus medans alla svar säger att röd skall vara plus?rasu skrev:...Jag har fått för mig att svart skall vara jord och röd skall vara minus...

oops det var tydligen lite tidigt för mig. Jag skulle skiva svart jord och röd plus. minus och jord är ju ändå samma sak när det gäller batteri eller iallfall så nära man kan komma så vitt jag vet.
TomasL, Men kanske med röd färg till (+) ändå?
Plus (+)
Minus (-)
Plus (+)
Minus (-)
-
Upp till och med 12V brukar svart vara jord.
På 24V-system däremot är svart ofta plus och jorden har nån annan valfri färg.
Så förutsätt aldrig något
På 24V-system däremot är svart ofta plus och jorden har nån annan valfri färg.
Så förutsätt aldrig något

i 48V-system för telekom så är det plus-jordat likaså i en del äldre engelska bilar och traktorer med 12-voltsystem (Lukas-systemet). i 48V systemet så har man oftast grå och svart färg på kabeln.
-
En liten relaterad fundering.
Någon som vet varför det blev på detta vis, med röd som + och svart som -?
Någon som vet varför det blev på detta vis, med röd som + och svart som -?