Mini-itx MII1000 Boot problem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
walle87

Re: Mini-itx MII100 Boot problem

Inlägg av walle87 »

Förtydligande: Har formaterat disken nu och försöker instllera på mini-itxen och det är då felmedelandet dyker upp. 80 ledare skumt. Har jag aldrig sett förut. Ska kolla upp det
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

80-ledar IDE-kabel har skickats med alla moderkort de senaste, typ 8 åren eller så, ända sen UDMA uppfanns.
walle87

Inlägg av walle87 »

Hittar dock ingen 80-ledar kabel som passar mellan standard 40-pin IDE kontakt och 2.5" 44-pin IDE
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Naturligtvis inte, du får ha en lös adapter till det, som jag skrev innan.
walle87

Inlägg av walle87 »

Nu är jag ingen data expert som det kanske märks. Men fattar inte vad sjutton en 80ledar kabel ska göra saken bättre? Den har ju som jag förstår det 80 ledare för man ska kunna koppla in dubbla diskar på den. Jag har bara en liten 2.5" hårddisk med 44 pin och på moderkortet sitter en 40 pins IDE kontakt. Mellan dom sitter nu en 40 till 44 pins converter kabel
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nej, varannan ledare är jordad, för att klara signalhastigheten på UDMA, fortfarande används bara 40 ledare för data mm, även om du har två diskar på samma kabel (Master/Slave) (de kopplas helt parallellt, på samma 40 ledare).
walle87

Inlägg av walle87 »

I see :!: Så smacka in en 80 ledare mellan moderkortet och adaptern gör susen? Låter lite för bra för att vara sant, men IDE kablarna är inte dyra så de kan vara värt ett försök.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Troligen, naturligtvis inte hundra säkert, men det är en trolig felkälla.
BTW hur formaterade du disken?
Och vilka är BIOS inställningarna för disken.
walle87

Inlägg av walle87 »

Formaterade hårddisken på samma dator jag lyckades installera windows på. Med gamla vanliga format c: kommandot.
Ja vad menar du med BIOS inställningar. BIOS är intställt på auto detection av hårddisken och bootordningen är satt som cd först och HDD-0 som andra
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Du bör nog låta XP's installationsprogram få radera partitionen och skapa en ny.
Du gör det via avancerad installation (eller vad det nu heter på XP-språk), det var så länge sedan jag installerade XP så....
Nerre

Inlägg av Nerre »

Är du helt säker på att felmeddelandet gäller hårddisken? Och att det inte gäller den externa CD:n?

Jag har vid en installation av Debian på en Dell-burk råkat ut för att det inte gick att boota från den interna (SATA) CDn, och när den väl bootat bootloader och kernel från den USB-anslutna CDn så kunde den inte läsas. (Lösningen blev att sätta en likadan CD i varje CD-läsare, då gick det att installera.)

Ah, nu syntes felmeddelandet! Du HAR läst den här sidan??

http://support.microsoft.com/kb/324103/sv
walle87

Inlägg av walle87 »

TomasL: Jo de är sant. Men det kan jag göra då jag äntligen kommer fram till "windows boot-menyn" och ska installera windows nu dör det exakt innan menyn kommer fram. Ska dra på kjelle i dag och köpa kabel så får vi se om det är de som är problemet.

Nerre: Jag har testat intallera med två olika windows skivor med exakt samma resultat. Och när det gäller cd-läsaren har jag ingen aning, den är gammal och trög så tanken har slagit mig att det är den som kan krångla. Men den har funkat att installera windows med den förut på andra datorer.
Yes den sidan har jag hängt på ;)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det var väl XP du skulle installera? XP-skivan har knappast stöd för modern hårdvara. Kolla på moderkortstillverkarens hemsida om det finns drivrutiner som behövs för att Windows ska kunna installeras på datorn.

Det är viktigt att vara medveten om att bara för att det går att boota från CDn så betyder det inte att det som bootas från CDn kan läsa den. En bootbar CD-skiva har en "virtuell" diskett på sig (det ligger i princip en image av en diskett) , så i princip så bootar den från A:. Den biten hanteras helt av BIOS på datorn. Sen när den har bootat från disketten och ska försöka läsa resten av skivan så använder installationsprogrammet kanske inte BIOS-anrop för att komma åt skivan och då krävs drivrutin.

Som det står på den där sidan så kan man alltså behöva diskett (eller CD) med drivrutiner på för att få det att funka.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Samt nollställ CMOS, ladda defaultinställningar i BIOS, modda dem därefter vid behov.

Notera dock, du kan INTE ändra inställningarna för IDE efter du installera.
Användarvisningsbild
Mathias@Åland
Kontakt:

Inlägg av Mathias@Åland »

Vill du kolla om det är kabeln som är för dålig så kanske det går att sänka hastighet på IDE-interfacet i BIOS. UDMA mode 0,1 och 2 bör funka med 40-ledarkabel.
Skriv svar