En ny op-förstärkare. Kan man driva ett par hörlurar med

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
evert2

Inlägg av evert2 »

Kom på en sak....i och med att utspänningen från den 1:a OP:n är positiv och att den 2:a OP:n har negativ förstärkning - med en referensspänning vid jord (+ ingången är ju kopplad till jord). Så innebär det ju att om utgången på den 1:a OP:n är 4,5 Volt så "vill " den 2:a OP:n mata ut minus 4,5 Volt. Därför bör du antingen göra om kopplingen så förstärkningen sker icke-inverterat - eller att du skapar en artificiell signaljord med hjälp av spänningsdelare.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Hmm där sa du nått.. Ska undersöka om det går att vända på ingångarna på OP2, det vore ju det enklaste. Sen har jag lite goda nyheter. Jag satte en 100k-100ohms spänningsdelare på ingången och det gjorde att utgången hamnade runt 4.3VDC i vila vilket gör att AC signalen kan svänga mellan 9V och 0V så det funkade faktiskt väldigt bra. Om man visslade i mikrofonen fick jag nästan 1VAC ut med 220ggr förstärkning på op:n. Dock är dessa kretsar rätt klena vad gäller ström så ja misstänker att jag får hänga på ett klass A steg efter hela paketet för att driva hörlurarna
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Varför helt enkelt inte byta OP istället för att hänga på ett klass A-steg?
evert2

Inlägg av evert2 »

Jag är av samma åsikt...då skulle du dessutom klara dig med lägre matningsspänning. Om du passar på att beställa lite annat också från ELFA så bli det ju inte så tokdyrt i relation mot vad du får för pengarna. Jag tänker på volymkontroll å andra grejer som kan vara svårt att hitta i andra butiker (typ Kjell&Co). En trimpotentiometer är knappast idealisk som volymkontroll.
evert2

Inlägg av evert2 »

Syntex

Inlägg av Syntex »

Jag har några oanvända KA334, dual 8-pDIP op. De går ner till Vcc 4 Volt och kan lämna 0.7 A kontinuerligt. Det är bra mer än de andra föreslagna oparna här!

http://www.fairchildsemi.com/ds/KA/KA334.pdf

Ska vi byta? ;-)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

evert2>> Det måste fortfarande vara en vanlig op som går att återkoppla. Integrerade chipförstärkare brukar oftast vara byggda för en viss förstärkning (typ 20-30ggr) och ska helst kopplas efter ritningen. Men Ts922 hade varit perfekt. Vanlig op med hög råförstärking, enkel matning och hög utström. Det som inte Ca3140 klarar är strömmen. Kostade ju bara 20kr för en dual op, dessutom kan man göra kretsen väldigt liten. Det är ju ingen som jobbar nu förräns på tisdag och då börjar skolan så det får nog bli en beställning genom skolan tror jag..

Syntex>> :o Ser schysst ut, frågan är om dom är så lämpliga för audio? Sen undrar jag hur det skulle låta om man pressade ut 0.7A i ett par hörlurar ;-)

Tack för svaren och visat intresse
Syntex

Inlägg av Syntex »

Max 0.5% THD står det. Såvida du inte är audionörd så lär du inte höra.

Märkligt ändå att det tagit sån tid att finna en fungerande koppling. Hade räckt med med vilken op som helst som försteg och ett litet ab-steg med två transistorer per kanal också men.. lösningarna äro många. Man får bestämma sig helt enkelt.
evert2

Inlägg av evert2 »

Fritzell: Den MÅSTE inte vara återkopplingsbar. Med dämpning på ingången så begränsar man ju insignalens amplitud. Men det är klart att om man måste dämpa väldigt mycket så är det ju frågan om det är lämpligt.

Syntex: Det var en "brutal" rackare till OP den där KA334, fast Gain bandwidth är ju bara 350 kHz. Det går väl iofs om man kombinerar den med en annan typ av OP som får förförstärka signalen innan KA334:an, som sen i sin tur bara behöver förstärka en eller ett par ggr.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Ok då har jag två alternativ.

1) Använda kretsarna jag har och lägga på ett litet transistorsteg som driver hörlurarna. Transistorer och motstånd har jag hemma dvs ingen extra kostnad

2) Köpa kretsar som orkar driva hörlurarna vilket innebär en beställning från elfa.

Det nya ingångssteget:
Bild
evert2

Inlägg av evert2 »

Hmm, så kan man ju också koppla men jag undrar om det inte blir mer distortion jämfört med om du gör så här:

R1 och R4 sätts till samma värde (typ 100Kohm). Sen sätter du dit en kondensator (testa med 100uF - ren gissning) mellan jord och R3.

Sen som sagt så tror jag att du kan klara dig med lägre spänningsmattning om du kör med en TS924:a (du bör nog ha en op som förstärker å en som driver hörluren. Då är det ju inte helt omöjligt att klara sig med en batterimattning som består av 3 st 1,5 V-batterier eller 4 st 1,2 v återuppladdningsbara...dessa kanske tar något mer plats men bör klara MYCKET längre speltid...än med ett 9 voltsbatteri.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Hm grejen är ju att det är lättare att ansluta et 9V batteri. Bara tillverka ett litet fack att lägga det i och ansluta med en sån där grej. Men men det är inte jag som ska ha den. Hmmm kondensator till jord? :humf: Har sett den kopplingen men aldrig fattat vad det är till för. Kortsluta ac signalen? Blir det verkligen rätt förhållande i spänningsdelaren då?

edit: Verkar som din koppling fungerar bra.. iallafall i multisim. ska koppla upp den imorrn. återkommer.
evert2

Inlägg av evert2 »

Med en konding mellan R3 och jord så blir DC-spänningen bara förstärkt EN gång!

Jag tror inte kondingen behöver vara så stor det räcker säkert med bara 10uF eller så.
evert2

Inlägg av evert2 »

Fritzell: För att du skall kunna se hur jag tänkt det hela.

Bild
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Ja det var så jag tänkte. Ska gå ut och pröva det på riktigt nu, fast det verkar bli krångel med filtret.. får hitta på en annan lösning..
Skriv svar