Solcell+12V batteri, för många ampere?
Re: Solcell+12V batteri, för många ampere?
nja - om det är blybatteri så bör man ha något enkelt som gör att spänningen inte onödigtvis ligger över 13.8 Volt någon längre tid - annars korriderar batteriet sönder invändigt efter en tid.
Hmm skjuter jag mig i foten om jag sticker fram hakan å hävdar att det där är joule´s lag?.Icecap skrev: P = U * I
U = P / I
I = P / U
Kallas "Ohms lag"
Även om den står i direkt relation till ohm´s
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Netrunner: De där har en fördel till: Grannarna på campingen blir inte så där tillgjort trevliga som annars. Ingen kommer och stör och bjur på grillfest, de går mest förbi och blänger surt.
Visst är de effektiva, men att sitta och lyssna på en sån några timmar när man vill koppla av är verkligen inte skoj...
Visst är de effektiva, men att sitta och lyssna på en sån några timmar när man vill koppla av är verkligen inte skoj...
Soap: Omöjligt! Joule är en energienhet, alltså måste tid vara inblandat vilket den inte är i Ohms lag.
Är det jag som minns fel? 1 joule = 1Ws?
Är det jag som minns fel? 1 joule = 1Ws?
vi ska inte besudla tråden med OT inlägg..
Joule är mycke riktigt en energienhet, det var inte det jag skrev.
Jag påpekade bara att formeln P=I2*R är en förlängning av Ohms lag och som påvisades av james prescot joule (därav joules första lag) -
Som min brasklapp antydde så kanske jag stack ut hakan lite långt.
Det var min 15 år gamla ellära som uppenbarade sig i huvudet, och det kan som sagt mycke väl vara så att den har blivit grumlad av tidens tand.
nuff said
Joule är mycke riktigt en energienhet, det var inte det jag skrev.
Jag påpekade bara att formeln P=I2*R är en förlängning av Ohms lag och som påvisades av james prescot joule (därav joules första lag) -
Som min brasklapp antydde så kanske jag stack ut hakan lite långt.
Det var min 15 år gamla ellära som uppenbarade sig i huvudet, och det kan som sagt mycke väl vara så att den har blivit grumlad av tidens tand.
nuff said