Bygga gitarrmick av reläspole el. dito

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Hedning

Re: Bygga gitarrmick av reläspole el. dito

Inlägg av Hedning »

Även om vissa fiollacker torkar långsamt så kanske frågan är överspelad nu.

Han kanske har lyssnat på rådet att det är bättre att stämma i bäcken än
i ån och fått rost på strängarna.
Användarvisningsbild
GiK

Inlägg av GiK »

Fast nu är ju tråden två år gammal...

Jo det är sannt....men ändå alltid lika aktuell.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Kan inte äldre Trådar döpas om till Strängar här i forum?
Det blir lättare att se om det är en äldre tråd,

"Visa aktiva strängar"
Svento

Inlägg av Svento »

Hedning skrev:Om du inte redan hittat det så finns en liten sammanfattning av olika typer av pickuper här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Electric_violin

Ett annat ställe med samlad information är:
http://www.bowedelectricity.com/makers.htm

I ditt fall tror jag att en piezo-pickup är enklare att hantera. Inte så mycket spolar och trådar
som behöver kopplas in och placerad på stallet så fångar den in det ljud som skulle gått ut i
klangkroppen på en helt akustisk fiol. Funkar för alla strängtyper dessutom.
Bowed electricity är inte till nån som helst hjälp eftersom dom bara behandlar piezo-grejer. Bowtronics finns inte längre, det enda som finns är REBO som är lite bättre men mycket dyrare.

Piezo är ju inget alternativ förutom till leksaker. Om man har ett bra instrument med bra ljud vill man ju att det elektriska ljudet också ska bli bra. Elektromagnetiska mickar fungerar väldigt bra på stråkinstrument, men eftersom myten hålls vid liv, att det inte fungerar, så tillverkas dom knappt... Hemligheten är som sagt att spolen måste placeras bredvid strängen.

Jag ska elektrifiera en femsträngad akustisk så snart som möjligt medelst tre spolar i slutet av greppbrädan. Bråttom är det rentav för min elektriska har mer eller mindre kraschat. Nån som vet var man kan hitta spolar? Jag har blivit tipsad om LM Ericssons gamla bakelitlurar, där det finns två i varje, men dom är inte helt lätta att hitta.
Användarvisningsbild
Hedning

Inlägg av Hedning »

"Leksaker" innefattar även allt med stålsträngar om man har lite högre krav
(och ett akustiskt instrument). Det är få instrument med lite kvalitet som är
anpassade och optimerade för stålsträngar. Kravallfioler för utomhusbruk i
regn kanske är det.

En skelettfiol har inget egenljud att bevara överhuvudtaget så det är fritt fram
att göra vad som helst efter egen smak. Tror du din smak gäller rakt av för alla?

Ingen av alla musiker jag träffar har induktiva pickuper och stålsträngar. Några har
skelettfioler med givare på stallet. Andra har traditionella mickar i miniatyrformat
anpassade för bruk på stråkinstrument.

En bra piezo-givare (som mer liknar en miniatyraccelrometer) har bandbredd och
dynamik som spöar skiten ur reläspolar utan vidare. Själv föredrar jag barockfioler
med sensträngar rakt av. Undrar hur Pirastro Chorda låter på dina reläspolar?
Elfiol

Inlägg av Elfiol »

Ja tråden är gammal men jag hade visst en bevakning på denna så det plingade till i min mejlbox. Tack för svaren hur som helst :-)
Jag har för tillfället lagt fiolprojektet på is ett tag men jag kommer att återuppta det igen när andan faller på. Tanken med projektet var att ha både en piezopickup och en magnetisk pickup och att ha en möjlighet att blanda signalerna med en blandningspot. Basen jag byggde med reläpickupper låter väldigt bra när man spelar pizz men ganska torrt och uselt med stråke. Jag hade någon idé om att den magnetiska pickupen skulle ge en bra attack om man vill spela rock. Att det sedan låter uselt gör inte så mycket om man har en del dist och sådant medans piezopickupen skulle kunna ge ett finare fiolljud. Mätningarna jag gjorde på min bas var heller inte tillförlitliga och måste göras om om man ska kunna använda sig av dem för att göra någon slags utvärdering. Jag upptäckte nämligen att mitt mätinstrument var trasigt och opålitligt :-/
Nu håller jag på med ett annat projekt istället. Jag har byggt en diddleybow med två strängar som ska ha en magpup och en piezopup med en blendpot däremellan. Lite samma tanke som med fiolen men nu har jag köpt en gitarrpickup. Det mesta är färdiglött och byggt och inom de närmaste veckorna ska jag kunna prova och se om det funkar. Om du vill bygga något kul och enkelt, bygg en diddley bow! I sitt enklaste utförande så är den byggd på tio minuter och superkul att spela på :-)
Jag har inte gett upp tankarna och planerna på att bygga reläpickupper. Dom ligger lite på is just nu bara. Jag bumpar tråden när jag kommer igång med det projektet igen! :-D
Tack för alla svar och om det är någon mer därute som mixtrar med detta så berätta hur man gör!
Elfiol

Inlägg av Elfiol »

Men se där!
Det fanns en sida två på tråden också med ännu fler kommentarer. Jag skulle nog också föredra barockfiol med sensträngar om jag bara kunde spela musiken. Nu kan jag inte det och jag spelar gärna ute i regn och rusk så det får bli lite andra doningar istället. Kravallfiol tycker jag låter som en bra idé. Det låter intressant med det där femsträngade projektet. Vad har du använt för spolar innan? Är det inte väldigt stora spolar i de där gamla bakelitlurarna som du söker efter nu? När du får ihop det så kan du väl posta en bild på hur det ser ut! Vore kul att se.
Svento

Inlägg av Svento »

På min elektriska har jag en Bowtronics-mick men dom tillverkas som sagt inte längre. Jag vet inte vad det är för värden på spolarna.

Är det nån som vet var man kan hitta spolar? Motståndet ska helst vara minst tusen Ohm har jag fått lära mig.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Relän är ju det som diskuteras på första sidan. Jag har funderat på att bygga en el ukulele, mest för skoj skull. Jag får återvända till tråden om det blir aktuellt.
Svento

Inlägg av Svento »

Hur fungerar det alltså? Finns det en spole inne i reläet? Hur vet man vilket relä man ska ha?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ja det finns en spole i ett relä. Börja med att läsa tråden. Sedan kan du googla på hur relän fungerar. Sedan kan du återkomma med frågor.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Svento skrev: Är det nån som vet var man kan hitta spolar? Motståndet ska helst vara minst tusen Ohm har jag fått lära mig.
Om du vill ha högohmiga hörlurar att göra pickup av så skall du försöka få tag på såna här:
http://www.tradera.com/gamla-horlurar-n ... _147230078
Svento

Inlägg av Svento »

danei skrev:Ja det finns en spole i ett relä. Börja med att läsa tråden. Sedan kan du googla på hur relän fungerar. Sedan kan du återkomma med frågor.
Jag har försökt läsa, tyvärr förstår jag ingenting.

Det är ett relä på ELFA:s sida som kallar sig "Signalrelä SMD 12 VDC 1028 Ω 140 mW, AGQ200A12". 1028 Ω låter ju bra och det kostar bara 51 kr dessutom.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

www.faktiskt.se presenterade en snubbe ett bygge av gitarrmickar men jag hittar inte till den beskrivningen nu.
Elfiol

Inlägg av Elfiol »

Svento, kan inte du mäta motståndet över din bowtronics mic så har vi något att utgå från (om du har något mätinstrument)? Vet du hur många spolar det är i? Är det som på en gitarrmick bara en eller är det uppdelat i fler!
Skriv svar