Sökes: Schema över aktivt filter för subwoofer.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Sökes: Schema över aktivt filter för subwoofer.

Inlägg av JimmyAndersson »

I de flesta rum så går inte lågfrekventa ljud att riktningsbestämma eftersom ljudet studsar så pass mycket att ljudet från 1st
subwoofer faktiskt *kommer* från alla möjliga håll. Eftersom lågfrekvent ljud dessutom är ganska fattigt på transienter och
det mänskliga örat är dåligt på att riktningsbestämma låga frekvenser så finns det därför ingen orsak att ha fler än 1st subwoofer.

Dessutom kan det faktiskt bli oönskade bieffekter, som fasfel (som oftast visar sig i form av utsläckning/förstärkning av ljudet)
om man ställer ett par subwoofers fel eller för nära varandra.

Dvs:
Att många förstärkare bara har 1st subwoofer-utgång beror alltså inte på snålhet.
Att andra förstärkare har flera subwoofer-utgångar handlar inte om att man får bättre ljud,
utan att de är tänkta att placeras i miljöer där högtalarna kan placeras rätt i förhållande till varandra och åhörarna.

:)

Psynoise:
"Att man lagt till en extra subwoofer-kanal beror nog mest på att man inte ville tappa dynamik på övriga kanaler när t.ex en smäll har mycket högre amplitud än övrigt ljudmaterial."

För att få högre dynamik och/eller amplitud behövs inte fler högtalare, främst inte när det gäller dynamik.

"Nackdelen med en baslåda är att man tappar fas- eller fördröjningseffekter (t.ex stereobreddning) som kan finnas i basregistret, t.ex vanligt inom moderndansmusik."

De effekterna hör man ändå inte i ett vanligt rum. (Med "vanligt rum" menar jag ett möblerat rum som inte är akustikbehandlat.)
Dessutom är det inte så enormt vanligt med effekter som påverkar det frekvensområdet.
Dels för att många förstärkare inte har fler än just 1st subwoofer-utgång,
och dels för att ljudet ändå studsar omkring så att det grumlas ännu mer om man lägger på effekter.
Faktum är att det frekvensområdet är det svåraste att mixa och det som man är som mest sparsam med effekter på,
just av dessa orsaker.
Men det har visserligen ändrats lite de senaste 2-3 åren, och det har vi mobiltelefoner och ökat hörlurslyssnande att tacka för. :)

edit: Såg att Svalander nämndes. Det här med riktningsbestämning av låga frekvenser är (precis som Topnotch var inne på) inget hitte-på.
Det handlar helt enkelt om att frekvenser sprids olika lätt i olika material. Lätt att testa själv med andra ord. :)

En kväll när jag satt i vardagsrummet med laptopen på bordet så kom sambon och sa att
det var något som lät konstigt i väggen i köket. Det lät tydligen som dova ljud från råttor.
Jag gick ner och lyssnade, men då hade det slutat, så jag gick upp igen och fortsatte programmera.
Efter någon halvminut kom sambon igen: "Nu hörs det! Kom fort så får du höra."
Jag hann inte mer än till trappan innan det hade slutat låta.
Efter en stund kom vi på att ljudet kom från tangenttryckningarna som överfördes genom laptopen
och ner i bordet där det tappade allt över det låga mellanregistret, vidare ner i bordsbenen och golvet
där ljudet som var kvar råkade träffa husstommes resonansfrekvens så ljudet förstärktes och tillslut
nådde ner till köket.

Ni har säkert egna exempel på när ni har hört lågfrekventa ljud som har varit svåra att hitta källan till.
Det beror inte på att ljudet alstrats i mono. Alla ljud som sprids i vår värld gör det som bekant i surround, oavsett antal kanaler på källan. :)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Intressant, ska nog ta mig en fundera på det hela :).

Något som är uppenbart är iaf att musik oftast låter väldigt konstigt med hemmabiobaslåda, sedan vad det beror på har jag inte lagt någon större tankemöda på.

Stereobreddning mha fördröjning på bas har kommit mer och mer senaste åren särskilt inom psytrance från Israel. Själv lyssnar jag oftast via hörlurar men även ibland i en fåtölj där högtalare är placerade 30 grader åt sidan från näsan. I denna fåtölj kan man mycket väl höra stereoeffekten men det kan ju bero övertonerna till bassynten. Själv har jag experimenterat med att bara stereobredda över en viss frekvens för att hålla dom lägsta tonerna i mono för bättre tryck.

Jag får nog komma med nya argument varför man inte ska en baslåda eller surround-anläggning till musik :).
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Än så länge behöver du inte komma med argument, eftersom både du och jag är missnöjda med våra subbor (i musik samanhang) :doubt:

Skillnaden är nog endast att jag inte gett upp ännu, och försöker på något magiskt vis få min sub att hjälpa i stället för att stjälpa :roll:

I ärlighetens namn tror jag inte att SUB är vägen till ljuv musik.

Men jag har gett mig fan på att jag skall få min att göra nytta genom "delikat" användning, och inte slå av den (vilket jag gör nu) när jag växlar mellan surround (5+1) och musik (2+0).

Det FINNS lyckade tillämpningar i hi-fi sammanhang. Alla som bottnat ett par Quad elektrostater med gradienter tror jag skriver under på det.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

..och när jag tänker efter så var väl gradienterna stereo subbar :lol:
Skriv svar