hjälp med mach3

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: hjälp med mach3

Inlägg av tecno »

:tumupp:
DAP

Inlägg av DAP »

Väcker liv i en gammal tråd...

Håller på med ett projekt där jag tänker använda Mach 3.
Nu är det ju så att man kan köpa kulskruvar i olika nogranhetsgrad eller precision (stigningsfel).
Hur ser detta ut i Mach 3, kan skriva in värden i en tabel av nåt slag och sen kompenserar mjukvaran för detta när den kör?
Hurmånga punkter kan man sätta in på varje axel?

Skruvarna jag har tittat på har en nogranhet på 0.023mm / 300mm och skall man då som i detta fallet ha rörelser på 800mm och vill ha det nogrant så kanske man kan mappa in detta?

MVH
Oscar
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

I menyn Function Cfg's väljer du 4:de valet = Screw Mapping

Sök med Google i ämnet så hittar du en hel del att läsa.
DAP

Inlägg av DAP »

Techno: Hittade en del info men ingen direkt bild som berättade att det finns en lista därman kan välja själv typ att efter varje 50mm så knappar man in det räta värdet.
Är det så eller man kör bara en bit och knappar in ett värde och sen antar man att hela skruven har samma stigningsfel?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ska du göra detta riktigt bra så gäller det att haka på en enkoder linjal till detta som du sen läser av via Mach3 eller nåt annat som ger dig exakt position, laser inmätning eller nåt sånt.

Hur hög noggrannhet/distans är du ute efter? Finns det inte 'bättre' grejer att köpa om du måste börja med detta som inte är så enkelt vad jag förstått.
Vad för sorts miljö skall dessa skruvarna arbeta i?

Har du installerat Mach3 och tittat på fliken i fråga?
DAP

Inlägg av DAP »

Techno: Jag har köpt en verktygsfräs som är Manuell i dagsläget men som skall byggasomtill cnc styrd.
gejdrarna och all mekanik är i toppskick på maskinen.
Kulskruvarna kan jag få tag på via en kompis jobb så jag betalar bara kaffe pengar för alla dom med kulmuttrar och ändbearbetning som jag vill ha det, så därav det.
Det satt en Heidenhain 3 axlig digitalpå maskinen när jag köpte den såmin tanke är att sätta påden och sen mäta i med den, kanske inte är en så stor grej detta.
Kommer kanske aldrig bli nåt problem mer att jag vill veta vad man kan göra med Mach 3 och vilka möjligheter som finn.

Ha du gjort detta på din CombiMill?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Har inte gjort någon som helst mappning på min maskin, om jag ger mig in på det så vill jag kunna mappa in bordets yta också och då är det dags att byta till KMotionCNC.
Frågan är om detta med mappning är att ta i lite, det är ju så mycket annat som kan ställa till det med 'oprecision'. Var tycker du att du vill dra gränsen?
H.O

Inlägg av H.O »

DAP,
Stigningsfel på skruvar är väl ofta relativt "konstant", dvs istället för 5mm/varv så kanske det är 5.03mm,det som borde vara 500mm blir det 503mm. Ett sådant fel kompenserar du genom att ändra antalet steg per enhet i Mach3.

T.ex, om du har stegmotorer med 1.8° stegvinkel, 10usteg drivare och 1:2 utväxling blir din upplösning nominellt, 200*10*2/5=800 pulser/mm men med skruvens stigningsfel anger du istället 200*10*2/5.03=795.229 pulser/mm.

Screwmapping kan du använda om felet inte är linjärt över skruvens längd, i så fall måste du själv bestämma hur tätt du vill mäta och mata in det i Mach3 - en i praktiken sällan använd funktion.
DAP

Inlägg av DAP »

Techno: Jadu bra fråga, var mest en fråga om man hade möjligheten att göra det i mjukvaran.
Dom kulskruvarna jag kommer använda har ett stignings fel på 0.023mm / 300mm så inte så super mycket men det blir en del av det på en 800mm förflyttning ändå.

H.O: Tack för svar, ja har man tur så är felet linjärt som du säger. Men jnär allt är klart så skall jag sätta på linjärskalor och dubbelkolla hur felet är i verkligheten.
Skriv svar