Hur gör man ett jordtag???

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Re: Hur gör man ett jordtag???

Inlägg av Oblivion »

Förutom problemet då att om man har långa telekablar spikade på husväggen så brukar de bli ganska varma om blixten slår ner i dem :)

Har sett brända sträck på husväggar som visade sig vara före detta telekabel ;)

Det är lurigt det där med att åsksäkra kablar.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Japp, jag har starka upplevelser av åska. Då hade vi hängkabel och kopparn var bara kulor inne i plasten.
Knutbrädan var utdragen
Takfotslåde brädorna var avslagna.
Där kabeln kom in stod en plastkasse med kläder, plasten hade liksom krymp ihop.
Faxen var i bitar och svart.

Egentligen hade det nog gått ut på teleledningen för det var en redig gran ute i skogen som troligen drog ned åskan, plöjt upp ett dike till garaget och där tagit sig in i ledningssystemet.

Det har var bara en liten del av vad som hänt, jag jobbade all tid en vecka och elektrikern var här i 3 dagar.

Om kabeln brinner av är inte så mycket att göra åt bara man inte släpper in åskströmmen i huset.

Protte
shootking

Inlägg av shootking »

Protte: Du verkar ha haft mycket strul med vädergudarna... Stackare!

Om vi nu ponerar att jag inte vill gräva upp gräsmatten igen (har dränerat om huset för tre år sen) och enbart vill åsksäkra min inkommande tele?

Flytta min inkommande tele till samma ställe som inkommande el, fast ovan jord istället (med en utanpåliggande kabel på fasaden). Vart borde jag placera mitt åskskydd? Utanpå fasaden med en jordtråd in till elcentralen? Eller ska jag dra in inkommande tele till elcentralen och sätta mitt åskskydd där???

Mvh Jens
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag skrev att du skulle dra den på utsidan, rakt ner från nocken, in i källaren fram till Elcentralen och där sätta överspänningsskyddet för tele. Det står jag för.

Nja jag är väl inte drabbad så ofta, mina föräldrar berättar att mitten på 50-talet så sopade man ut säkringar ur elcentralen.
Sedan var det 1990 som det kom EN blixt till annandag påsk, det var SNÖ ute och regnade, en enda blixt. Ingen förvarning.

Det har alltid varit och kommer alltid att dras ur kablar om det börjar mullra.

Protte
Nerre

Inlägg av Nerre »

shootking skrev: Om vi nu ponerar att jag inte vill gräva upp gräsmatten igen (har dränerat om huset för tre år sen) och enbart vill åsksäkra min inkommande tele?
Problemet är att det inte hjälper att bara åsksäkra inkommande tele.

När blixten slår ner induceras det en massa spänningar överallt. Dels på grund av att det går ström i marken (som ger potentialskillnad) men också att själva blixten ger ett väldigt kraftigt magnetfält (den fungerar som primärlindningen på en trafo) och i alla ledande föremål i närheten induceras en ström (precis som i sekundärlindningen i en trafo). "Ledande föremål" i det här fallet inkluderar såna saker som telefonstolpar (telefontråd, stolpar och mark bildar alltså en fyrkantig lindning).

Det gör att du får potentialskillnader mellan t.ex. marken, elnätet, telenätet, hängrännor, stuprör, plåttak osv. Det är dessa potentialskillnader som ger åskskadorna och som måste "nollas" innan de når den känsliga utrustningen.

Om du bara åskskyddar telen så kommer du ändå få åskskador på modem och sånt eftersom det blir överslag från elnätet.
shootking

Inlägg av shootking »

Okej... Ska jag toka det som att det spelar ingen roll om jag skyddar mig eller inte, resultatet måste bli det samma???

I min värld (är inte någon expert inon elektronik eller el) så är lite skydd bättre än inget alls. Jag menar, när blixten slår ner så slår den ju (oftast) inte ner i mitt hus. Ej heller i min direkta närhet, utan några kilometer bort. Min teori är att om jag då har ett "dåligt" skydd så kanske det skyddar någon utrustning om de här potentialskillnaderna / överspänningarna är tillräckligt klena. Men jag kanske tänker fel...

En annan sak som jag har läst är att just utrustning kopplad till både el och telenätet ofta går sönder för att de får stryk av både el- och telenätet samtidigt vid ett nedslag/störningar. Min tanke var då att om jag lyckas på något sätt utjämna potentialen för det ena (tele) så kanske det hjälper något???

Mvh Jens
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Men man kan inte utjämna potentialen på det ena. Då ökar man snarare potentialen emellan dom. I detta fall el/tele.

Min vanliga sak jag brukar säga är att en blixt som kan skapa ljusbåge flera mil lång kan nog hoppa/gå över i åskskydd.
Dra ur är bästa meducinen! :wink:
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Din sista menig i inlägget är helt riktig, därför är det dumt att ordna ett jordtag för enbart telefon. Däremot att utjämna potentialen hjälper.

100 000 A är inte att förakta men luft leder magnetism ganska dåligt så ett nedslag en bit bort kommer inte att inducera så stora strömmar i din anläggning.

ett dåligt skydd är bättre än inget och ett bra skydd är bättre än ett dåligt men mot en direkträff går det inte att skydda sig.

Protte

FM finessen är att skapa ett litet gnistgap mellan el och tele så man reducerar spänningen till 1500 V. Om all utrustning hamnar på en absolut spänningsnivå på 100 000 volt gör ju inget, det är differentiell spänning som bränner i första hand modem.

Protte igen
shootking

Inlägg av shootking »

Med risk för att bli tjatig...

"Din sista menig i inlägget är helt riktig, därför är det dumt att ordna ett jordtag för enbart telefon. Däremot att utjämna potentialen hjälper."

Du får nog förklara "utjämna potentialen" för mig. Är det samma sak som att sätta in ett åskskydd som "försöker" skicka överspänningar till jord???

Jag har inga intentioner att skydda mig mot en direktträff heller. Möjligen nedslag i närheten av min matningskabel eller i den luftburna teleledningen. Tänkte börja bygga "baklänges", dvs främst skydda mig mot nedslag en bit bort (eftersom de är vanligast) och försöka filtrera bort dessa störningar just nu. Men med tiden kanske det kommer en beställning till nätleverantören att jag vill skydda mig med grovskydd på utsidan av fasaden...

Mvh Jens
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

vid ett nära åsknedslag så blir det spänningsskillnader i marken, som sagts innan, om kabel för el och tele kommer in i huset på icke samma ställe så blir det en spänningsskillnad mellan dom som tar sönder saker som är inkopplade på båda två som ett adsl model eller en basstation före trådlösa telefoner
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Nu kommer Shootking att få en del "utomhus" elektrisk miljö i källare iom att mätaren sitter i källaren men efter elcentralen så är el och tele mera på samma nivå.

Potentialutjämning, att både el och tele ledningen (och helst alla andra metalliska ledningar) utjämnas till samma spänning/potential.

Det kan inte slå över mellan en el ledning som har 100 000 volt och en telefonledning som har 100 000 volt, skillnaden är ju noll, potentialen är utjämnad.

Jordar du tele ledningen och det kommer 50 000 volt på elledningen så har du 50 000 volt mellan tele och el ledningen och det är inte noll och mycket mer än modemet tål.

Protte, håller på till polletten trillar ned.
shootking

Inlägg av shootking »

Så med andra ord måste jag jorda ett åskskydd för tele i min elcentral för att det ska ha någon verkan. Dvs alltid utgå från samma jordpunkt (potential?)

Men det känns ju konstigt att dra in jorden från mitt teleskydd? Det känns som att jag inte vill ha in "överspänningen" in i huset? Eller är förutsättningarna sådana att jag måste ha ett fasadskäp dit allt jordas: inkommande el, tele där jag placerar grovskydd för alla inkommande ledningar?

Protte: tack! Ditt tålamod (och alla andras) är fantastiskt!

Mvh Jens
Nerre

Inlägg av Nerre »

Kruxet här är ju att man egentligen inte vet åt vilket håll överslaget gick.

Om det kommer hög spänning via telekabeln så skadar den inget så länge det inte blir överslag. Vart går överslaget? Till elnätet eller jord antagligen. MEN, nu kommer kruxet här. Det kanske är tvärtom, att det slår från elnätet (eller jord) till telekabeln. Om du då försöker jorda telekabeln till "fel" jord så ökar du kanske risken för överslag.

Om man alltid visste vilken potential olika delar fick vid blixtnedslag vore det enkelt att skydda sig. Men problemet är att man inte vet.

Visst kan man resonera att ett dåligt skydd är bättre än inget skydd. Men hur vet du att din konstruktion ens blir ett skydd? Den kanske t.o.m. förvärrar situtationen.

Ett skydd måste alltså vara gjort så att det täcker alla möjliga situationer som kan uppstå.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag har försökt att förklara att teleskyddet som verkar vara shootkings första åtgärd ska så att säga jordas i PEN / inkommande nolla - skyddsjord i elkabeln.

Om det då kommer in åska på PEN så kommer det att gå ut på telekabeln men inne i huset ska man drabbas av max 1500V skillnad mellan el och tele. Potentialutjämning.

Protte
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det optimala skulle vara att sätta ett fasadmätarskåp (elbolaget vill gärna att det sitter ute) på gaveln rakt under teleledningen men det kostar och det är inte shootking med på.
Därför försöker jag göra det som är näst bäst.

Protte
Skriv svar