Bygga automatisk lucköppnare till hönshus?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Limponen

Re: Bygga automatisk lucköppnare till hönshus?

Inlägg av Limponen »

limpan4all: Om du läste min första post så ser det att det är exakt den produkten som jag länkat till och att jag tycker 1799:- för öppnaren och 729:- för timern är hutlöst dyrt.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Jag tänker mig en torkarmotor med en vevarm på. När armen pekar nedåt är luckan stängd, ett halvt varv senare pekar armen uppåt och luckan är öppen. Dvs motorn går alltid åt samma håll och luckan lyfts och sänks som en kolv i en cylinder med torkarmotorn som vevaxeln.

Nu behövs ett självdragande relä och två normalt slutna brytare för "öppen" och "stängd position", och förstås det lurigaste, en kort impuls när vi ska stänga och en impuls när vi ska öppna.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Låt luckan vara avbalanserad med endast en liten last som håller luckan stängd. Annars så blir det lätt lite obehagligt med krossade korkade höns om man stänger med nedåtriktad kraft...
Limponen

Inlägg av Limponen »

Gimbal: Smart, då slipper man fundera på hur man ska få motorn att vända håll. En timer som startar motorn två gånger per dygn och sen brytare vid fullt öppet och fullt stäng så borde det funka.

Det jag behöver är alltså en torkarmotor, ett fritidsbatteri, en timer som funkar på 12v och två microbrytare?

Är en torkarmotor stark nog?

Jag har funderat lite på en elektrisk bilantenn men de verkar vara ganska dyra.

limpan4all: Tanken är inte att jag ska en en lucka på två ton som faller fritt när den ska stängas. Luckan ska öppnas och stängas lugnt och beskedligt och en tunn aluminiumplåt på 30*30 cm väger inte särskilt mycket. Dessutom stängs luckan på kvällen, efter att hönsen gått och lagt sig. Inga krossade höns här alltså, men tack för omtanken...
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Nä, jag var väl inte rädd för giljotinering pga luckvikten utan snarare om motorn driver luckan vid stängning.
Höns kan ha en del konstiga beteenden när tuppen blir tokig, jag har sett höns bli utjagade på kvällen, om luckan då är på väg ned... Eller om styrningen krånglar när dom är på väg in så kan det bli lika illa.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

just den saken kan man komma förbi med att man lyfter luckan med wire eller kedja, då har den kraft uppåt men bara tyngdkraft nedåt

det där med enkelhåll på motorn är bra, hadde den lösningen på en sekvensstyrning på en vedklyv, synd bara att man inte kommer ihåg alla dumheter man gjort

styrningen blir då enkel, på armen på vindrutetorkarmotorn, som är uberstark nog, som är så lång att den klarar luckan höjd, har man två microswitchar, en vid stängd och en vid öppen

när motorn går på en så stannar den , från timern så har man en pulsförkortare, och efter det så kopplar man förbi microswitcharna, under en sekund ungefär då går den till nästa läge och stannar där

den modell av styrning sitter pålerduvekastarna nuförtiden
Limponen

Inlägg av Limponen »

Kan man få motorn att gå lite långsammare än den gör på bilen? Blir ju en jäkla fart på luckan annars. :)

En grej jag inte fattar bara: När luckan är helt öppen så går den emot en microswitch som bryter strömmen och motorn stannar. På kvällen när timern skickar en ny impuls är ju strömmen fortfarande bruten pga. microswitchen. Hur kommer jag runt det?

Jag antar att det är det du beskriver med pulsförkortaren och att man kopplar förbi switcharna under en sekund men det där går över mitt förstånd! :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Limpan, läste du första inlägget?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jo, men jag brydde mig aldrig om länken. Den verkar ju gå till ett annat företag än det jag länkade till (och produkten som jag har men inte har monterat ännu)...
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Ett enkelt elschema för torkarmotor med vevsläng.

Bild

Protte
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Tänk på att motorn snurrar en bit efter att strömmen är bruten. Så antingen får man montera brytarna på ett slugt sätt så att inte motorn "rullar" förbi och får kontakt igen, eller så får man använda ett relä som när det väl drar även matar sig självt men släpper när någon av brytarna öppnar.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Katter tar inte höns :) Det skulle inte finnas många höns kvar på en gård efter ett par veckor annars ;)
Det man oroar sig för är förstås den sluga räven. Jag har mist många höns till räven, men aldrig en enda till nån av katterna :)

Idén med torkarmotor som håller i en lina som drar luckan tycker jag låter som en utmärkt idé! Problemet med att motorn snurrar en stund till efter frånslag tror jag inte är något större problem. Med motorn placerad rakt över luckan så kommer ju luckan ha ytterst liten vertikal rörelse under en betydande del av varvet. Betänk att det är en cirkulerande rörelse (sinuskurvan "saktar" ju ner och vänder mjukt, exakt samma blir det för luckan) som dessutom överförs till en i y-led fast punkt (x är vertikal, y är horisontell, vi tittar på luckan rakt framifrån), vilket ju gör att rörelsen saktas ned ytterligare när armen befinner sig nära sin topp. Ju närmre luckans "toppläge" är armens rotationspunkt, ju mer kommer luckans rörelse stanna av när armen når sitt toppläge.

Edit: Haha, tankevurpa. Att luckan sitter fast i y-led gör ju naturligtvis att den stiger högre än den skulle ha gjort om den hela tiden hängde rakt under armen. Dock är det nog mer teoretiskt än praktiskt, så länge som linan mellan armen och luckan är betydligt längre än armens längd.

Lösningen med brytare (typ större än vanliga mikrobrytare, med små rullar på, standardsaker) borde således fungera klockrent. Dock bör man nog få ner varvet på motorn, luckan bör ju iaf ta 3 sek från toppläge till bottenläge. Men det ska väl inte vara några problem? I bilen kan man ju få torkarna att gå med olika fart, så det måste ju vara enkelt löst, utan PWM och sånt?
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Problemet med att den snurrar en stund efter att brytaren påverkas har inte med själva rörelsen av luckan att göra, utan risken är att armen rör sig förbi brytarens öppna läge så att motorn återigen får ström och kör vidare. Men det beror på var brytaren monteras och hur detaljen som påverkar brytaren ser ut, därav bör den monteras på ett "slugt" sätt för att undvika problemet. Eller så använder man ett självhållande relä som släpper när brytaren öppnas men inte drar om brytaren återigen sluts.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Min tanke var nog snarare att brytaren placeras i anslutning till luckan, därav mildras ju effekten av den extra rotationen som sagt av hela "sinus-effekten".
Limponen

Inlägg av Limponen »

Mina katter smakar gärna på hönsen om de får chansen, men då har jag dvärghöns. Därför är de bara lösa i trädgården när jag är med och övrig tid får de hålla till i sin voljär. :)

Dryftade problematiken med en kompis förut och vi kom fram till att en spjällmotor kopplad till en vanlig timer vore optimalt. När det finns spänning är dörren öppen eller stängd beroende på vilket man finner lämpligt och så fort timern slår ifrån går motorn tillbaka till sitt ursprungsläge mha. en fjäder. Jag tror det var ungefär så han förklarade iallafall.
Skriv svar