Bästa sättet att minimera sprak och knaster är att konstruera på ett vettigt sätt. Låt det ALDRIG gå DC genom en volympot. Det är ett 100% säkert sätt att åstadkomma sprak och knaster.
Låt bli alla geggamojor, det kanske blir mindre knaster ett litet tag, men sedan blir det mycket värre. Är en pot slut så är den. Bara till att byta, det finns inga bättre sätt.
VCA och ett filter på styrspänningen är ju ett alternativ, men det är dyrt och onödigt krångligt tycker jag i varje fall. Dessutom är det en källa till distortion och vanligtvis mycket strömslukande om de skall ha topprestanda.
Rätt pot för audio kontroll
-
Re: Rätt pot för audio kontroll
volymkontrol IC har använts i stort sett av alla tillverkare som har en apparat med fjärrkontroll i snart 10 år...
ALLA flerkanalsförstärkare tex...
ALLA flerkanalsförstärkare tex...
Här håller jag inte med dig riktigt, jag har åtminstone 3st egna mixerbord som talar emot vad du skriver samt ett 20-30 talMarta skrev:
Låt bli alla geggamojor, det kanske blir mindre knaster ett litet tag, men sedan blir det mycket värre.
bord som jag renoverat med nöjda kunder. Så jag skulle vilja veta vad du grundar det på? Ibland går det inte om poten
är för sliten det kan jag alla gånger hålla med om men så är fallet väldigt sällan enligt mina egna erfarenheter iaf.
Sedan visst, att byta ut mot nytt är ju alltid bäst men plånboken håller inte alltid med.

/ Tompa
Några av dom stackars apparater som jag har rengjort med elektronikrengöringsspray har blivit beroende av underhåll. Enligt min erfarenhet blir man tvungen att använda spray nästan varje halvår på potentiometrar som har blivit utsatta. Men finns det ingen annan utväg till fungerande mixerbord så får man väl ta smällen.
Det finns smörjmedel med skyddande lack som man bör använda efter oxidlösande spray. Dock fungerar inte dessa allt för bra heller. Vasselin har jag inte provat men jag kan tänka mig att det skulle fungera bättre.
Det finns smörjmedel med skyddande lack som man bör använda efter oxidlösande spray. Dock fungerar inte dessa allt för bra heller. Vasselin har jag inte provat men jag kan tänka mig att det skulle fungera bättre.