Dags att köpa trådlöst nätverk!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
jesse

Re: Hur långt når trådlöst nätverk?

Inlägg av jesse »

Nu är det snart dags att shoppa trådlöst nätverk!

ska komma in i min nya företagslokal vilken dag som helst nu...
så jag var inne på NetOnNet (de har butik bara ett par km hemifrån) och de hade ju en uppsjö med routers osv... D-link, Netgear mm.... jag tänkte bara kolla med er som har sådant:

1) vilka grundkomponenter behöver jag?
2) något märke / typ som särskilt rekommenderas?

Är jag helt ute och cyklar med nedanstående produkter?

Jag är inte ute efter några avancerade funktioner, jag antar att vad som helst duger bara jag får kontakt - om jag bara kan se hårddiskarna på de olika datorerna och nå internet.

Jag har redan en trådbunden router D-link DI-604 med fyra kanaler. Är det så att jag måste bort med den och ersätta med trådlös router, eller går den att komplettera? Jag behöver egentligen bara två trådlösa datorer, de som finns i kontoret kan likaväl vara anslutna via kabel, så slipper jag köpa trådlöst kort till alla datorerna. Men det kanske blir krångligt att kombinera?

Vad är skillnaden mellan "accesspunkt" och "router" ???

Jag antar att märket på närverkskortet i datorn inte behöver vara samma som routern? De ska väl funka i vilket fall som helst? Och är det så att de som har antenn - att det går att ansluta denna via en förlängningskabel (alternativt köpa / bygga annan antenn) - eller är antennen fast monterad på router/nätverkskort?

Som trådlöst nätverkskort i stationär dator tänkte jag mig någon av dessa:
produktsida

Bild - Bild

... och för bärbar dator: denna. Frågan är om man kan (eller måste) ansluta antenn till den? Det står ju inte mycket info.
Bild

Och routrar jag tittat på är exemplevis denna: D-Link DI-524
Bild
Kan det vara så att den har RJ-45 uttag för de fyra kanalerna också?
Så här står det i info:

Kod: Markera allt

Gränssnitt  	4 x Ethernet 10Base-T/100Base-TX - RJ-45
               1 x RJ-45 (WAN)
Vad skiljer den från den här: D-Link DIR-600 ???
Bild

... eller den här: Netgear WGR614
Bild
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag förutsätter att du inte har någon utrustning alls just nu. (Förutom möjligtvis en dator och utrustning för att koppla upp en dator mot internet)

Det du måste ha är en Trådlös router eller en trådbunden router och en trådlös accesspunkt, samt närverkskort. (Och eventuellt kablage)

Skillnaden mellan en accesspunkt och en router är att en router kan koppla samman flera nätverk och få dem att prata med varandra (I det här fallet koppla samman ditt lokala nätverk med nätverket Internet), medan en accesspunkt bara gör om det trådbundna till trådlöst och håller reda på de trådlösa noderna som ansluter till detta.

Jag rekommenderar alltid Linksys/Cisco, dessa är tillförlitliga och lever ut till utlovad prestanda.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Nix, det enda "trådlösa" jag har är en USB-dongle "Zonet" - 802.11g - 54Mbps ... med den har jag lyckats koppla upp min bärbara mot olika gratisnätverk. Det är allt.
Bild

Men det verkar ju smart om det finns RJ-45 portar även på den trådlösa routern - då slipper jag ju en massa trådlösa-kort - det behöver jag egentligen bara på en dator (till att börja med) som är ca 50 meter bort.

Så ordningen blir väl:
1) skaffa lämplig router + trådlöst nätverkskort.
2) testa hemma, ev. konfigurera
3) testa i lokalen 50 meter bort.
4) om dålig mottagning: testa med extra / riktad antenn.

bygga paraboler:
Bild

EDIT: Förresten... kanske är lika bra att använda USB-dongeln även till den stationära datorn - är ju så smidigt om man vill byta dator att inte behöva skruva isär och byta PCI-kort... Den går ju att sätta på en USB-sladd och på så vis kan man ju lätt montera den i en parabol eller liknande.
Senast redigerad av jesse 21 juni 2010, 02:40:55, redigerad totalt 1 gång.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

http://en.wikipedia.org/wiki/802.11b#Range

"With high-gain external antennas, the protocol can also be used in fixed point-to-point arrangements, typically at ranges up to 8 kilometers (5 miles) although some report success at ranges up to 80–120 km (50–75 miles) where line of sight can be established"
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Innan du köper en AP /router så kontrollera att radion följer standard och är bra. Vet inte om det gjorts några bra mätningar på det.
Jag skulle akta mig för enheter med extra tillägg för att få extra range/hastighet/strömförbrukning som avviker från standarden...

Idag används AP/router slarvigt och används till samma sak. En accesspunkt i min värld är en enhet med antenn i ena endan och ett ethernet i andra.
Idag är de oftast ihopbyggda med en router för att dela ut en bredbandsanslutning.

Och som en pappegoja återupprepar jag mitt mantra "WRT54GL" (men akta dig för hirange modellen)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vad är det för galet med HiRange modellen?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> kanske är lika bra att använda USB-dongeln även till den stationära datorn...
> ...är ju så smidigt om man vill byta dator att inte behöva skruva isär och byta PCI-kort...

Vad är det för kort du måste byta ?
I dag har alla stationära LAN/Athernet på moderkortet och alla
bärbara har WLAN inbyggt. Jag ser inte att man behöver skaffa
någonting extra alls till själva klienterna !?

Sen valet mellan tråd eller trådlöst är i princip ett rent praktiskt val.
Gör det som blir enklast (och fungerar, så klart).
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Sodjan: det är det här kortet jag måste byta om jag ska använda en annan desktop tillfälligt:
Bild

Vad jag vet så brukar dessa inte ingå ens i nya datorer - du tänker på trådbaserade ethernetkort, antar jag? Framför allt finns de inte i de datorer jag har hemma just nu.

>Sen valet mellan tråd eller trådlöst är i princip ett rent praktiskt val.
>Gör det som blir enklast (och fungerar, så klart).

Självklart, men frågan kanske mer handlade om vilken router jag köper för att inte bygga in mig i ett hörn. Jag vill kunna ansluta mig även med ethernetkabel. Jag måste vara säker på att det alternativet finns när jag köper router , så att jag inte köper en med bara en kontakt för internet. Sedan väljer jag givetvis det som är enklast... jag har ju t.ex. redan kabel dragen i kontoret och bort till "film"-datorn i vardagsrummet.

Valet verkar stå mellan de tre jag lade in bilder på ovan, helt enkelt för att butiken finns runt hörnet, och att de är billiga. Vad jag kan läsa ut av info så verkar alla ha fyra ethernet-uttag, så det är ju bra. Nu har jag hört negativt om D-link, men jag vet inte om det bara är vissa modeller eller om de är kassa generellt. Min trådbundna D-link DI-604 fungerar ju för det mesta, men behöver startas om ibland. Det är ju inget jätteproblem på kontoret, men om samma sak händer i lokalen :|
sodjan
EF Sponsor

Re: Dags att köpa trådlöst nätverk!

Inlägg av sodjan »

Jag har de standard Zyxel modem/routers som kommer från Telia
både hemma och på kontoret. Inga problem alls. När det gäller
portar så blir det nog svårt att hitta en normal standard "SOHO" router
som *inte* har (minst) 4 portar.

Och OK, du vill köra trådlöst även från de/den stationära maskinen.
Ja då så... :-)
Men å andra sidan så går det ju snabbt att swappa en PCI kort mellan
två maskiner, och det är kanske annat i maskinen som i alla fall ska
flyttas om du gör ett byte av maskin.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Har sett bedrövliga resencioner för de båda D-linkarna som jag funderade på, så de utgår.
Då var det Netgear WGR-614 kvar - den verkar vara "exellent" för de flesta, men med vissa problem:
"Unfortunately, we did notice a couple of design blunders. The MAC address cloning setting is hidden; curiously, you can access it only by telling the wizard that your ISP does not require a login and password. (If your ISP blocks any device that has a MAC address different than that of the computer you first signed on with, you need MAC address cloning or your router can't log in.) The other oversight, and it's a bad one, is that the whole setup procedure tells you nothing at all about wireless security other than admonishing you to create a unique SSID."
(min understrykning)

Eftersom jag inte fattar mycket om nätverk så vet jag inte om det kan vara ett problem?

Efter att ha läst recensioner blir jag lite mer intresserad av de dyrare modellerna. Kanske ändå är ett bra sätt att slippa de sämsta / långsammaste routrarna.

Men när jag tittar på Netgear WNR3500 så verkar den inte ha någon extern antenn (?), vilket kan ställa till problem om jag behöver rikta den. :humm:
Bild

På NetOnNet står det inget, men på Dustin står det att den har öppen källkod.. undrar om Dustin säljer en särskild variant, eller om alla WNR3500 har öppen källkod??? Detta var inte lätt.
Nerre

Inlägg av Nerre »

MAC cloning lär du inte behöva använda. Vissa ISPer begränsar antalet MAC-adresser som får använda en anslutning men då brukar man kunna be kundtjänst att radera de äldsta.

MAC-adressen är alltså den unika identiteten på nätverkskortet. Vissa ISP:er "låser" tydligen till det nätverkskort man använde för att aktivera sitt internet. Men jag har aldrig hört talas om att nån svensk ISP skulle göra så. Det är en meningslös grej som bara ger extra krångel.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Den första D-linken du länkat tidigare har jag hemma, och jag kan hålla med om att den är bedrövlig, har haft många problem med den.
Numera kör jag dock inte trådlöst hemma därför duger den okej, även om den kan strula någon gång ibland.

Det där bör inte vara någon större fara, jag har i alla fall aldrig sett någon ISP i Sverige som begränsar användandet till enbart en MAC-adress, och även ifall det skulle så vara, så har du ju själv hittat hur du gör för att lösa detta med den routern, samt annars går det nästan säkert att ringa kundtjänsten hos din ISP och lösa detta. Skulle det vara så att du ansluter via Fiber eller DSL behöver du dessutom inte tänka på detta, då routern inte är den mest närliggande noden mot ISP'n.

Den där routern har endast integrerad antenn, vilket ofta försämrar signalen bara det, dessutom har du inte möjlighet till riktning eller att byta till en bättre antenn ifall detta skulle vara nödvändigt, vilket det kan vara om du ska skicka signalen 45 meter och behålla kvalité på uppkopplingen.

Vad jag kan tänka mig med öppen källkod är att de syftar på den inbyggda föräldrakontrollen i routern, då den bygger på OpenDNS.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Kan passa på att tipsa om WL-520GU (t.ex här).

Jag har köpt två stycken för ungefär 400kr styck och sluppit betala tull+moms på båda. Har lagt in OpenWRT på den jag använder som router och använder den även som webbradio med ett USB-ljudkort (se annan tråd i projektdelen, orkar inte söka fram nu). Väldigt trevligt med en router som man kan SSH:a till. :)

edit: OBS, man får inte med EU-plugg men det går att köpa för typ 10kr på ebay, eller att man löder dit en egen skarv...
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

blueint skrev:Vad är det för galet med HiRange modellen?
Det gick inte att surfa närmare AP än 4-5m...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

En WRT54GL med dd-wrt är ju aldrig fel, eller en NanoStation:
http://www.dd-wrt.com/shop/catalog/prod ... cts_id=758
Skriv svar