ska komma in i min nya företagslokal vilken dag som helst nu...
så jag var inne på NetOnNet (de har butik bara ett par km hemifrån) och de hade ju en uppsjö med routers osv... D-link, Netgear mm.... jag tänkte bara kolla med er som har sådant:
1) vilka grundkomponenter behöver jag?
2) något märke / typ som särskilt rekommenderas?
Är jag helt ute och cyklar med nedanstående produkter?
Jag är inte ute efter några avancerade funktioner, jag antar att vad som helst duger bara jag får kontakt - om jag bara kan se hårddiskarna på de olika datorerna och nå internet.
Jag har redan en trådbunden router D-link DI-604 med fyra kanaler. Är det så att jag måste bort med den och ersätta med trådlös router, eller går den att komplettera? Jag behöver egentligen bara två trådlösa datorer, de som finns i kontoret kan likaväl vara anslutna via kabel, så slipper jag köpa trådlöst kort till alla datorerna. Men det kanske blir krångligt att kombinera?
Vad är skillnaden mellan "accesspunkt" och "router" ???
Jag antar att märket på närverkskortet i datorn inte behöver vara samma som routern? De ska väl funka i vilket fall som helst? Och är det så att de som har antenn - att det går att ansluta denna via en förlängningskabel (alternativt köpa / bygga annan antenn) - eller är antennen fast monterad på router/nätverkskort?
Som trådlöst nätverkskort i stationär dator tänkte jag mig någon av dessa:
produktsida

... och för bärbar dator: denna. Frågan är om man kan (eller måste) ansluta antenn till den? Det står ju inte mycket info.

Och routrar jag tittat på är exemplevis denna: D-Link DI-524

Kan det vara så att den har RJ-45 uttag för de fyra kanalerna också?
Så här står det i info:
Kod: Markera allt
Gränssnitt 4 x Ethernet 10Base-T/100Base-TX - RJ-45
1 x RJ-45 (WAN)

... eller den här: Netgear WGR614