Är Hög ampere kombinerat med låg volt farlig?
Re: Är Hög ampere kombinerat med låg volt farlig?
Pillar du på polerna på ett 48 volts truckbatteri kan man få en kännbar stöt.
-
Jag brukar i regeln själv inte känna nåt på spänningar under 50v. Är jag fuktig så känner man mer.
Brukar inte vara nåt problem att snutta lite på spänninger u pp mot 8,9,10 volt... beroende på människa och salthalten på salivet.
Brukar inte vara nåt problem att snutta lite på spänninger u pp mot 8,9,10 volt... beroende på människa och salthalten på salivet.
När jag var mindre pillade jag med ett RC batteri på 7,2volt, några Ah. Och på något sätt lyckades jag få en fruktansvärd stöt, det var så att det kändes i musklerna ett tag efter. Jag har svårt att förstå hur det gick till, men det var en båt så jag kanske hade saltvatten på händerna, men kan det verkligen kännas så mycket ändå!? En annan teori kan ju va om jag lyckades sticka mig på en av koppartrådarna i sladden, då går det ju in innanför skinnet och blir en helt annan sak? Har funderat på detta väldigt mycket utan att komma fram till något... 

-
Kan nog sticka till om du hade ett litet sår och lite saltvatten 
Jag brukade slicka på 9volt batterier till vardags när jag var liten. Nu drar jag mig för att göra det. Det kittlar ju ganska duktigt.

Jag brukade slicka på 9volt batterier till vardags när jag var liten. Nu drar jag mig för att göra det. Det kittlar ju ganska duktigt.
Kittlar ännu skönare om du lägger tungan på generatorn (före likriktarn).

Batteriet kan ju vara anslutet till något som höjer spänningen ... och då blir farlig tex tändspolen på en bil eller en fotoblixt.
Men det är ju en annan sak.
Men det är ju en annan sak.
Om det kändes i musklerna ett tag efter så måste det varit en induktans inblandad.
Själv hittade jag som barn en gammal 220 till 110 volts transformator hemma i en garderob, anslöt ett 4.5 volts batteri och en cykellampa... jag hade väl tänkt att jag skulle få ut 9 volt eller nåt
Jag slöt kretsen, lampan lyste - sen bröt jag kretsen så som man brukar när man håller i lösa trådar - en tråd i varje hand. Under 1/10 sekund gick samma ström genom min kropp som det sekunden innan gick genom lampan - det var en jävla smäll!
Jag flög upp mot taket, landade på golvet och låg där säkert 15 minuter innan jag klarade av att resa mig upp. Jag bara låg och skakade. Sedan dess har jag haft respekt för induktanser, även ihop med ficklampsbatterier.
Själv hittade jag som barn en gammal 220 till 110 volts transformator hemma i en garderob, anslöt ett 4.5 volts batteri och en cykellampa... jag hade väl tänkt att jag skulle få ut 9 volt eller nåt

Jag flög upp mot taket, landade på golvet och låg där säkert 15 minuter innan jag klarade av att resa mig upp. Jag bara låg och skakade. Sedan dess har jag haft respekt för induktanser, även ihop med ficklampsbatterier.

- DW
- Kontakt:
På tal om många ampere
i min ungdom, för ca 40 år sedan så jobbade jag på ett företag som ytbehandlade grejor, förkromade, förnicklade osv där var många trafo på 1500-2500 Amp men kanske som högst 8-10volt.
Det var tämligen ofarligt men man kunde få sej rejäla kill i fingrarna om det var stora ytor på det hänggodset man hängde i badet. Man var ju alltid lite blöt om fingrarna.
Sen kunde man skjuta rejäla knallar inne.
En stôlle som jobbade på den firman och skötte avfettning av hänggods gillade att kortsluta förlångt gods så det tog i botten, då det bildades vätgas som blev ett enda stort skumbad på 3-4 sek.........
Och när han tyckte det var dags så lyfte han sakta bygeln för att gnistra lite på katoden så att lokalen
blev mer eller mindre dammfri förögonblicket
sedan kom chefen -lika förbannad varje gång..... 
Det var tämligen ofarligt men man kunde få sej rejäla kill i fingrarna om det var stora ytor på det hänggodset man hängde i badet. Man var ju alltid lite blöt om fingrarna.
Sen kunde man skjuta rejäla knallar inne.
En stôlle som jobbade på den firman och skötte avfettning av hänggods gillade att kortsluta förlångt gods så det tog i botten, då det bildades vätgas som blev ett enda stort skumbad på 3-4 sek.........
Och när han tyckte det var dags så lyfte han sakta bygeln för att gnistra lite på katoden så att lokalen
blev mer eller mindre dammfri förögonblicket

Come again?Biker skrev:Ett litet mc batteri på 14 amp kan ge 200-300 amp
blybatterier är verkligen inga leksaker - att dom fortfarande används trots sin vikt beror på att de kan ge väldigt mycket ström på kort tid för tex. start av motor trots sin enkla konstruktion och relativt små elektrodytor.
nu har tydligen biltema gjort om sin site - men förut fanns det detaljerade datablad på hur länge batteriet kunde ge vid olika strömmar och kunde ge tex 15 ggr sin Ah-kapasitet under 5 sekunder och fortfarande vara över halva vilospänningen - 15 * 7.5 Ah ger 112 ampere och kortsluter man det så ger det typisk dubbla strömmen - dvs över 200 ampere..
Dvs. även en litet 7.5 Ah telecomblybatteri kan ge över 200 ampere i korslutningsström och får kablar att brinna.
nu har tydligen biltema gjort om sin site - men förut fanns det detaljerade datablad på hur länge batteriet kunde ge vid olika strömmar och kunde ge tex 15 ggr sin Ah-kapasitet under 5 sekunder och fortfarande vara över halva vilospänningen - 15 * 7.5 Ah ger 112 ampere och kortsluter man det så ger det typisk dubbla strömmen - dvs över 200 ampere..
Dvs. även en litet 7.5 Ah telecomblybatteri kan ge över 200 ampere i korslutningsström och får kablar att brinna.
-
Frågon består dock hur 14amp (ampere) kan ge 200A...
14Ah är en annan sak
14Ah är en annan sak

Inga problem alls..ett batteri är specat till 14 Amp - men detta är under lång tid - en viss urladdningkurva.
Kortare tid kan det leverera massa ström - flera hundra ampere - och detta gäller ett litet mc batteri t.ex.
Ett bilbatteri kan ge uppåt tusen amp kortare stunder.
Vissa här med låg intelligens var lite undrande angående detta.
Kan inte nån ödmjuk och snäll person förklara för dessa hur detta är möjligt
Inget svårt alls - sök på CCA
Edit
Var ute o söp lite förut och läste inte alla inlägg - men nu såg jag att det var förklarat redan innan.

Kortare tid kan det leverera massa ström - flera hundra ampere - och detta gäller ett litet mc batteri t.ex.
Ett bilbatteri kan ge uppåt tusen amp kortare stunder.
Vissa här med låg intelligens var lite undrande angående detta.
Kan inte nån ödmjuk och snäll person förklara för dessa hur detta är möjligt

Inget svårt alls - sök på CCA
Edit
Var ute o söp lite förut och läste inte alla inlägg - men nu såg jag att det var förklarat redan innan.

Kan ju vara så att någon försökte poängtera skillnaden mellan Ampere (A) och AmpereTimmar (Ah) 
Är ju ändå ett forum för elektroniknördar så prefixen är ganska viktig.

Är ju ändå ett forum för elektroniknördar så prefixen är ganska viktig.
-
Jag har aldrig sett nåt blybatteri märkt med ström. Det brukar bara stå spänning (V) och energiinnehåll (Ah).
Sen kan man eventuellt hitta rekommenderade strömmar i datablad.
Sen kan man eventuellt hitta rekommenderade strömmar i datablad.