Lämpligt CAM program?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
sweFredrik

Re: Lämpligt CAM program?

Inlägg av sweFredrik »

Det ser ut som att bilderna är från ProEngineer, eller? Du har inte tillgång till Pro/NC modulen? Har du det kan du lösa det genom en operation som heter kontrur, och du använder dig av geometrin du har innan du lägger din radie. Du kan göra detta i Artcam också genom att offsetta den bana som du skär konturen med, och använda ett av de fördefinerade radieverktygen. Trixa lite på en testbit först så löser det sig säkert! I princip kan du ta en vanlig avrundningsfräs från CO och plocka bort styrkullagret.
Artesuave

Re: Lämpligt CAM program?

Inlägg av Artesuave »

Självklart fårstår jag att det smidigast som ni säger tecno och PeterH, en enkel lösning på problemet. Men om jag senare skapar en annan figur med en annan rundning så måste jag byta fräs-verktyget med. Jag har ingen specifik figur eller 3D-modeller idag utan är mer ute efter att lära mig lite mer avancerad CAM som jag kan ha användning av lite längre fram.

Det stämmer det är ProE jag använder, har inte använt mig av NC modulen särskilt mycket. Den verkar ganska komplicerad men hittade en tutorial så får göra ett seriöst försök nu att lära mig den.
Skriv svar