Elektrisktstyrda ventiler mha läsgaffel

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
elmaster

Re: Elektrisktstyrda ventiler mha läsgaffel

Inlägg av elmaster »

Tja!

Orvar-e: Tackar för bilden! Mycket bra att du skrivit ut komponent beteckning! :) Tror jag förstår schemat rätt.

Icecap: I den skriftliga feedback så förstår jag det som att motståndet ska sitta mellan läsgaffel och transistorn rätt?

Alltså just den detaljen krockar i er diskussion så jag skulle vilja veta vad som stämmer bäst?

Jag kommer att sätta upp ännu en reviderad version inom kort...

Mvh M
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

I orvar's bild är det mycket felkopplat men optokopplaren är korrekt kopplat till och med basen på Q1.

MEN:
* Q1 emitter ska till GND (eller - om du vill)
* Reläspolen ska sitta mellan +24V och kollektorn på Q1, dioden ska ha katod mot +24V.

Transistorn är kanske inte det bästa val, den har rimlig låg förstärkning men det kan fungera.

Ett motstånd mellan emitter och basen kan vara bra för att säkerställa att den ska slå av, 1k ska nog passa fint.

OBS: att som det är kopplat kommer transistorn att SLÅ PÅ när ljusstrålen inte längre bryts (alltså när det som är i gaffeln försvinner).
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Icecap skrev:Inget problem, kommer du hit under tiden o tar hand om pyjamaspartyt, matlagning och 2-åringen?
...
Det är bara att hojta till Icecap det vet du, men du får stå för taxi.... :D .... vi får ställa upp för varandra vi på EF.

Visst jag borde ha satt relät på ovansidan av transistorn, jag var på väg men så vart det inte av, så var det med det.
Men valet av BD139 är just för att den inte har så hög förstärkning och klarar lite mer effekt och rätt så billig så den brukar passa alldeles utmärkt i liknande applikationer.

Vad kan jag säga...... nu har ni iaf en bild att utgå ifrån fast det kanske finns lite övrigt att önska. :)
elmaster

Inlägg av elmaster »

Tja!

Här kommer ännu en version, och förhoppningsvis ett fullständigt krestschema.

Håll till godo!

Bild

Mvh M
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Förutom att transistorn anges som en PNP men ska vara NPN är det rätt.
elmaster

Inlägg av elmaster »

Tja!

Just de! det sa du ju tidigare! tack för hjälpen! kanske kommer en bild på färdig produkt 8)

Ha de!

Mvh M
Skriv svar