Strålning från lågenergilampor

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Re: Strålning från lågenergilampor

Inlägg av LaRdA »

Borde man inte larma om hälsoriskerna att befinna sig för nära vanliga glöd och halogenlampor med?
Håller man en halogenlampa på några Kw intill huden så tror jag att man också kommer se nerv och muskelskador efter ett tag. :D
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

danei skrev:Den spänningen kan inte bli hög. Och vad jag vet så borde de elektriska fälten inte påverkas i så stor grad av geometrin. Fälten från elledningen är ju avskärmade, den delen minskar ju. Jag har svårt att tro att det blir markant sämre i alla fall.
Helt fel enligt vad jag har läst, både elektriskt och magnetiskt fält avtar olika fort beroende på källans utformning, fälten avtar snabbare med mindre förmål, t.ex från en oändligt stor platta avtar fälten med 1/r medans från en punktkälla med 1/r³ där r är avståndet.
xxargs

Inlägg av xxargs »

1/r^2 menar du väl när det gäller punktkällor - annars har radiofolket räknat fel i väldigt många år avseende fältstyrkeeffektens avtagande med avståndet från antenn - som betraktas som punktkälla i frirymd-kalkyleringar som när antenn när placerade på bergtoppar mm.

1/r gäller för en linjekälla (typ lysrör-linje på en smula avstånd) och vid oändligt stor plan strålyta så händer det inget med intensiteten med avståndet ( tänk 3 m eller 10 km avstånds från solens yta - intensiteten ändras inte speciellt mycket med avståndet där) .
Skriv svar