Bör inte dödmansknappen sitta direkt vid utgående kabel för tändhatten? Annars vid komponentfel eller liknande
i den andra kedjan så "kan" den tappa funktion och tändas ändå.
Är det en dödmansknapp så skall den funka som en sådan.. i alla väder
Swech
har jag rätt vippa?
-
CrowStudio
Re: har jag rätt vippa?
Om man tittar på mitt schema först i denna tråden så ser man att "Död-mans-grepp" gör så att den delen av kretsen som har att göra med tändpärlan inte får någon ström förrens man trycker ned den. Dock så har jag gjort en liten ändring, som inte finns med i det schemat, som gör att den bryter både plusen och minusen.
Senast redigerad av CrowStudio 11 april 2010, 00:23:14, redigerad totalt 1 gång.
- prototypen
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Skulle det inte bli bättre om man satte dioden åt andra hållet och matade den från ledaren till tändningen istället?
Då kan inte testknappen mata ut något till tändhatten vid ev. fel....
Swech
Då kan inte testknappen mata ut något till tändhatten vid ev. fel....
Swech
- prototypen
"Dioden" är en LED och tändhatten ska klara lysdiodströmmen utan att poffa enligt vad som står tidigare i tråden. Det räcker med 2-3 mA för att lysdioden ska lysa.
Protte
Protte
-
CrowStudio
Det stämmer att tändpärlan klarar det, men om man också läser det som jag skrev:

så är det inte en bra lösningCrowStudio skrev:...skulle jag skicka den om än lilla strömmen genom tändpärlan en längre tid så kan den bli utmattad och sluta fungera. Det är där för som jag vill köra dioden på en "separat krets" som inte går direkt genom tändpärlan.