Första försöket med min PICkit 2. (Inget fel just nu.)

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Re: Första försöket med min PICkit 2.

Inlägg av jojje »

Solly, men den här såg jag inte.
sneaky skrev:Ge raka svar verkar ju inte vara melodin på det här forumet som du "kanske" själv vet... edit: Preciis

Det är egentligen lite luddigt vad du menar när du säger att det inte fungerar. Enligt bilden du postade senast så står det ju att den har verifierat att programmet du skrivit ligger i processorn precis som det ska. Du säger att det blinkar till lite när du programmerar den, menar du på PicKit2 eller i själva kretsen du byggt?

Och en fråga jag knappt vågar ställa. Du har provat att kryssa i "On"-rutan efter att du brännt in programmet va?
Det som inte funkar är att lysdioderna borde ha fortsatt att blinka, även efter programmeringen, eller?
Det är lysdioderna på demokortet som blinkar till lite.
Det är demokortet som följer med. Jag har inte gjort nåt själv, inte ens tryckt dit några lysdioder.
Allt är som det kom direkt från förpackningen.

Troligtvis har nåt gått sönder, eller aldrig funkat. Blir nog cylinderarkivet snart. :vissla:
sneaky

Inlägg av sneaky »

Om du flashar med ett kännt, fungerande program som följer med kittet och det ändå inte fungerar så känns det ju onekligen som om något gått sönder. Det känns ju dock inte så troligt då jag inte tror att du varit vårdslös och knatat omkring på heltäckningsmattan och zappat prylarna.

Med risk för att vara tjatig, har du provat att klicka i "On"-rutan så att kretsen faktiskt får ström efter att du flashat färdigt? Enda anledningen att jag frågar är för att den var "okryssad" i bilden och ibland glömmer man de mest fundamentala saker.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Tackar så väldans mycket, nu funkar det. :happy: :tårta:

Jag fattade inte att det var den rutan du menade, och jag har tittat/läst om det själv förut, men trodde att det var att kortet fick spänning från PICkitten eller extern sp.källa. Den kommer jag aldrig att glömma mera.

Tack än en gång för hjälpen, nu kommer jag nog vidare. :vissla:
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Fast det behöver du ju inte, du har en option i Pickit2-mjukvaran för att strömförsörja kortet via den, "VDD pickit2" och klicka i "on"

Sen det andra skrivit om att ställa om till utgångar osv är helt onödigt när man använder high/low i PBP, det sköts automagiskt,
om man däremot väljer att peta om pinnar "manuell" så måste man mycket riktigt tänka på detta. (och det gör man gärna
om man har ett mer avancerat program efterssom det tar mycket mindre tid.)

Annars är PBP-forumet bra, även om du får en sodjan<tm>liknande utskällning om du postar enkla frågor utan att ha försökt att
ta reda på svaret i manualen först :)

Själv använder jag f.ö inte microcode studio utan skriver direkt i en texteditor och kompilerar manuellt med pbp, har du full koll
på vilka configbitar du har satt ? vet du vilken assembler du kör ? ..det vet man om man kör manuellt. (Med det inte sagt att det
är bättre, bara att det är det jag föredrar personligen.)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

OK, vad bra att det hoppade igång ! :-)

Jag förstog aldrig riktigt om (att?) det faktiskt fungerade med de
demo-program som följde med kittet...
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Tackar Glenn, det var den jag kryssade i och allt funkar nu som förväntat. Tack för resten också. :D

Tänk vad så lite kan göra så mycket. :vissla:
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Ah.. Du måste börja i rätt ände ;) MPLAB. File, Open workspace, HelloWorld.mcw.
Project, Build all. Du borde då se:

Kod: Markera allt

----------------------------------------------------------------------
Clean: Deleting intermediary and output files.
Clean Warning: File "C:\Walter\PICKit2\Lessons\690\01 Hello World\Hello World.err" doesn't exist.
Clean Warning: File "C:\Walter\PICKit2\Lessons\690\01 Hello World\Hello World.cod" doesn't exist.
Clean Warning: File "C:\Walter\PICKit2\Lessons\690\01 Hello World\Hello World.hex" doesn't exist.
Clean Warning: File "C:\Walter\PICKit2\Lessons\690\01 Hello World\Hello World.lst" doesn't exist.
Clean: Deleted file "C:\PK2 Lessons\LPC Demo Board\01 Hello World\Hello World.mcs".
Clean: Done.
Executing: "C:\Program\Microchip\MPASM Suite\MPASMWIN.exe" /q /p16F690 "Hello World.asm" /l"Hello World.lst" /e"Hello World.err"
Message[302] C:\PK2 LESSONS\LPC DEMO BOARD\01 HELLO WORLD\HELLO WORLD.ASM 36 : Register in operand not in bank 0.  Ensure that bank bits are correct.
Executing: "C:\Program\Microchip\MPASM Suite\mplink.exe" /p16F690 "Hello World.o" /z__MPLAB_BUILD=1 /o"Hello World.cof" /x
MPLINK 4.34, Linker
Copyright (c) 2009 Microchip Technology Inc.
Errors    : 0

Loaded C:\PK2 Lessons\LPC Demo Board\01 Hello World\Hello World.cof.
Release build of project `C:\PK2 Lessons\LPC Demo Board\01 Hello World\Hello World.mcp' succeeded.
Language tool versions: MPASMWIN.exe v5.34, mplink.exe v4.34
Fri Apr 02 23:45:14 2010
BUILD SUCCEEDED
Sedan tar du Programmer, select programmer, PICKIT2
Programmer, Program

Edit: Såg nu att du fått det att fungera :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Tack allihopa som hjälpt mig, och speciellt sneaky som kom på det helt uppenbara som jag borde sett eller iaf provat själv.

AndersG: Har nu provat, och nästan alla lextionerna funkade. Det var bara dom sista som antagligen inte fick plats i minnet, men shit happens. :D
Ska skriva ner gången i det hela så jag slipper komma tillbaka hit varje år. :D

Här ska nu skrivas kod så musen glöder. :badgrin:
salle

Inlägg av salle »

Edit: svarar på denna mening:

Ni förstår säkert att jag är helt ute på grönbete och försöker så gott jag kan, men om nån frågar om saker jag inte vet vart jag ska leta efter eller inte hittar, då kommer jag ingen vart.
Kanske lika bra att skita i hela å rita CNC-fräsar i stället. Hade hoppats på att jag kunde gjöra nåt när jag ändå bara ligger här hela dagarna med näsan mot taket. Det är väl bara att inse sina begränsningar.

jojje: Kika inte mot taket, sikta mot stjärnorna............

Salle
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

inte fick plats i minnet
Tips: I MPLAB: View, Memory Usage Guide
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Både före och efter jag försökt ta in tex Interrupt.mcw så ser det likadant ut i Memory Usage Guide.
Fönstret Output är också lika tomt. mIngenting hände, men provar jag med någon av dom första lektionerna, då funkar det.

Bilden är från efter jag försökt ta in en "svår" fil.
Bild
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Både före och efter jag försökt ta in tex Interrupt.mcw så ser det likadant ut i Memory Usage Guide.

När jag gör exakt samma sätt som du så visar "Mem Usage Gudie" 80 av 4096,
vilket verkar ganska normalt, och väldigt långt från att "inte få plats" !

Har du verkligen kört en "build" först ? Annars så vet ju inte MPLAB hur
mycket minne som går åt, så klart. Att din "Mem Usage Guide" vissar "noll"
pekar på att du inte har gjort en "build" av projektet.

EDIT: Ett par andra saker...

Jag tycker att det på din bild även står "File not found" (eller liknande) bredvid
P16F690.INC i projekt fönstret, stämmer det ?
Det fick jag med och det beror på att Microchip har sparat sina exempel på en
maskin (PC) som har MPLAB installerat under "Program Files/Microchip/..." istället för under
"Program/Microchip/..." där i alla fall jag har mina MPLAB (bl.a INC) filer.

Innan man har fixat det så går det inte att köra "build" (och "Mem Usage Guide" visar
"noll" så som det gör på din bild).

Du måste/borde ha fått ett antal varningar när du öppnade det aktuella projektet om detta !
I mitt fall så säger MPLAB uttryckligen att jag *ska* högerklicka på filen och välja
"Locate Missing File" från pop-up menyn.

En annan sak är att det ser ut som att du kör MPLAB IDE 7.60 (?).
Den är i dag ganska gammal. Det finns ingen som helst anledning att inte lägga
in den senaste (mina exempel ovan är från 8.40, men det finns även en 8.46 ser jag).

Deet är mycket möjligt att t.ex varningen och uppmaningen om att fixa "missing files"
inte fanns med i 7.60...

Du kanske kör det som fanns med på CD'n till PICkit2 ? Jag ser inte hur du annars
skulle kunna få in en så gammal MPLAB. Du borde sannolikt även se till att köra
senaste version av det fristående PICkit2 programmet, om du har tagit det
med från CD'n. Är det någon som idag kör vad som kommer med på CD till
olika program och anbdra prylar ? De är ju så gott som alltid redan gammla.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

sodjan: Fattar faktiskt nada av vad som händer. Idag funkar det nog :vissla:
Jag startar MPLAB, File, Open Workspace..., väljer Interrupt.asm, trycker på Öppna. Det som syns i fönstret Interrupt kommer in, men fönstret Output förblir tomt. När jag väljer Mem Usage Gudie så blir det som på bilden jag visade. När jag trycker på Build All, så händer det faktiskt nåt idag, det har du rätt i. Då fylls fönstret Output med nedanstående kod. Mem Usage Gudie förblir som i samma bild, alltså det står på noll. Det går att programmera och köra, dioderna blinkar, men nåt fel blir det väl enligt koden, hmm...
Det är inte så viktigt för mig just nu, det verkar funka, så då är jag lika glad för det. Tack för hjälpen iaf.

Kod: Markera allt

Clean: Deleting intermediary and output files.
Clean Warning: File "Interrupt.err" doesn't exist.
Clean Warning: File "C:\Walter\PICKit2\Lessons\690\10 Interrupt\Interrupt.cod" doesn't exist.
Clean Warning: File "C:\Walter\PICKit2\Lessons\690\10 Interrupt\Interrupt.hex" doesn't exist.
Clean: Deleted file "Interrupt.lst".
Clean: Deleted file "C:\PK2 Lessons\LPC Demo Board\10 Interrupt\Interrupt.mcs".
Clean: Done.
Executing: "C:\Program\Microchip\MPASM Suite\MPAsmWin.exe" /q /p16F690 "Interrupt.asm" /l"Interrupt.lst" /e"Interrupt.err"
Message[302] C:\PK2 LESSONS\LPC DEMO BOARD\10 INTERRUPT\INTERRUPT.ASM 90 : Register in operand not in bank 0.  Ensure that bank bits are correct.
Message[302] C:\PK2 LESSONS\LPC DEMO BOARD\10 INTERRUPT\INTERRUPT.ASM 91 : Register in operand not in bank 0.  Ensure that bank bits are correct.
Message[302] C:\PK2 LESSONS\LPC DEMO BOARD\10 INTERRUPT\INTERRUPT.ASM 94 : Register in operand not in bank 0.  Ensure that bank bits are correct.
Message[302] C:\PK2 LESSONS\LPC DEMO BOARD\10 INTERRUPT\INTERRUPT.ASM 97 : Register in operand not in bank 0.  Ensure that bank bits are correct.
Message[302] C:\PK2 LESSONS\LPC DEMO BOARD\10 INTERRUPT\INTERRUPT.ASM 103 : Register in operand not in bank 0.  Ensure that bank bits are correct.
Loaded C:\PK2 Lessons\LPC Demo Board\10 Interrupt\Interrupt.cod.
BUILD SUCCEEDED: Sat Apr 03 13:39:42 2010
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Eftersom det verkar som jag fått igång min PICkit2 nu, så kanske jag ska försöka mig på ett projekt. Det jag tänkte på var Hur styra en stegmotor med en uC, sen kan man göra nåt i stil med Hur styra ett RC-servo med en uC, osv osv.

Föresten. Förut, på förra versionen, PhpBB2 eller vad den nu hette, hade vi lite hjälp till vänster att hitta tex tecknet för ohm och micro. Kan man inte få tillbaka dom igen? Det jag saknar är tex ½, ¼, ¾, µ, ­±, °, ¹, ², ³ och ohmtecknet.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

sodjan, såg nu din edit. Det jag får upp är nedanstående, men jag trycker bara på den översta knappen, så går allt vidare. Eftersom jag inte kör MPLAB, så har jag inte brytt mig, men jag ska försöka uppdatera programmen. Jag tog allt direkt från låddan och CD'n. :D

Jag tycker att det på din bild även står "File not found" (eller liknande) bredvid
P16F690.INC i projekt fönstret, stämmer det ?

Jepp, det stämmer.

Bild
Skriv svar