LED-driver
Re: LED-driver
jaaa... ska du inte ha en gammal hederlig transformator (9V AC, 1.8VA) så blir det väl en isolerad switchregulator antar jag, som ger ur 12V DC, 150 mA. Hade det varit smidigt att sänka nätspänning med kondensatorer så hade det väl varit allmänt använt vid det här laget? Då ledlampan inte är byggd för 230V AC så bör man nog inte ha in sådana spänningar i den heller, så då behöver du isolation. Ska ledlampan bara lysa med fast sken, eller ska den vara reglerbar eller blinka eller nåt (eller varför skulle du ha med en PIC)?
Drivern ska sitta i lampan så därför får den inte vara för stor 15 x 15 x 20 mm går för sig. 1,8w är lagom på en sådan lampa. Hur många i serie och parallellt vet Ni säkert bättre. Har andra LED lampor med driver i sig men dom är stora inte drivern men hela lampan för det är en stor kylfläns vill komma bort från den.
PIC var för att kunna programmera in olika värden men vi har glömt den idén nujesse skrev:jaaa... ska du inte ha en gammal hederlig transformator (9V AC, 1.8VA) så blir det väl en isolerad switchregulator antar jag, som ger ur 12V DC, 150 mA. Hade det varit smidigt att sänka nätspänning med kondensatorer så hade det väl varit allmänt använt vid det här laget? Då ledlampan inte är byggd för 230V AC så bör man nog inte ha in sådana spänningar i den heller, så då behöver du isolation. Ska ledlampan bara lysa med fast sken, eller ska den vara reglerbar eller blinka eller nåt (eller varför skulle du ha med en PIC)?

Måste fråga lite så jag förstår, drivs den med 230VAC? Hur stor eller liten går det att göra den, fysisk storlek. Kondensatorerna är dom stora fysiskt eller i värden? Kan man ställa hur mycket ström LEDen ska få? Snyggt ritat är det.