Hmm...jaså? Jag har hittils inte sett någon enable-signal på ett RC-servo. Det är ju en återkopplad positioneringsloop, så motorn kommer köras så länge det behövs ett moment för att hålla servot på rätt position. Alltså måste man ju se till att det inte behövs något större moment när man har nått ändläget. Eller får man slå av spänningen till servona när man inte har växlat på ett tag. Går det att starta upp igen utan att servona rycker till?Gimbal skrev:Sen kör man givetvis inte servona timma efter timma utan bara några sekunder medan växling pågår.
Styrning av växlar med hjälp av RC servo
Re: Styrning av växlar med hjälp av RC servo
Slutar man ge servopulser så försöker inte servo:t ställa in sig heller och slår av motorn, i alla fall alla jag har stött på.
Skoj projekt, ser fram emot att se något färdigt när du har det, men även uppdateringar är intressanta förstås 
Men tänk också på, som SJ och SL haft såna problem med, bygg in värmare i växlarna redan i detta skede så
slipper du förseningar, urspårningar osv.. orsakade av snö
hehe
Vilka servo beställde du från DX?

Men tänk också på, som SJ och SL haft såna problem med, bygg in värmare i växlarna redan i detta skede så
slipper du förseningar, urspårningar osv.. orsakade av snö

Vilka servo beställde du från DX?
Dessa blev det http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.20023 En mystisk servo 
under 4dollar styck.

under 4dollar styck.
Oj se där, till och med billigare än de jag beställde 
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.12859
Undras vad mina har för torque, det behöver väl inte vara samma 1.3kg?
De var faktiskt mindre än vad jag hade trott när jag beställde dem, även fast jag kollade en linjal innan
Men det blir nog bra när jag någon gång kommer till att faktiskt använda dem.. All elektronik bara fylls på i högar känns det som..

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.12859
Undras vad mina har för torque, det behöver väl inte vara samma 1.3kg?
De var faktiskt mindre än vad jag hade trott när jag beställde dem, även fast jag kollade en linjal innan

Men det blir nog bra när jag någon gång kommer till att faktiskt använda dem.. All elektronik bara fylls på i högar känns det som..

Ja som Micke_s skrev, det är bara att sluta skicka pulser.Jonas L skrev:Hmm...jaså? Jag har hittils inte sett någon enable-signal på ett RC-servo. Det är ju en återkopplad positioneringsloop, så motorn kommer köras så länge det behövs ett moment för att hålla servot på rätt position. Alltså måste man ju se till att det inte behövs något större moment när man har nått ändläget. Eller får man slå av spänningen till servona när man inte har växlat på ett tag. Går det att starta upp igen utan att servona rycker till?Gimbal skrev:Sen kör man givetvis inte servona timma efter timma utan bara några sekunder medan växling pågår.
Nu väntar jag spänt på hur servo:na ser ut. Lär ta 1.5-2veckor till innan jag får dom.
Fick servo:na igår, snabbare än jag väntade mig.
Nästa expriment blir hur distansen ska se ut och hur metalltråden ska bockas.
Bilder på servot kommer.
Nästa expriment blir hur distansen ska se ut och hur metalltråden ska bockas.
Bilder på servot kommer.
Här är mitt förslag med 1mm pianotråd så man får lagomt tryck på växeltungan samt att växeln över lever om servot får fnatt
http://lgrfbs.dyndns.org/sef/Bilder/20100311058.mp4
Det som borde ändras på denna uppsättning är att navet på pianotråden ska upp mot växeln och kanske lite längre tråd mot servot.

http://lgrfbs.dyndns.org/sef/Bilder/20100311058.mp4
Det som borde ändras på denna uppsättning är att navet på pianotråden ska upp mot växeln och kanske lite längre tråd mot servot.
Nackdelen med att använda programmerade ändlägen är som jag kan se det att potentiometrarna i billiga småservon ofta håller en väldigt undermålig kvalitet. Därav kan ändlägena driva lite med tiden. Jag har ett antal billiga servon som alltid "tuggar" vid åtminståne ena mekaniska ändläget, därför att potens ändläge har hamnat några grader senare. Min erfarenhet av såna servon är också att de behöver få jobba för att pottarna ska "motioneras", men att de om de jobbar hårt tar slut väldigt snabbt.
Dock stämmer det ju bra att de bara tuggar så länge de får styrsignal.
Dock stämmer det ju bra att de bara tuggar så länge de får styrsignal.
Jag surfade runt lite och tog inspiration.
Jag vill ha en enkel och lätt variant att montera servo:na och valet föll på en aluminiumprofil från clasohlsson.
Jag kan ha rätt så stort utslag och låta pianotråden fjädra, att dra sönder växeln är ingen större risk. Tråden böjs redan innan det händer.
Plankan är bara för lätt kunna exprimentera.
Servo monterad på aluminiumprofil

Bild underifrån monterad

Bild ovanifrån

Jag vill ha en enkel och lätt variant att montera servo:na och valet föll på en aluminiumprofil från clasohlsson.
Jag kan ha rätt så stort utslag och låta pianotråden fjädra, att dra sönder växeln är ingen större risk. Tråden böjs redan innan det händer.
Plankan är bara för lätt kunna exprimentera.
Servo monterad på aluminiumprofil

Bild underifrån monterad

Bild ovanifrån

Snyggt!
Har du tagit bort mothållsfjädern? (Finns i alla fall i H0)
Är det ett större hål i plankan än i alu. profilen?
Har du tagit bort mothållsfjädern? (Finns i alla fall i H0)
Är det ett större hål i plankan än i alu. profilen?
Jo, jag har tagit bort fjädern. Jo hålet i plankan är större och avlångt just nu. Blir nog ett runt istället 6-8mm i slutänden, lättare att borra.
Edit: i veckan så ska jag testköra lite med servo:t med hjälp av en avr.
Edit: i veckan så ska jag testköra lite med servo:t med hjälp av en avr.
Aha, på _det_ hållet. Va smart. Då är det ju ingen större risk att man drar sönder något. Jag trodde du skulle dra längs med "marken".
Snygg skalenlig rälsskruv förresten
Snygg skalenlig rälsskruv förresten

Rälsspiken är ungefär 0.5 meter stor i "verkligeheten", stor som de brunnslocken i metall.
Första ideén som dök upp var lägga den längsmed, men den ideén skrotades av flera anledningar.
* Inte lätt att fästa motorn på vettigt sätt
* Inte lätt att böja fjädern på optimalt sätt
* Finns risk för skador på växeln vid fel
* monteringen blir minst lika jobbig som nuvarande, om inte jobbigare.
Första ideén som dök upp var lägga den längsmed, men den ideén skrotades av flera anledningar.
* Inte lätt att fästa motorn på vettigt sätt
* Inte lätt att böja fjädern på optimalt sätt
* Finns risk för skador på växeln vid fel
* monteringen blir minst lika jobbig som nuvarande, om inte jobbigare.