Dax för DIY lödugn från brödrost (nu med schema)
Re: Dax för DIY lödugn från brödrost
Jag skulle iaf räkna med upp till 1000 W. Så minimum 5 A för att vara säker. När du köpt brödrosten så vet du exakt förstås och kan optimera..
Re: Dax för DIY lödugn från brödrost
Om du kollar på min ritning så ser du att det inte bara är en optotriac - det är också en vanlig triac där - och det är den som tar effekten - optotriacen ger bara gatespänning till den "riktiga" triacen - och en sådan kan du lätt hitta som klarar 10 A, t.ex. BTB12-600BW3G på E-kit som klarar 12 A
EL3063 fungerar lika bra som MOC3041 och finns också på Electrokit ( 9kr)
EL3063 fungerar lika bra som MOC3041 och finns också på Electrokit ( 9kr)
Re: Dax för DIY lödugn från brödrost
Såklart, det är för sent på kvällen för att tänka klart! Ska lägga upp ett schema strax eller imorrn för lite proffs-granskning : p
Re: Dax för DIY lödugn från brödrost
jesse, Vad är VR1 för komponent? potentiometer?
Och leder den verkligen likadant för både positiv och negativ sinushalva?, bekräftat med oscilloskop eller liknande?
I denna artikel jämförs PWM reglering med PID:
http://brettbeauregard.com/blog/tag/toaster/
Och leder den verkligen likadant för både positiv och negativ sinushalva?, bekräftat med oscilloskop eller liknande?
I denna artikel jämförs PWM reglering med PID:
http://brettbeauregard.com/blog/tag/toaster/
Re: Dax för DIY lödugn från brödrost
Det är en 60-299-04 Varistor VDR S10K250.
"Avsedda för transientskydd och gnistsläckning på reläer och kontaktorer. Tack vare den mycket flacka spänning/strömkaraktäristiken tål denna metalloxidvaristor mycket höga strömstötar."

"Avsedda för transientskydd och gnistsläckning på reläer och kontaktorer. Tack vare den mycket flacka spänning/strömkaraktäristiken tål denna metalloxidvaristor mycket höga strömstötar."

Re: Dax för DIY lödugn från brödrost
blueint, man kan ju inte säga att han jämför PWM med PID, han jämför ON/OFF reglering med PID reglering. För att göra en PID reglering krävs ju att man kan reglera hettan, vilket man kan göra med PWM. Det är iaf så jag ser på det.
Re: Dax för DIY lödugn från brödrost
Så, här kommer en början på ett schema till styrningen. Matningen kommer från USB och debugging kommer att ske via SPI med hjälp av det korten som benring tänkt designa i ide tråden. Det är inte klart än, men kommentarer önskas ändå, speciellt på sensor delen.
http://www.lajt.com/test/brodrostKontroller.png
http://www.lajt.com/test/brodrostKontroller.png
Re: Dax för DIY lödugn från brödrost (nu med schema)
Pt1000 givarens formel:
R = R0 * (1 + A*T + B*T^2 - 100*C*T^3 + C*T^4)
perl -e 'use POSIX; $T=300; $R0=1000; $A=3.9083*pow(10,-3); $B=-5.775*pow(10,-7); $C=-4.183*pow(10,-12); $C=0; printf("%f\n", $R0 * (1 + $A*$T + $B*pow($T,2) - 100*$C*pow($T,3) + $C*pow($T,4)) );'
Rimligt antagande, att givaren ger mellan 1000 - 2120 ohm för 0 - 300 °C.
Strömmen på OP'ns negativa terminal: Ineg = U/R = 5/(R5 + R4 + R6) = 5/(1000 + 75 + 1000) = 0,002410 A
Strömmen på OP'ns positiva terminal: Ipos = U/R = 5/(R1 + Rsense)
(Ohms lag)
Spänning Uneg = R5 * Ineg
Spänning Upos = R1 * Ipos
Spännings differens: Upos - Uneg = R1 * Ipos - R5 * Ineg = 1000 * 5/(1000+Rsense) - 1000 * 0,002410
I perl bör man då kunna räkna ut Op-ampens ingångsspänning mha:
perl -e 'use POSIX; $T=300; $R0=1000; $A=3.9083*pow(10,-3); $B=-5.775*pow(10,-7); $C=-4.183*pow(10,-12); $C=0; $Rsense=$R0 * (1 + $A*$T + $B*pow($T,2) - 100*$C*pow($T,3) + $C*pow($T,4)); $Udiff=1000*(5/(1000+$Rsense)) -1000*0.002410; printf("%f\n",$Udiff);'
Vid 0 °C => +0.090000 V
Vid 300 °C => -0.807700 V
Gain = (100k/18k)+1 (ADC623)
Vilket för 0 °C ger 0,59 V. Och för 300 °C ger -5,29 V. (276 °C = ~5V ; 4,72 V = ~255 °C)
Kanske det ska vara Uneg-Upos?. Men sensorn borde fungera, förutsatt att den maximalt mätbara temperaturen på 276 °C ej överskrids, och att mätområdet är 0-5V.
R = R0 * (1 + A*T + B*T^2 - 100*C*T^3 + C*T^4)
perl -e 'use POSIX; $T=300; $R0=1000; $A=3.9083*pow(10,-3); $B=-5.775*pow(10,-7); $C=-4.183*pow(10,-12); $C=0; printf("%f\n", $R0 * (1 + $A*$T + $B*pow($T,2) - 100*$C*pow($T,3) + $C*pow($T,4)) );'
Rimligt antagande, att givaren ger mellan 1000 - 2120 ohm för 0 - 300 °C.
Strömmen på OP'ns negativa terminal: Ineg = U/R = 5/(R5 + R4 + R6) = 5/(1000 + 75 + 1000) = 0,002410 A
Strömmen på OP'ns positiva terminal: Ipos = U/R = 5/(R1 + Rsense)
(Ohms lag)
Spänning Uneg = R5 * Ineg
Spänning Upos = R1 * Ipos
Spännings differens: Upos - Uneg = R1 * Ipos - R5 * Ineg = 1000 * 5/(1000+Rsense) - 1000 * 0,002410
I perl bör man då kunna räkna ut Op-ampens ingångsspänning mha:
perl -e 'use POSIX; $T=300; $R0=1000; $A=3.9083*pow(10,-3); $B=-5.775*pow(10,-7); $C=-4.183*pow(10,-12); $C=0; $Rsense=$R0 * (1 + $A*$T + $B*pow($T,2) - 100*$C*pow($T,3) + $C*pow($T,4)); $Udiff=1000*(5/(1000+$Rsense)) -1000*0.002410; printf("%f\n",$Udiff);'
Vid 0 °C => +0.090000 V
Vid 300 °C => -0.807700 V
Gain = (100k/18k)+1 (ADC623)
Vilket för 0 °C ger 0,59 V. Och för 300 °C ger -5,29 V. (276 °C = ~5V ; 4,72 V = ~255 °C)
Kanske det ska vara Uneg-Upos?. Men sensorn borde fungera, förutsatt att den maximalt mätbara temperaturen på 276 °C ej överskrids, och att mätområdet är 0-5V.
Re: Dax för DIY lödugn från brödrost (nu med schema)
Bara kvar att få ordning på TRIAC styrningen då. Funkar det att helt enkelt bara sätta en buffer krets innan eftersom µCn inte riktigt orkar driva optokopplaren?
Re: Dax för DIY lödugn från brödrost (nu med schema)
Enligt databladet räcker 15 mA LED-ström, och det klarar en AVR. LED-Strömmen begränsas med motstånd.
Måste inte processorn ha koll på i vilken fas nätspänningen ligger i? annars vet den väl inte när den ska trigga optokopplaren.
För att göra det enklare för sig skulle man väl kunna koppla PT1000 och R1 direkt till AD-pinnen? förlorar man mycket noggrannhet på det? För att få hög noggrannhet bör man nog ändå använda fyrpunktsmätning.
Måste inte processorn ha koll på i vilken fas nätspänningen ligger i? annars vet den väl inte när den ska trigga optokopplaren.
För att göra det enklare för sig skulle man väl kunna koppla PT1000 och R1 direkt till AD-pinnen? förlorar man mycket noggrannhet på det? För att få hög noggrannhet bör man nog ändå använda fyrpunktsmätning.
Re: Dax för DIY lödugn från brödrost (nu med schema)
Om man ska trigga exakt på en viss period kanske man måste veta det, men om man kör *långsam* pwm så spelar det ingen roll, en period mer eller mindre gör ingen större skillnad på ett värmeelement. Om pwm-frekvensen är på t.ex 5 Hz så har du 20 perioder (man räknar att dem kan starta vid varje nollgenomgång, dvs 100 ggr / sek). Om man köper en optotriac med automatisk avkänning av nollgenomgång så väntar den att trigga tills nästa period börjar och processorn behöver inte bry sig. Det fungerar utmärkt vid långsamma processer. (Du kan ju gå från noll till 100% effekt på en period - det tar max 10 millisekunder.)
(edit: stavfel)
(edit: stavfel)
Senast redigerad av jesse 20 februari 2010, 19:51:08, redigerad totalt 1 gång.
Re: Dax för DIY lödugn från brödrost (nu med schema)
Ahh... nu förstår jag.
Menade fyrtrådsmätning, inte fyrpunktsmätning, ovan.
Menade fyrtrådsmätning, inte fyrpunktsmätning, ovan.
Re: Dax för DIY lödugn från brödrost (nu med schema)
Måste förstärka upp signalen från givaren, för skillnaden i spänning mellan 20 och 250 grader är bara 0,72V.
Hmm, verkar som optokopplaren vill ha 3V in : /
Hmm, verkar som optokopplaren vill ha 3V in : /
Re: Dax för DIY lödugn från brödrost (nu med schema)
> Hmm, verkar som optokopplaren vill ha 3V in : /
Nja...
Den har väll ett framspänningsfall på 3V vid märkströmmen.
Det är inte detsamma som att den "vill ha" 3V in. Det visar
bara att man inte riktigt har förstått, men det kommer...
Nja...
Den har väll ett framspänningsfall på 3V vid märkströmmen.
Det är inte detsamma som att den "vill ha" 3V in. Det visar
bara att man inte riktigt har förstått, men det kommer...

Re: Dax för DIY lödugn från brödrost (nu med schema)
Nej, enligt databladet för EL3063 (här) så är framspänningsfallet på lysdioden 1.27 volt vid 30mA.
Eftersom din AVR drivs på 5 volt och du ska ha ut ca 20 mA så får du ha ett lagom motstånd i serie: R = (5V - 1.27V) / 0.020A = 186 Ω. Du kan välja mellan 180 och 220 Ω. Utan motstånd så går lysdioden sönder direkt.
Siffran "3 volt" hittar jag inte i databladet alls ???
(hoppsan , Sodjan hann före
)
Eftersom din AVR drivs på 5 volt och du ska ha ut ca 20 mA så får du ha ett lagom motstånd i serie: R = (5V - 1.27V) / 0.020A = 186 Ω. Du kan välja mellan 180 och 220 Ω. Utan motstånd så går lysdioden sönder direkt.
Siffran "3 volt" hittar jag inte i databladet alls ???
(hoppsan , Sodjan hann före
