Klocka med Nixierör - hört det förut?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Re: Klocka med Nixierör - hört det förut?
Har det inget värde i sig för Dig att använda just en av dessa speciella klockkretsar så skall Du inte göra det. De är bara krångliga. Har den BCD ut så kan detta användas. Den är i så fall muxad och Du behöver latchar för att få ut styrsignal till t.ex. K155ID1 eller 74141 om Du hittar sådana. Går även att driva rören dynamiskt, men då tar de slut fortare. En vanlig kompromiss är att muxa i två grupper med tre rör.
Det finns en kille på eBay som säljer färdigprogrammerade PIC för nixieklockor och brukar to USD10 för dessa plus frakt som jag inte vet hur mycket han tar. Har inte studerat lösningen han använder, om den är statisk eller inte.
Skall Du bygga en klocka så kan jag rekommendera Dig YaHoo-gruppen Neonixie. Där kan Du fråga om allt som rör detta ämne och läsa massor av befintliga inlägg. Den är mycket aktiv.
Det finns en kille på eBay som säljer färdigprogrammerade PIC för nixieklockor och brukar to USD10 för dessa plus frakt som jag inte vet hur mycket han tar. Har inte studerat lösningen han använder, om den är statisk eller inte.
Skall Du bygga en klocka så kan jag rekommendera Dig YaHoo-gruppen Neonixie. Där kan Du fråga om allt som rör detta ämne och läsa massor av befintliga inlägg. Den är mycket aktiv.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Värdet av klockkretsen är att jag slipper massa krångel. Jag får spana efter lagom bra kretsar (BHIAB har) som löser vissa smärre problem. Den här uslingen har BCD-utgång och det ginge ju att latcha BDC-koden i fyra register med displejavkodare/drivare. Har inte bestämt slutligt utseende än.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Jag grubblar på följande ... Jag har (hoppas jag) en klockkrets med muxade utgångar (BCD + diskret för varje siffra). Om jag tar och klockar in BCD-koden i fyra register mha siffersignalerna och har varje register att driva en BCD/decimal-avkodare. Det vore väl inte helt fel väl. Och då slipper jag allt elände muxning kan ställa till med??!! JUH! 

Om bara signaltiderna stämmer så du har rätt bcd-signal när klocksignalen till latcharna kommer och klocksignalen försvinner innan bcd-signalen försvinner så funkar det nog.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Nu ångrar jag lite att jag köte drivkretsen ... jag kunde drivit med transistorer ...nä det kan jag ju inte, jag behöver ju en dekoder, fast det kunde jag ju löst med M2S ....
Det finns bcd till decimaldekodrar i både 40 och 74 serierna, fördelen med 74141 eller K155ID1 är att slippa de 10 transistorerna det går åt per rör, MPSA42 brukar vara populära annars.
http://www.electricstuff.co.uk/nixclock.html
En processorlös version, byggd med mestadels 4017, 33k motstånd och MPSA42.
Du bör väl kanske göra nåt åt nätdelen om du ska bygga den.
http://www.electricstuff.co.uk/nixclock.html
En processorlös version, byggd med mestadels 4017, 33k motstånd och MPSA42.

Du bör väl kanske göra nåt åt nätdelen om du ska bygga den.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Jag är lite ringrostig, men vad använder jag som buffert? Det jag direkt hittar är en CD40193, men det känns lite som overkill.
Buffert? 40193 är ju en räknare, menar du latch har du 8 st i t.ex. en 40373.
De flesta modeller av logikkretsar finns att beskåda på:
http://ics.nxp.com/logic/
De flesta modeller av logikkretsar finns att beskåda på:
http://ics.nxp.com/logic/
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Jag skriver det, jag är ringrostig. Djäkligt ringrostig. Såg att MFOS använt 193:an som balnadd buffer och räknare (förinställbar räknare kanske man ska säga)
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Får man fråga vad det är för klockkrets du pillar med.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt: