Nya RGB LED Färdiga på kabel.
Re: Nya RGB LED Färdiga på kabel.
B1n4ry, Klockan bestäms av kontrollerkortet om jag minns det rätt.
Blueint: Ja, klockan bestäms naturligtvis av kontrollerkortet. Så för att testa om hela slingan funkar som ett stort SIPO register så skiter man i kontrollerkortet. Istället skickar man in en annan klocksignal (från en 555:a eller vad som helst) och sedan testar man att klocka in 1:or och 0:or och så ser man vad som händer med LEDarna. Min gissning är att om man klockar in bara 1:or så lyser alla färger i alla dioder 100% medans om man klockar in bara 0:or så är allt släckt.
Funkar det på det sättet så skulle jag sedan testa att lägga in n st(8 eller annat antal) 1:or och sedan 2*n st 0:or och se om endast en färg lyser 100%. Eller så klockar man in 100100100 och ser vad som händer.
//B1N4RY
Funkar det på det sättet så skulle jag sedan testa att lägga in n st(8 eller annat antal) 1:or och sedan 2*n st 0:or och se om endast en färg lyser 100%. Eller så klockar man in 100100100 och ser vad som händer.
//B1N4RY
Det är väl det som är målet.. att eliminera kontrollerkortet.
Funkar det som du säger är det ju lätt fixat.
Fast med tanke på Data+Clock så gissar jag på någon I2C liknande historia även om datahastigheten är 1 Mbit/s. T.ex. att på address XX så kan man skicka ett multicast så att säga. Typ "tänd blå till 75%".
En skifthistoria är lite väl känslig för störningar i min mening. Fast det är förstås inget som hindrar att det är konstruerat så.
Funkar det som du säger är det ju lätt fixat.
Fast med tanke på Data+Clock så gissar jag på någon I2C liknande historia även om datahastigheten är 1 Mbit/s. T.ex. att på address XX så kan man skicka ett multicast så att säga. Typ "tänd blå till 75%".
En skifthistoria är lite väl känslig för störningar i min mening. Fast det är förstås inget som hindrar att det är konstruerat så.
Härligt med responsen.
Jag bugar.
Dum som jag e' så fattar jag inte hur jag lägger in 1 & 0 , via en annan dator kanske?
Ni får ursäkta en analog gubbe från stenåldern, men jag behöver ledsagare.
Hur är ett stort SIPO register? Kan jag köra min arduino som matning av klocka och kod?
Å då lägger jag GND till jord och CK till klockpuls samt 1 & 0 på DS.
Nå åter till nattens pulande.
Kommer just hem från verkstan, har lagat ett kort till en värmeväxlare. Snygg svensk konstruktion

Satte mig och kollade signalerna på klockan igen i fall jag hade missat nått.

Jo nog fick jag en massa pulser på skåpet, så många å så fort att det vart svårt till å se var dom börjar
å slutar. Sen blir det ju inte bättre av att jag inte kan ställa alla på en färg. Eftersom SD kortet är förprogrammerat av kineserna.
Men här är en film till på pulser i fall nån har fallenhet för sånt. Dessa är från DS utgången.
http://img8.imageshack.us/img8/1346/rgbkontdata.mp4
Jag bestämde mig för att koppla in 12 DC som drivkälla till kontrollen, (det fanns plats för elimination uttag å allt) så att man kan köra på batteri ute i skogen.

Kretskortet ser ju inte så dåligt ut.
Men då visade det sig att dom hade halvvågslikriktat 50Hz å använder som klockpuls för att
köra blinket. Jag trodde att det sköttes av uC och dess klocka.
Har en bild på vågen efter dioderna här.

Och så när den går in i uC efter två motstånd och en konding som filter.

Nu undrar jag hur kan jag skapa en liknande från DC, hur ska, bör den se ut?
Kan ju ta en 555 å fixa en oscillator men finns det nåt enklare sätt?
Alla förslag välkomnas glatt.
C-man
Jag bugar.

Dum som jag e' så fattar jag inte hur jag lägger in 1 & 0 , via en annan dator kanske?
Ni får ursäkta en analog gubbe från stenåldern, men jag behöver ledsagare.
Hur är ett stort SIPO register? Kan jag köra min arduino som matning av klocka och kod?
Å då lägger jag GND till jord och CK till klockpuls samt 1 & 0 på DS.
Nå åter till nattens pulande.
Kommer just hem från verkstan, har lagat ett kort till en värmeväxlare. Snygg svensk konstruktion

Satte mig och kollade signalerna på klockan igen i fall jag hade missat nått.

Jo nog fick jag en massa pulser på skåpet, så många å så fort att det vart svårt till å se var dom börjar
å slutar. Sen blir det ju inte bättre av att jag inte kan ställa alla på en färg. Eftersom SD kortet är förprogrammerat av kineserna.
Men här är en film till på pulser i fall nån har fallenhet för sånt. Dessa är från DS utgången.
http://img8.imageshack.us/img8/1346/rgbkontdata.mp4
Jag bestämde mig för att koppla in 12 DC som drivkälla till kontrollen, (det fanns plats för elimination uttag å allt) så att man kan köra på batteri ute i skogen.

Kretskortet ser ju inte så dåligt ut.
Men då visade det sig att dom hade halvvågslikriktat 50Hz å använder som klockpuls för att
köra blinket. Jag trodde att det sköttes av uC och dess klocka.
Har en bild på vågen efter dioderna här.

Och så när den går in i uC efter två motstånd och en konding som filter.

Nu undrar jag hur kan jag skapa en liknande från DC, hur ska, bör den se ut?
Kan ju ta en 555 å fixa en oscillator men finns det nåt enklare sätt?
Alla förslag välkomnas glatt.
C-man
-
Om det är en vanlig fyrkantsvåg så är det möjligt med en blinkgenerator. Två transistorer och två kondensator samt fyra resistror, ganska enkel lösning. Jag vet inte om det är lättare än en 555 krets men du kan alltid prova.
Med transistorer: http://www.reprise.com/host/circuits/tr ... lasher.asp
Här med NE555 så det är kanske enklare: http://www.youtube.com/watch?v=_OazEtQw ... re=related
Med transistorer: http://www.reprise.com/host/circuits/tr ... lasher.asp
Här med NE555 så det är kanske enklare: http://www.youtube.com/watch?v=_OazEtQw ... re=related
Tack mindbraker20 för den upplysningen. Fyrkantsvåg, tja va tror du?
Du ser den på skåpet sista bilderna i inlägget ovan.
Jag skulle nog kallade "sågtand" och en sån borde ju gå att få till med 555;an.
Annars tänkte jag just vad är enklast trissor eller 555.
Så åter till del av verkligheten.
Jag frös in LED'sen i glada plastbaljor för att kolla funktion & hållbarheten i is.
Å i dag var det dags att titta på härligheten, gissa om man var spänd på om det funkar eller inte....
http://img163.imageshack.us/img163/8193 ... jaljus.mp4
Ut från frysen
http://img686.imageshack.us/img686/6283 ... cezoom.mp4
Ur baljorna
http://img340.imageshack.us/img340/5871 ... iceled.mp4
En hög med is
http://img193.imageshack.us/img193/4182 ... loseup.mp4
Near and fear
Hoppas på en lång vinter...he he.
C-man
Du ser den på skåpet sista bilderna i inlägget ovan.
Jag skulle nog kallade "sågtand" och en sån borde ju gå att få till med 555;an.
Annars tänkte jag just vad är enklast trissor eller 555.
Så åter till del av verkligheten.
Jag frös in LED'sen i glada plastbaljor för att kolla funktion & hållbarheten i is.
Å i dag var det dags att titta på härligheten, gissa om man var spänd på om det funkar eller inte....
http://img163.imageshack.us/img163/8193 ... jaljus.mp4
Ut från frysen
http://img686.imageshack.us/img686/6283 ... cezoom.mp4
Ur baljorna
http://img340.imageshack.us/img340/5871 ... iceled.mp4
En hög med is
http://img193.imageshack.us/img193/4182 ... loseup.mp4
Near and fear
Hoppas på en lång vinter...he he.
C-man
-
OKEJ!
Jag tycker snarare att det ser ut som en avhuggen sågtandsvåg om du nu vill vara på det viset!
Ok det är nog enklast med 555!
MVH Ted
Jag tycker snarare att det ser ut som en avhuggen sågtandsvåg om du nu vill vara på det viset!
Ok det är nog enklast med 555!
MVH Ted
Liknar grejjerna jag monterade idag. 32 rgb LEDs per slinga med ~350mm emellan, varje LED kunde styras individuellt via DMX. 36st slingor. Drygt 100kkr för den högen exkl. 8st DMXdrivare 

Kul att höra Spruft.
Undra vilket fabrikat?
En sånt paket skulle jag få ihop för en 35 000:- inkl. nät och kontrollenhet för Pc.
Det blir en hög med nätdelar 10 st 8A 5V, som inte är vattentäta.
Var det kontakter i ändarna, eller lösa trådar?
I framtiden kommer en DMX omvandlare med 4 univers på.
Var dina LED's vattentäta och klarade att frysas in?
Tack för inlägget det är alltid roligt att höra från folk som har dagsfärska referenser.
Så har jag spenderat några kvällar med att bygga en sågtands gen. för pulsning av styrenheten vid 12 V DC drift.
Inte riktigt nöjd ännu, men det funkar.
Den ska gå att variera mellan 50 - 100 Hz, men behöver inte vara exakt.
Driv spänning 12 - 16 V
Å nu har dom legat en vecka i frysen - 20° , åkt ut å in ett par gånger för att symbolisera töväder.
Inga fel än så länge.
Bilder kommer, var så säker......
C-man
Undra vilket fabrikat?
En sånt paket skulle jag få ihop för en 35 000:- inkl. nät och kontrollenhet för Pc.
Det blir en hög med nätdelar 10 st 8A 5V, som inte är vattentäta.
Var det kontakter i ändarna, eller lösa trådar?
I framtiden kommer en DMX omvandlare med 4 univers på.
Var dina LED's vattentäta och klarade att frysas in?
Tack för inlägget det är alltid roligt att höra från folk som har dagsfärska referenser.
Så har jag spenderat några kvällar med att bygga en sågtands gen. för pulsning av styrenheten vid 12 V DC drift.
Inte riktigt nöjd ännu, men det funkar.
Den ska gå att variera mellan 50 - 100 Hz, men behöver inte vara exakt.
Driv spänning 12 - 16 V
Å nu har dom legat en vecka i frysen - 20° , åkt ut å in ett par gånger för att symbolisera töväder.
Inga fel än så länge.
Bilder kommer, var så säker......
C-man
Nu kommer bilder.

En 555 koppling

En vacker skog av sladd

Å så en två transistors fyrkantsvåg

Blinka lilla LED.
Tja inte så upphetsande men en bit på väg, men det va ju sågtand jag skulle ha.
Dock funkade 555:an som trigg, men den var inte ställbar.
Tjosan moss moss
C-man

En 555 koppling

En vacker skog av sladd

Å så en två transistors fyrkantsvåg

Blinka lilla LED.
Tja inte så upphetsande men en bit på väg, men det va ju sågtand jag skulle ha.
Dock funkade 555:an som trigg, men den var inte ställbar.
Tjosan moss moss
C-man
JAG hade nog inte funderat så mycket på det där med sågtandsvågen.
Det skulle ju kunna vara en fullösning för nollgenomgångsdetektering och då lär du kunna putta in 100Hz fyrkant utan problem. För att veta så kan man ju kika på uCn och se om den är en AD ingång eller inte.
Sedan är ju frågan om man verkligen vill styra allt från just den där kinastyrningen eller om man vill styra från PC eller DMX eller ngt annat. Det känns ju lixom lite meningslöst att pyssla med en kontroller som ingen vill använda iaf...
Jag skall oxå ta hem lite sådana prylar från Kina så skall vi se om vi kan få lite fart på reverse-engineeringen av protokollet ut till slingorna som är det viktiga i sammanhanget...
//B1N4RY
Det skulle ju kunna vara en fullösning för nollgenomgångsdetektering och då lär du kunna putta in 100Hz fyrkant utan problem. För att veta så kan man ju kika på uCn och se om den är en AD ingång eller inte.
Sedan är ju frågan om man verkligen vill styra allt från just den där kinastyrningen eller om man vill styra från PC eller DMX eller ngt annat. Det känns ju lixom lite meningslöst att pyssla med en kontroller som ingen vill använda iaf...
Jag skall oxå ta hem lite sådana prylar från Kina så skall vi se om vi kan få lite fart på reverse-engineeringen av protokollet ut till slingorna som är det viktiga i sammanhanget...
//B1N4RY
Sågtanden är bra för att kunna köra orginalkontrollern på batteri.
Visst vill man kunna köra direkt från datorn i vissa lägen.
Att ha en backupp på SD kort är ingen dum ide det heller.
Kul att du hittat nåt lysande i China du me.
Vill du så kan jag sända pdf på uC i kontrollern?
Jag hinner inte labba med den på ett tag, måste visa LED'en för några företag som är intresserade.
Så jag få ihop en lagom stor beställning tills nästa månad.
Å så väntar jag på ett interface till DMX från annat håll.
C-man
Visst vill man kunna köra direkt från datorn i vissa lägen.
Att ha en backupp på SD kort är ingen dum ide det heller.
Kul att du hittat nåt lysande i China du me.
Vill du så kan jag sända pdf på uC i kontrollern?
Jag hinner inte labba med den på ett tag, måste visa LED'en för några företag som är intresserade.
Så jag få ihop en lagom stor beställning tills nästa månad.
Å så väntar jag på ett interface till DMX från annat håll.
C-man
Jag kan kolla upp fabrikat. Dom hade kontakter i slutet och LEDsen var ingjutna i en 10x10x5mm "låda". Absolut vattentät men frys vet jag inte.
Har varit borta ett tag fullt upptagen med att stärka mitt immunförsvar...
Fick dotterns vintersjuka. Nu sitter jag upp och hostar, en klar förbättring.
På LED fronten har det hänt en del.

Efter att jag suttit å kollat på lämpliga kontaktdon till skarvarna utav LED repen,
så hittade jag denna uppgradering av produkten. Som om dom läste mina tankar.

Å nu är det 8 bitars upplösning på ljusintensiteten förut var det 5, det ger fler färger och mjukare dimning.
Svart kabel vet jag inte om det va så kul, skulle hellre ha vit.
Å som grädde på moset har dom DMX eller USB till PC kompatibel styrenhet och ett program på Engelska.
Stämmer allt det här så är man hemma så att säga, då kommer det roliga i att programmera och installera dessa.
Inte för att jag vill ta nöjet från någon att bygga sin egen styrning.
Källkod släpps snart antingen av dom eller Amerikanerna.
Nu ska jag kolla en demo av programmet å se vad som det ger.
På åter skrivande.
C-man.
Fick dotterns vintersjuka. Nu sitter jag upp och hostar, en klar förbättring.
På LED fronten har det hänt en del.

Efter att jag suttit å kollat på lämpliga kontaktdon till skarvarna utav LED repen,
så hittade jag denna uppgradering av produkten. Som om dom läste mina tankar.

Å nu är det 8 bitars upplösning på ljusintensiteten förut var det 5, det ger fler färger och mjukare dimning.
Svart kabel vet jag inte om det va så kul, skulle hellre ha vit.
Å som grädde på moset har dom DMX eller USB till PC kompatibel styrenhet och ett program på Engelska.
Stämmer allt det här så är man hemma så att säga, då kommer det roliga i att programmera och installera dessa.
Inte för att jag vill ta nöjet från någon att bygga sin egen styrning.
Källkod släpps snart antingen av dom eller Amerikanerna.
Nu ska jag kolla en demo av programmet å se vad som det ger.
På åter skrivande.
C-man.
Ja så har man frisknat till å fått ta itu med vardagen igen.
Den bjöd på mer än man annat.
Efter mitt första köp av LED's så var det nu dags att skaffa några till, eftersom intresset är stort.
Men det va inte så lätt för nu stänger Kina 3 veckor för fest, Nyår.
Till det goda hör att nu kommer det bättre tätning och högre upplösning på färgerna, 8 bitar.
Så är kablarna svarta och har fått täta kontakter i ändarna om 50 st LED = 1 slinga.
Utpriset blir högre men kvalitén och funktionen tycker kunderna överväger den saken.
Så i dagsläget är priset 50:- per LED och minsta beställning är 50 LED med 10 cm mellanrum ca 5 M
Dvs. 5M 50 LED med kontakter i ändarna som ska matas med 5V 3A Pris: 2500:- + moms.
Visst går det att beställa 30:- LED men dom håller inte mina högt ställda krav,
å krångel är inget man vill exportera eller sälja.
Slutet på mitt infrysnings-experiment kulminerade i 6 brända LED moduler,
efter att jag hade matat dom med 12V i stället för 5V.
Så fryser man in dom så går det att köra på 12V,
men när det tinar så måste man återgå till det rekommenderade 5V.
Å inte lös dom bättre heller, och programmen så helt annorlunda ut.
6 av 50 är inte dåligt, det var dom LED som inte var infrysta, och av den gamla typen.
Dom nya kontrollådorna verkar genomtänkta det finns en del olika varianter.
DMX 512 som kan köra 170 LED per burk, USB direkt från PC 2048 LED, eller SD kort så här står det i manualen:
LW-M1 is IIC/DMX/SPI communication protocol controller, which can control LPD6803, D705, D709,
WS2801, 74HC595, MBI5024, MBI5026, DM11A; it will make 32 and 256 grey changing realizable.
The controller can control maximum 2048 pixels based on IIC and 512 addresses based on DMX.
AC synchronous function, several controllers can work synchronously without signal connection.
User can design patterns by Ledwalker V1.0 software and store file in SD card of controller.
User can put the module sign BMP format file into software directly in order to finish the signal line
connection easily, saving much more time for customers.
Without SD Card, it will play the patterns in itself.
Speed adjustable.
Programmet att färglägga med ser ut att funka bra, men manualen är en katastrof.
Å så finns det lite tecken som man inte lärt sig i skolan här, som dyker upp lite här å var.
Ska åtgärda det senare, men eftersom programmet följer med styrboxen gratis, så skäms jag inte.
Har inte fått priset fastställt på Styrboxarna ännu, hoppas på 2000-5000:- .
Inte så mycket labbat den här gången, hoppas ni har överseende med det.
Men lite bilder måste ju finnas....

Skar isär en LED å så här såg det ut inuti.

Å så här på andra sidan.

Från högkant.
C-man
Den bjöd på mer än man annat.
Efter mitt första köp av LED's så var det nu dags att skaffa några till, eftersom intresset är stort.
Men det va inte så lätt för nu stänger Kina 3 veckor för fest, Nyår.
Till det goda hör att nu kommer det bättre tätning och högre upplösning på färgerna, 8 bitar.
Så är kablarna svarta och har fått täta kontakter i ändarna om 50 st LED = 1 slinga.
Utpriset blir högre men kvalitén och funktionen tycker kunderna överväger den saken.
Så i dagsläget är priset 50:- per LED och minsta beställning är 50 LED med 10 cm mellanrum ca 5 M
Dvs. 5M 50 LED med kontakter i ändarna som ska matas med 5V 3A Pris: 2500:- + moms.
Visst går det att beställa 30:- LED men dom håller inte mina högt ställda krav,
å krångel är inget man vill exportera eller sälja.
Slutet på mitt infrysnings-experiment kulminerade i 6 brända LED moduler,
efter att jag hade matat dom med 12V i stället för 5V.
Så fryser man in dom så går det att köra på 12V,
men när det tinar så måste man återgå till det rekommenderade 5V.
Å inte lös dom bättre heller, och programmen så helt annorlunda ut.
6 av 50 är inte dåligt, det var dom LED som inte var infrysta, och av den gamla typen.
Dom nya kontrollådorna verkar genomtänkta det finns en del olika varianter.
DMX 512 som kan köra 170 LED per burk, USB direkt från PC 2048 LED, eller SD kort så här står det i manualen:
LW-M1 is IIC/DMX/SPI communication protocol controller, which can control LPD6803, D705, D709,
WS2801, 74HC595, MBI5024, MBI5026, DM11A; it will make 32 and 256 grey changing realizable.
The controller can control maximum 2048 pixels based on IIC and 512 addresses based on DMX.
AC synchronous function, several controllers can work synchronously without signal connection.
User can design patterns by Ledwalker V1.0 software and store file in SD card of controller.
User can put the module sign BMP format file into software directly in order to finish the signal line
connection easily, saving much more time for customers.
Without SD Card, it will play the patterns in itself.
Speed adjustable.
Programmet att färglägga med ser ut att funka bra, men manualen är en katastrof.
Å så finns det lite tecken som man inte lärt sig i skolan här, som dyker upp lite här å var.
Ska åtgärda det senare, men eftersom programmet följer med styrboxen gratis, så skäms jag inte.
Har inte fått priset fastställt på Styrboxarna ännu, hoppas på 2000-5000:- .
Inte så mycket labbat den här gången, hoppas ni har överseende med det.
Men lite bilder måste ju finnas....

Skar isär en LED å så här såg det ut inuti.

Å så här på andra sidan.

Från högkant.
C-man