Idéer för att ta fast kabelmarodör
Re: Idéer för att ta fast kabelmarodör
Marodören är till 99 % säkerhet inom din bekantsskapkrets, brukar vara avundsjuka som skapar detta.
Är det bara din bil som marodören är på eller är alla grannar utsatta ?
Ofta räcker det med att man kör en lite finare bil för att det skall trigga.
Har själv haft lite sportbilar kompletterat till vardagsbilen, det räckte för att en granne
skulle bedriva telefonterror.
Kjelle
Är det bara din bil som marodören är på eller är alla grannar utsatta ?
Ofta räcker det med att man kör en lite finare bil för att det skall trigga.
Har själv haft lite sportbilar kompletterat till vardagsbilen, det räckte för att en granne
skulle bedriva telefonterror.
Kjelle
-
jeppsson10
Nu vet jag att jag ställt frågan på rätt ställe. Tack allihopa för idéer och kommentarer.
Återkommer när jag läst igenom dessa i lugn och ro.
Några korta reflektioner:
Snabblim och elchocker är iofs kreativt och skulle kännas jäkligt bra, men nä. Går bort.
Teknikmagasinet har den här "spionkameran" som kan drivas med ett 9V-batteri.
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tem ... tnr=570007
Men jag vill ju inte ha den på ständigt. Kanske kan man även ansluta en rörelsedeccare till denna på något sätt? Är det svårt? Och hur ska jag spela in detta? En överbliven dator har jag nog, men då måste jag också ha ett grafikkort med rätt ingång.
Jag tror faktiskt att mitt WLAN når ända fram till bilen så om jag hittar rätt webbkamera kanske det går att lösa.
Återkommer.
Återkommer när jag läst igenom dessa i lugn och ro.
Några korta reflektioner:
Snabblim och elchocker är iofs kreativt och skulle kännas jäkligt bra, men nä. Går bort.
Teknikmagasinet har den här "spionkameran" som kan drivas med ett 9V-batteri.
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tem ... tnr=570007
Men jag vill ju inte ha den på ständigt. Kanske kan man även ansluta en rörelsedeccare till denna på något sätt? Är det svårt? Och hur ska jag spela in detta? En överbliven dator har jag nog, men då måste jag också ha ett grafikkort med rätt ingång.
Jag tror faktiskt att mitt WLAN når ända fram till bilen så om jag hittar rätt webbkamera kanske det går att lösa.
Återkommer.
Det finns programvaror som kan använda webkameran som rörelsedetektor. Programmet analyserar varje bild och jämför med föregående. Ifall något rör sig i bilden börjar den spela in.
En trådlös dörrklocka (dvs en liten smidig sändare) kanske kan modifieras till att ringa när man lyfter luckan till kontakten.. hm, beroende förstås på hur stort lucka det handlar om.
Ordna så att strålkastarspolningen startar när sladden rycks.
Oftast brukar det vara rätt bra drag i dessa så om du riktar dom mot kabeln så borde du träffa.
En blöt marodör i minusgrader lär sig kanske en läxa...
Vil du vidareutveckla så kan du "ladda" med surströmmingsspad.
Oftast brukar det vara rätt bra drag i dessa så om du riktar dom mot kabeln så borde du träffa.
En blöt marodör i minusgrader lär sig kanske en läxa...
Vil du vidareutveckla så kan du "ladda" med surströmmingsspad.
Olagligt eller ej. Tror inte det spelar så stor roll i detta fallet, för vem ska få reda på det?
Bästa är om du får bild på människan, är tryggt att veta vem det är.
Annars är man rätt maktlös.
Så automatisk kamera som filmar folk som rör sig i runt bilen, och
ett tyst larm till bostaden. Då kommer du inte misslyckas.
har för mig att det var en liknande tråd för några år sedan här om någon som
snodde prylar ur ett skåp, villket fångades på bild tack vare trådskaparen
med en köpt digital-kamera/video med rörelsesensor.
Bästa är om du får bild på människan, är tryggt att veta vem det är.
Annars är man rätt maktlös.
Så automatisk kamera som filmar folk som rör sig i runt bilen, och
ett tyst larm till bostaden. Då kommer du inte misslyckas.
har för mig att det var en liknande tråd för några år sedan här om någon som
Senast redigerad av Johan.o 7 januari 2010, 18:47:36, redigerad totalt 1 gång.
Om man får vara tråkig: Kanske bara en skylt som meddelar att du kommer att polisanmäla det nästa gång. Är det en granne som har konstig humor kommer han i alla fall inse att "humorn" inte delas av dig. Fast det var ju det tråkigaste förslaget hittils. Surströmmingsspad verkar inte så dumt...det kan ju inte vara olagligt? Om någon klagar på förstörda kläder kan du ju bara räkna ihop vad det extra slitaget på bilen kostar med så många extra kallstarter?
Kanske är en smart ide att vara på ett annat ställe och montera kameror eller sånt i bilen om marodören är en granne. Annars blir han nog misstänksam 
Jag hade slått till på följande WLAN Kamera från DX.
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.29014
- 11-LED IR night vision (Range:10~15m)
- Giving alarm in cause of motion detection
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.29014
- 11-LED IR night vision (Range:10~15m)
- Giving alarm in cause of motion detection
- prototypen
Kom bara på att det fanns dragbomber när jag var liten, ett snöre med en liten smällare på mitten. Knyt fast en sådan i stolpen och i sladden.
Protte
Protte
Steg ett är hur som helst att detektera ATT kabeln rycks ut, hur man sedan ska använda detta beror på humör för dagen.
Skulle avisolerat lämplig bit av motorvärmarkabeln så att problemet löser sig själv. 
Men varför inte bara filma kontinuerligt? Du ser ju om sladden är ute efter några timmar och då är det ju bara att söka av "bandet" och eftersom bandet är i datorn går det ju supersnabbt. Har du tur så är ju idioten där i dagljus!
Finns ju andra möjligheter också tex en sån billig komradio och en vanlig klockradio på låg volym. Komradion sänder kontinuerligt och när musik slutar ljuda så är det dags att ta ett snack med Smith&Wesson för Mr Drautandraskablar.
Egentligen så borde det gå att detektera huruvida kabeln är i via skyddsjord eller nollan men här får andra fylla på jag kan inte tänka just nu (barnen ska i säng ASAP).
Men varför inte bara filma kontinuerligt? Du ser ju om sladden är ute efter några timmar och då är det ju bara att söka av "bandet" och eftersom bandet är i datorn går det ju supersnabbt. Har du tur så är ju idioten där i dagljus!
Finns ju andra möjligheter också tex en sån billig komradio och en vanlig klockradio på låg volym. Komradion sänder kontinuerligt och när musik slutar ljuda så är det dags att ta ett snack med Smith&Wesson för Mr Drautandraskablar.
Egentligen så borde det gå att detektera huruvida kabeln är i via skyddsjord eller nollan men här får andra fylla på jag kan inte tänka just nu (barnen ska i säng ASAP).
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Visst var det så.Johan.o skrev:har för mig att det var en liknande tråd för några år sedan här om någon som
Lite OT, men du lovar väl att vi får upplösningen på historen.
Man är ju såååå nyfiken på vem det är och vad motivet är.
50 ggr jösses vilken idiot det måste vara.
/Ola
Man är ju såååå nyfiken på vem det är och vad motivet är.
50 ggr jösses vilken idiot det måste vara.
/Ola