Köpa kombimaskin AC/DC-TIG/MMA/plasma?
Re: Köpa kombimaskin AC/DC-TIG/MMA/plasma?
ok har mätt nu med plasman den funk som jag uppleft tagit mest ström
som mest hamnade jag runt 19A när jag skar 15mm stål
som mest hamnade jag runt 19A när jag skar 15mm stål
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
OK, och dina automatsäkringar höll tydligen.... intressant helt klart.
Tackar för din test, uppskattas.
God Jul önskar tomten i Sparreholm
Tackar för din test, uppskattas.
God Jul önskar tomten i Sparreholm

jo alla säkringar håller för viss överbelastning kortare stunder automater är känsligare men tål ändå lite
en diasel håller mycket bättre och löser förmodligen inte ut för denna belastningen
en diasel håller mycket bättre och löser förmodligen inte ut för denna belastningen
Hej,
Jag köpte en sån där Benroyal 3-i-ett-maskin och har nu så smått testat den och det var som väntat ganska svårt att svetsa alu men det gick faktiskt!
Eldade lite volframelektrod och brände hål i materialet men på tredje försöket blev det blankt och fint och höll!
Jag satte alla rattar på mitten och pangade på!
Ska läsa den kinaengelska manualen nu men man blir trött på språket där bara... 
Jag har inte testat plasmaskäraren eller MMA än men det kommer.
Är det någon som har tips på var jag billigast köper tigstavar och elektroder? Nån som har lite att sälja kanske?
En annan sak jag skulle vilja fixa är någon form av ventil/växlare som jag kan använda för att växla mellan Argon och tryckluft när jag ska svetsa eller plasmaskära, vad kan man använda då?
Jag köpte en sån där Benroyal 3-i-ett-maskin och har nu så smått testat den och det var som väntat ganska svårt att svetsa alu men det gick faktiskt!
Eldade lite volframelektrod och brände hål i materialet men på tredje försöket blev det blankt och fint och höll!
Jag satte alla rattar på mitten och pangade på!

Jag har inte testat plasmaskäraren eller MMA än men det kommer.
Är det någon som har tips på var jag billigast köper tigstavar och elektroder? Nån som har lite att sälja kanske?
En annan sak jag skulle vilja fixa är någon form av ventil/växlare som jag kan använda för att växla mellan Argon och tryckluft när jag ska svetsa eller plasmaskära, vad kan man använda då?
-
Tillbehör kan man köpa för ganska ok pris från biltema. Borde passa.
jag använder kopplingar för tryckluft för att växla mellan argon och tryckluft.
en hane på en bit slang till svetsen sen honor på tryckluft och gas snabbt att växla och håller tätt.
köpte tig stavar på biltema och elektroder på tradera
en hane på en bit slang till svetsen sen honor på tryckluft och gas snabbt att växla och håller tätt.
köpte tig stavar på biltema och elektroder på tradera
tack för tipsen!
Jag testade lite mer och lyckades svetsa fast en distansmutter (troligen mässing) på en aluplåt...magiskt!
Jag testade lite mer och lyckades svetsa fast en distansmutter (troligen mässing) på en aluplåt...magiskt!

Här är den, tysk frontpanel!

Inuti:

Jag testade att svetsa lite vanlig fyrkantsprofil till ett bord och det gick otroligt smidigt, som att löda!
Rätt ok för första gången tycker jag!

Testade plasmaskäraren på fyrkantsprofil 20x20x2mm (relativt enkelt), alu 3mm (svårare, lilla biten ovanför lådan på bilden), 6mm stål (tog tid men med rätt teknik gick det och 1mm alu, resultat här:

...och den här:

Inuti:

Jag testade att svetsa lite vanlig fyrkantsprofil till ett bord och det gick otroligt smidigt, som att löda!
Rätt ok för första gången tycker jag!

Testade plasmaskäraren på fyrkantsprofil 20x20x2mm (relativt enkelt), alu 3mm (svårare, lilla biten ovanför lådan på bilden), 6mm stål (tog tid men med rätt teknik gick det och 1mm alu, resultat här:

...och den här:

Senast redigerad av dar303 5 mars 2010, 21:12:19, redigerad totalt 1 gång.
-
Återkom om du testar att tiga alu. runt 5mm lr dylikt 

Jag har inget tillsatsmaterial och är helt pank så jag får vänta lite med det testet. Punktade ihop 4mm alu utan problem, klippte lite tunna bitar och försökte använde de men riktigt material skulle nog var bättre!
-
Hur har det gått här? Står i tagen att beställa en svets nu 

Hej!
Ville lyfta denna igen och höra hur det har gått för er med denna svets? Är själv sugen och jag tror man får rätt mycket för pengarna eller?
//Simon
Ville lyfta denna igen och höra hur det har gått för er med denna svets? Är själv sugen och jag tror man får rätt mycket för pengarna eller?
//Simon
Den funkar fortfarande men jag har mest kört järn med den och lite rostfritt. RF är så jäkla kul (även om det är svårt), det bara fräser lite och är som att löda!
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Väcker en gammal tråd.
Hur går det med din 3-in-1 maskin? Hunnit testa lite mera?
Har Plasma och AC/DC Tig på väg från Benroyal, ska bli kul att komma igång med svetsandet igen.
Hur går det med din 3-in-1 maskin? Hunnit testa lite mera?
Har Plasma och AC/DC Tig på väg från Benroyal, ska bli kul att komma igång med svetsandet igen.