Svetsa gallergrind?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Svetsa gallergrind?

Inlägg av Glenn »

då lär dom väl sätta kedjan runt alla stänger ?
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

...fast då har ju larmet hunnit gått ordentligt!
Användarvisningsbild
cobree
Kontakt:

Inlägg av cobree »

Jag har sett galler med armeringsjärn, ganska enkelt...
Eugene

Inlägg av Eugene »

Hmm..ja, larm med väktarutryckning, tar för lång tid innan centralen dirigerar en väktare till platsen.

Man kan ju även använda sig av lågfrekvenslarm, av den typen som använder ca: 10Hz.
Den objudne tappar både orientering och maginnehållet då larmet är igång. OM han stannar kvar därinne.
:twisted:

Jag frågade en larmfirma som svarade att Bosch har ett system, men det säljs inte i Sverige.
Kanske någon här på forumet som vet var man kan köpa, eller ev. bygga ett själv? :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag läste nånstans om folk som var jättemissnöjda med Securitas Direct, det tog minst en halvtimme innan väktare var på plats, oftast tog det 1-2 timmar. Och vad är det då för vits med det?
Eugene

Inlägg av Eugene »

Jodå, det kan ta sin tid när larmet gått, av orsaker som jag inte går in på här, det är ju ett öppet forum.
Vitsen är naturligtvis att vaktbolaget tjänar pengar på godtrogna människor.
De har försökt att sälja till mig också, men jag är tyvärr lite FÖR insatt i bl. a. hur väktarsystem fungerar. :badgrin:

För mig personligen gäller i alla fall följande:
Min egendom skall inte lämna min ägo mot min vilja, bara för att försäkringen betalar ut en summa minus självrisk. Punkt.
Troligen gäller det för flera av er här på forumet också.

Ett riktigt larm som VERKLIGEN får tjuven att fly, är annars det som gäller om han ändå tar sig genom gallret.
Inga fjantiga leksakssirener på s.k. 120db. utan en liten Kockums Supertyfon är det som gäller. (Googla på den..)
Eller som jag tidigare nämde, lågfrekvenslarm.
Rekommenderad "mjukstart" på larmet är ca:10 sek. så att behörig/obehörig hinner ut........ :twisted:
Sedan måste larmet omedelbart stänga av och återgå i standby-läge igen, oavsett om rutor/galler är forcerade.
Behovet av väktare och försäkring minskar betydligt....

/Eugene
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Och stämningen kommer som ett brev på posten sen. Tyvärr.
Du får ju inte skada den stackars tjuven som skulle sno dina saker.

Ang. lågfrekvens och "tömning av maginnehåll". Är inte detta en myt?
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Så vitt jag vet är det en myt:
"the brown note" http://en.wikipedia.org/wiki/Brown_note

Det finns vissa ljuseffekter som kan desorientera så mycket att man kräks eller trillar, se
http://en.wikipedia.org/wiki/Dazzler_%28weapon%29
och en DIY-varian:
http://www.ladyada.net/make/bedazzler/index.html

Om jag skulle välja G4S som vaktbolag så ligger dom praktiskt taget på andra sidan vägen från mig, max några hundra meters väg så nån timme lär det inte ta.
Eugene

Inlägg av Eugene »

För att ett lågfrekvenssystem ska fungera, bör frekvensen vara mellan 8-10Hz.

Och, visst fungerar det, annars vore det väl tillåtet att använda det? :wink:

Man får ju inte skada tjuven, nej det är ju sant.
Man riskerar ju knappast ett åtal för att tjuven börjar att spy när han brutit sig in och måste lämna platsen tomhänt.
Det skall ju bevisas att det är larmet som orsakar det, han kanske spyr bara han ser min gamla bil utanför? :)
Och ett ofarligt larm blir det inga åtal av...

Och ett ev.åtal leder bara till en rättegång där lagmannen och nämndemännen
brukar kunna skilja agnarna från vetet.

Speciellt om det är privatbostaden, där gäller lagen om hemfrid som tillåter betydligt mer än t. ex en affär el. lokal.

Under andra världskriget försökte tyskarna skjuta ner fiendeplan med hjälp av lågfrekvenskanoner.
Tyvärr för dem, var avståndet alldeles för stort för att lyckas.

USA har experimenterat med den typen av vapen sedan 1950-talet, finns också mycket att läsa om på nätet.

Många fläktsystem har bytts ut eller byggts om i Sverige p.g.a. att de orsakat symptom som illamående
hos närboende. Vibrationer i trummor, kanaler m.m. genererar mätbara lågfrekventa ljud.
Nu pratar jag om stora värme/ventilationsanläggningar på taken på affärer, parkeringshus, stormarknader och liknande.
Men, hmm....inte HELT lätt att få reda på orsaken till varför man bytt ut nästan nya fläktsystem.
Men orsaken är troligen ev. skadestånd till de drabbade, i Sverige kan man ju få skadestånd för allt möjligt numera.

Enligt Mythbusters kan man ju pinka på en strömförande ledning också, varför använde de då dockan vid samtliga prov?
Hade ju varit mer trovärdigt om någon av dem...inte tjejen då kanske, hade pinkat när det ändå inte hade märkts av?
Men Mythbusters är ju mer av underhållning, ungefär som Timell.

Här är en lite mer lättläst sida:
http://www.lowertheboom.org/trice/infrasound.htm

Och när det gäller G4S eller andra så beror det på var väktarna för tillfället befinner sig.
När ett pass börjar eller slutar brukar de oftast finnas på utgångsplatsen, ja.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det är ju inte så att de där väktarna sitter och väntar på att åka på en "utryckning", de åker ju runt och går ronder på en massa ställen och sånt (för att dra in pengar).
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

G4S, ni har en poäng. Dock finns det väldigt många företag i närheten så chanserna att nån är i faggorna är ändå relativt stor. Dessutom har jag så overkligt mycket skit så eventuella tjuvar är säkert upptagna med att lyfta ut konstiga värdelösa grejer som ser fina ut (gjordes vid förra inbrottet) eller helt enkelt inte ha tid/krafter nog att ta de få fina grejerna pga. den allmänna röran så väktarna hinner äta sina munkar och masa sig dit! :)
Eugene

Inlägg av Eugene »

Där har du en poäng också! Är det hela tiden folk som är i närheten då är det MYCKET sällan något händer.
De som utför den här typen av brott vill absolut inte ha varken väktare eller privatpersoner i närheten.
Då väljer de hellre ett annat ställe.

Jag var på ett stöldskyddsseminarium med Reinhold "Låset" Henriksson en gång.
Mycket bra tips där, ett av dem var att ju längre tid det tar och ju kraftigare utrustning som
SER UT att krävas, desto större anledning att låta bli och istället välja ett lättare byte.

Låt gärna en lampa lysa innanför en heltäckande gardin och låt radions P1 stå på över natten.
Det KAN ju vara någon där inne ..... :?

Ser man en bil som smyger förbi flera gånger på ett i övrigt otrafikerat område
och man samtidigt markerar att man sett dem, då brukar de inte gärna visa sig där igen, om de är skummisar.
I alla fall inte med samma bil.
Det kan ju även bara vara en simpel övningskörning.
Kolla gärna reg. nr. hos transportstyrelsen (SMS-tjänst), då ser man om t.ex en Audi smyger omkring med VW Golf-skyltar.
Då brukar man med 99% säkerhet veta att något kommer att inträffa den närmaste tiden......

Jag skulle även gå över gatan med en påse munkar att bjuda på då och då.... :wink:
jeja2000
Kontakt:

Inlägg av jeja2000 »

Borde väl räcka med att vända funktionen i en rörelse lampa så allt slocknar. Då tror de kanske att nån sett dem och kan inte springa med arbetsbelysning så att säga.

Musik funkar nog en stund till tjuven lärt sig det. Men som sagt en sensor som släcker belysningen när nån kommer. Sen kanske en tryckluftshammare mot en stor plåt. Det borde få vem som helst att springa.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Montera en sån där Dazzler på väggen innanför så att det börjar blinka satan när larmet går? :)
Jonas L

Inlägg av Jonas L »

Det där med innerrör och högspänning var ju intressant. Fast då tänker jag mig några förändringar:
* Man lägger returen i ytterröret
* Insidan av ytterröret eller utsidan av innerröret är isolerade.
* Hög spänning är inget krav, men det ska ligga en stor konding som är redo för en rejäl pulsenergi.
* Man kan t.o.m. komplettera med en jordfelsbrytare så att all ström måste gå tillbaka i ytterröret.

Tänk er sedan tjuven som kommer med sin bultsax. Han kniper till och en ljusbåge bildas. Innan han egentligen har fattat vad som har hänt så sitter åtminstone ett skär fastsvetsat. Han får ge sig iväg till järnaffären och sno en ny bultsax istället. Det lär bli ännu bättre effekt med bågfilsblad. Tyvärr går det åt skogen om nån drar iväg det med bilen.

Det är fortfarande inte helt ofarligt, men det är inte värre än att dra en koaxialkabel med högspänning utanför huset. Man får väl sätta en skylt?
Skriv svar