Ännu en hem CNC fräs.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
gripner

Re: Ännu en hem CNC fräs.

Inlägg av gripner »

för närvarande 16mm men kan komma att bli när på 20mm, djupet är bara 3mm genom gods på en strängpressad alu profil.
Men som jag sa tidigare, tror mer på att fräsa upp det hålet med en mindre fräs än att behöva köra med någon bamse chuck, bamsig motor etc.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

OK, då är det ju relativt enkelt att lösa med mindre pinne och fräsa upp hålet. Sen beror ju rundhets tolerenaserna på om det duger att få ett 'nästan' runt hål eller om det krävs bättre så går det ju att fixa till en enkel arborr för ändamålet.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Den avbildade konstruktionen duger för att köra i aluminium. Även lillasyrrorna "klarar" stål, frågan är bara hur mycket ingrepp man kör med. Sen hur det ser ut ekonomiskt att nöta hundradelar i elaka material med fräsen är en annan fråga. Ett grovskär 3mm djup genom en profil och sen ett finskär på några tiondelar, inga problem med den aktuella konstruktionen som jag ser det.
gripner

Inlägg av gripner »

Gjorde om designen lite, mestadels för att det skall funka lättare/bättre med bearbetning/planing/borrning i cnc maskinen

http://www.gripner.se/mill/f12.png
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag vet att du vänt på bussningarna/stängerna på bordet för att få det mesta trycket mellan bussningarna.

MEN 1:
Det blir inte mycket tryck. Stålet "borrar" sig ganska lätt ner i materialet.
Om det inte gör det, så tar det skada iaf.

MEN2:
Av tyngden på "överhänget" så blir det inte alls samma precision på bordsvinkeln.
Speciellt inte om du lägger på några kilo material som ska bearbetas.

Så, det man förlorar på gungorna... Kan vara nån orsak till att inte alla gör så. :vissla:
gripner

Inlägg av gripner »

Förstår vad du menar, men jag tänkte så här:

Bild

Övre avbildningen av bordet är den designen jag kör på. har man ett stort material på bordet får man vid punkt A där man bearbetar i princip inget eller åtminståne litet nerböj, (A). medan om nu materialet man bearbetar är stort så tynger det ner bordsskivan lite vid (B), gör ej något iom att ingen bearbetning sker där, när den dele bearbetas ligger den över vagnarna och är "rak"

Den undre bilden på bordet visar "mer normal" konstruktion. nackdelen jag ser med det är att avstndet mellan vagnarna gör att bordet flexar en massa i punkt (A) där man bearbetar, dock mindre flex vid punkt (b)

min uppfattning är att trycket från verktygt lätt kommer up i en 25-50kilo, medan vikten på det man bearbetar och eventuelt hänger ner bord vid (b) i övre bild sällan är mer än något kilo.

men, är nog 2 sidor på detta mynt oå.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Varken den övre eller nedre är "vanlig". Däremot så sitter stängerna underst på dom flesta.

OK, det är du som bygger. :wink:
gripner

Inlägg av gripner »

framgick inte av bilderna, men övre = vagnar i fräsramen och stängerna i bordet, undre stängerna i fräsramen och vagnarna i bordet.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Just där man bearbetar är nedhänget minimalt. Om det hänger ner utanför där man inte bearbetar så spelar det inte SÅ stor roll. Så jag tycker gripner gör rätt, men det finns en poäng i det jojje säger också.
gripner

Inlägg av gripner »

Fick alla linjärlager, kulskruv+mutter, lagringar och motorkopplingar från kina, så ville testa lite.
50 kilo aluminium som glider omkring. Häftigt att småmotorerna klarar det med mellan 0.05 och 0.1 sec i acel/deacel

sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

En liten fundering:
Oavsett om man sätter vagnarna i bordet eller i ramen så borde man väl kunna sätta några stöd under punkten där bearbetningen sker. T.ex. om man låter bordet vila på några kullager (som hjul) vid den punkten. Då skulle ju kullagren ta upp all den vertikala belastningen och bordet bli helt stumt. Förutsättningen är naturligtvis att bordet är helt slätt på undersidan, eller att man monterar några skenor under.
Är min förklaring begriplig och är det möjligt att genomföra?
gripner

Inlägg av gripner »

jovist går det, men kräver mycket bearbetning och än mer ytor som är plana/räta etc mot varandra
gripner

Inlägg av gripner »

Nu är slutliga designen specad,
Svetsas ihopp under januari

Bild

Ändrat dimensioner på stålrören för att få med rätt godstjocklek.
Ändrat lite för att planing av X bomen gämt emot Y axelns fästpunkter skall fungera i styrd CNC med arb område på 600x600x600 utan att huvudet tar i.
Planing sker under januari.

Storlek på maskinen blir ca x,y,z 600,600,550
Arbetsområde blir ca X455, Y500, Z140 (med "normal" lång fräs)

Linjärlager, kulskruvar, kraftöverföring och lagerhus blir dessa.
Bild

Spindel blir med all sannolikhet en 1050Watt Kress, den som kan gå ner till 5000rpm.
http://cnc-plus.de/Tools/Spindles---Acc ... 800e106a52
Köpes in under Januari

Motor och styrning blir klenisar tills vidare, 0.9nm Nema 23 stegisar. Lätt att byta ut till 1.6nm eller större när andan faller på!

kör här en litet test med mina 0.9nm nema 23 motorer

I och med att jag har bra möjlighet att få "ramverket" ihoppsvetsat samt "planat" för en ok peng är tanken att OM prototypen faller bra ut, OCH det finns intresse här på forumet till en lite "dyrare" fräs så kommer jag börja sälja i byggsats samt färdigmonterad. Men innan jag lägger ned en massa tid på att bearbeta inköpskanaler etc så skulle det vara rolig med lite input från er EF:medlemmar. Finns det något intresse? i så fall skicka ett PM
Prototyp väntas klar i slutet på januari.
gripner

Inlägg av gripner »

Lite material börjar komma hem.
http://www.gripner.se/mill/parts.jpg

X/Y/Z linjärlager, kulstänger + muttrar, lagerhållare, kraftöverföring, stegmotore samt drivning
Material till Z "vaggan" samt spindelmotor"
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

fint fint =) Snart vill vi se lite bygge!
Skriv svar