Mobil Rökmaskin med trycksatt vätska och gasvärmning...
Re: Mobil Rökmaskin med trycksatt vätska och gasvärmning...
Det pyser en del när rökvätskan omvandlas till rök, vad jag minns så pyser detta mer än vad ljudet från någon/några spolarvätskepumpar.
Oj det blev en del att svara på ^_^
> Jag tror på Calles förslag att köra med en biltema-spolarvätskepump...
Okej, det var min första ide, men jag har fått höra att det inte fungerar pga för stor vätskemängd?
> Min erfarenhet (som är 20 år gammal) är att det är rätt känsligt att få rätt temperatur på värmeblocket...
Mjo, hur fungerar termostaterna i gamla gasugnar?
> Förutom varianten med servo på gasolkranen så kanske det går att få till nån koppling med bimetall & co...
Jo den har jag också funderat på, frågan är bara hur...
den skulle ju vara att föredra framför en elektronisk lösning om den fungerar bra?
> En annan variant är väl att reglera temperaturen genom att styra flödet genom spolarvätskepumpen,
och då indirekt styra mängden rök (inom vissa gränser) med hur mycket värme man kranar på på gasolen?
Jo... inte lika rolig lösning men den fungerar väl säkert...
> Jag har aldrig sett en rökmaskin med backventil...
När du säger det har inte heller jag det, tänkte nog mera för säkerhets skull...
> var får du tag på slang som tål värmen?...
Tänkte köra metallrör sista 10-12cm innan blocket, och innan det typ silikonslang eller annan plastslang som tål att arbeta i ca 150 grader.
> En spolarpump ger för mycket vätska, japp jag har provat själv....
Det här talar ju emot första talarens lösning, hur dåligt fungerade det?
> membranpumparna av solenoidmodellen har inte direkt högt flöde...
Är detta en sådan? Biltema: 52-3229
> temperaturregleringen kunde nästan skötas med en bimetall som flyttar lågan mer eller mindre från rökkammaren...
Den tror jag mindre på, känns som att den blir svår att få bra
> Dom flesta sprejburkar idag har gasolblandning eller koldioxid ... som drivmedel utan några stora rubriker på tidningarna ännu.
Men dom flesta sprayburkar sprutar inte gasen genom ett block uppvärmt till 250 grader under tryck och sedan ut relativt nära en öppen låga?a
> i ditt fall så är vindrutetorkarpump fortfarande den vettigaste lösningen - dock är dom inte tysta när dom kör - om det nu spelar någon roll...
Och här föreslås spolarpump igen, frågan är dock om det inte är som citizendildo säger att det är för stort flöde på dom, samt att dom låter en hel del...
> någon form av termostat på blocket är nödvändigt...
Några förslag på hur det görs lättast?
> flamvakt måste du också ha...
Förslag på hur detta görs lättast?
> två kranar där den ena är satt på värmeunderhåll och den andra på fullgas med elstyrd ventil...
Jo det hade jag redan tänkt mig...
> lämpligaste att norpa grejorna från gas(ol)kök för inomhusbruk som har dessa inbyggda i sig redan.
Problemet är att dom är svindyra och inte är så enkla att "hitta"
> inte innesluta block och brännare i kapslingar som ger större volymer otänd gas...
Nej det har jag redan tänkt på, har tänkt mig en bockad plåtkapsling med många utsågade skåror för
ventilation längs sidorna på den delen där brännaren sitter, samt fint metallnät sittande på insidan.
> Det pyser en del när rökvätskan omvandlas till rök, vad jag minns så pyser detta mer än vad ljudet från någon/några spolarvätskepumpar.
Jag har varit med om både en och två rökmaskiner där pumparna har varit betydligt mer högljudda än "pyset"...
Jag har börjat fundera på om det skulle gå att tillverka en tillräcklig peristaltisk pump med enkla medel, se bilder nedan:

"skivorna" är 12mm plast av något slag eller kanske MDF, kugghjulen är 4mm PC, rotorn är gjord med 3st vanliga
608-kullager som rullar och sitter på en hållare av alu eller pc som sitter fast på en 8mm axel och är lagrad i två
stycken kullager. Motorn är en typ eBay 310187553083
Vad tror ni?
> Jag tror på Calles förslag att köra med en biltema-spolarvätskepump...
Okej, det var min första ide, men jag har fått höra att det inte fungerar pga för stor vätskemängd?
> Min erfarenhet (som är 20 år gammal) är att det är rätt känsligt att få rätt temperatur på värmeblocket...
Mjo, hur fungerar termostaterna i gamla gasugnar?
> Förutom varianten med servo på gasolkranen så kanske det går att få till nån koppling med bimetall & co...
Jo den har jag också funderat på, frågan är bara hur...
den skulle ju vara att föredra framför en elektronisk lösning om den fungerar bra?
> En annan variant är väl att reglera temperaturen genom att styra flödet genom spolarvätskepumpen,
och då indirekt styra mängden rök (inom vissa gränser) med hur mycket värme man kranar på på gasolen?
Jo... inte lika rolig lösning men den fungerar väl säkert...
> Jag har aldrig sett en rökmaskin med backventil...
När du säger det har inte heller jag det, tänkte nog mera för säkerhets skull...
> var får du tag på slang som tål värmen?...
Tänkte köra metallrör sista 10-12cm innan blocket, och innan det typ silikonslang eller annan plastslang som tål att arbeta i ca 150 grader.
> En spolarpump ger för mycket vätska, japp jag har provat själv....
Det här talar ju emot första talarens lösning, hur dåligt fungerade det?
> membranpumparna av solenoidmodellen har inte direkt högt flöde...
Är detta en sådan? Biltema: 52-3229
> temperaturregleringen kunde nästan skötas med en bimetall som flyttar lågan mer eller mindre från rökkammaren...
Den tror jag mindre på, känns som att den blir svår att få bra
> Dom flesta sprejburkar idag har gasolblandning eller koldioxid ... som drivmedel utan några stora rubriker på tidningarna ännu.
Men dom flesta sprayburkar sprutar inte gasen genom ett block uppvärmt till 250 grader under tryck och sedan ut relativt nära en öppen låga?a
> i ditt fall så är vindrutetorkarpump fortfarande den vettigaste lösningen - dock är dom inte tysta när dom kör - om det nu spelar någon roll...
Och här föreslås spolarpump igen, frågan är dock om det inte är som citizendildo säger att det är för stort flöde på dom, samt att dom låter en hel del...
> någon form av termostat på blocket är nödvändigt...
Några förslag på hur det görs lättast?
> flamvakt måste du också ha...
Förslag på hur detta görs lättast?
> två kranar där den ena är satt på värmeunderhåll och den andra på fullgas med elstyrd ventil...
Jo det hade jag redan tänkt mig...
> lämpligaste att norpa grejorna från gas(ol)kök för inomhusbruk som har dessa inbyggda i sig redan.
Problemet är att dom är svindyra och inte är så enkla att "hitta"
> inte innesluta block och brännare i kapslingar som ger större volymer otänd gas...
Nej det har jag redan tänkt på, har tänkt mig en bockad plåtkapsling med många utsågade skåror för
ventilation längs sidorna på den delen där brännaren sitter, samt fint metallnät sittande på insidan.
> Det pyser en del när rökvätskan omvandlas till rök, vad jag minns så pyser detta mer än vad ljudet från någon/några spolarvätskepumpar.
Jag har varit med om både en och två rökmaskiner där pumparna har varit betydligt mer högljudda än "pyset"...
Jag har börjat fundera på om det skulle gå att tillverka en tillräcklig peristaltisk pump med enkla medel, se bilder nedan:

"skivorna" är 12mm plast av något slag eller kanske MDF, kugghjulen är 4mm PC, rotorn är gjord med 3st vanliga
608-kullager som rullar och sitter på en hållare av alu eller pc som sitter fast på en 8mm axel och är lagrad i två
stycken kullager. Motorn är en typ eBay 310187553083
Vad tror ni?
Snyggt!
Jag använder en spolarvätskepump på reducerad spänning till min lilla rökmaskin som brände sin pump när den gick torr.
Pumpen som satt där var jäkligt häftig, en liten (c 2cm) fritt rörlig oscillerande kärna av stål med en massa pyttesmå backventiler och fjärdrar runt. Huset och alla smådelar var av plast eller mässing och så satte man hela härligheten inuti en 230v-reläspole så den oscillerade pga. nätspänningen! Hela prylen var ca 5cm lång och satt ihop med resten av bygget mha. silikonslang och mässingsrör sista biten.
Jag använder en spolarvätskepump på reducerad spänning till min lilla rökmaskin som brände sin pump när den gick torr.
Pumpen som satt där var jäkligt häftig, en liten (c 2cm) fritt rörlig oscillerande kärna av stål med en massa pyttesmå backventiler och fjärdrar runt. Huset och alla smådelar var av plast eller mässing och så satte man hela härligheten inuti en 230v-reläspole så den oscillerade pga. nätspänningen! Hela prylen var ca 5cm lång och satt ihop med resten av bygget mha. silikonslang och mässingsrör sista biten.
I den mån de verkligen HAR en termostat så tror jag det är on/off-variant, och sen har man en liten pilotlåga som brinner hela tiden (så brännaren tänds när termostaten öppnar). Så servo på kranen låter nästan som en vettig lösning, men den kan ju användas för att främst växla mellan ett par utprovade lägen.Meduza skrev: Mjo, hur fungerar termostaterna i gamla gasugnar?
Styr du med en mikrocontrollera kan du ju ha en "predictive" reglering, du drar på gasen när du börjar pumpa vätska, eftersom du VET att den kommer att kylas.
Man kanske kan prova sig fram till ett par lägen på gaskranen.
1. Standbyläge där det är så liten låga att blocket svalnar.
2. "håll"-läge där lågan håller blocket på en relativt konstant temperatur.
3. Värm-läge där lågan värmer blocket långsamt
4. Drift-läge, där lågan håller blocket på konstant temperatur men fullt ös på rökvätskan
5. Uppvärmningsläge (max effekt)
Så när man slår på drar den på läge 5 direkt, sen när temperaturen närmar sig drift-temp drar den ner till 3:an. Sen i viloläge så växlar den mellan 1, 2 och 3 beroende på temperatur (omgivningstemperaturen påverkar ju lite). När man drar på rökvätska så drar den direkt upp lågan till 4, och reglerar sen temperaturen genom att växla mellan 3, 4 och 5.
Eventuellt kan man behöva köra med dubbla temperaturgivare, en närmast "rökgenereringen" och en närmare brännaren (eftersom blocket har väl en liten tröghet).
ang spolarpump, de sitter standard i de flesta billiga rökmaskiner, dock är det inte av modell med kugghjul utan en turbinliknande konstruktion vilka
inte har så enormt högt tryck. samt de krävs en del tryck för att presa ut röken så man inte får bakslag när vätskan expanderar i blocket.
Men skulle flödet bli för högt så är de bara å sänka spänningen till motorn så borde de vara löst.
Skulle kunna tänka mig å skänka bort pump + tank för pengar till en burk pepparkakor + frakt om jag hittar maskinen då den bara ligger å samlar damm.
inte har så enormt högt tryck. samt de krävs en del tryck för att presa ut röken så man inte får bakslag när vätskan expanderar i blocket.
Men skulle flödet bli för högt så är de bara å sänka spänningen till motorn så borde de vara löst.
Skulle kunna tänka mig å skänka bort pump + tank för pengar till en burk pepparkakor + frakt om jag hittar maskinen då den bara ligger å samlar damm.
Har gasugnar termostat? När man läser "Grattis, du är nu lycklig ägare till en DeluxeTaste fryspizza, såhär värmer du den" så brukar det väl stå nåt special om gasugnar, där "special" innebär nåt annat än temperatur i grader. Eller minns jag fel?
Förvisso sant. Det kan kanske vara läge att ha det som en bonusgrej, dels som skydd mot att spola ut vätska som inte förångas ordentligt och dels som överhettningsskydd? Det enda som "känns" jobbigt att fixa är väl temperaturgivare, resten plockar man nog ihop av saker ur en välsorterad skrotlåda (nästan iaf).Jo... inte lika rolig lösning men den fungerar väl säkert...En annan variant är väl att reglera temperaturen genom att styra flödet genom spolarvätskepumpen,