Kugghjulsklocka

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Re: Kugghjulsklocka

Inlägg av jojje »

Eftersom jag använder HDF, så funkar det bra att snirkla till det.
(HDF är samma rätt igenom som MDF på ytan.)

Både HDF och MDF klarar normala fuktändringar i huset.
Annars vore det snudd på omöjligt att lagra MDF nånstans, förutom i täta uppvärmda reglerade rum. :humm:
Men det är klart. Jag vet ju inte hur mycket fukt det är i ditt hus. Bor du i tält kanske? :vissla: :D
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Jag funderade på att göra den i aluminium, Men jag måste då göra en mindre modell med störta hjulet mindre än ca 150mm i diameter.
Har ju några mindre fräsar så det borde kunna gå.
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

En variant som ryms att fräsas ut i en lillasyster vore inte så dumt... 2mm fräs är OK.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

jojje skrev:Eftersom jag använder HDF, så funkar det bra att snirkla till det.
(HDF är samma rätt igenom som MDF på ytan.)

Både HDF och MDF klarar normala fuktändringar i huset.
Annars vore det snudd på omöjligt att lagra MDF nånstans, förutom i täta uppvärmda reglerade rum. :humm:
Jo fast en skiva är ju något mer formstabil än en vek (men snygg) konstruktion bestående av mestadels tunna ekrar, därav undran. Men det funkar nog.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Så, nu har jag gjort om. Största kugghjulen är 145mm i diameter och bakplattan är 257x164mm, men den kan förminskas.
Fräspinnen är nu 2mm.

Kan ni komma med förslag på utseende av "hålen" i stora kuggisarna och bakplattan?
Det sitter mellanlägg i mitten för att få ut och sära på kuggisarna. Dom är 30mm i diameter
Dom tre hålen har en diameter på 3mm och sitter 10mm från mitten.
Mittenhålet är 4mm i diameter.
sweFredrik

Inlägg av sweFredrik »

Riktig snajdig klocka! Jag skall bygga garage till våren och där behövs ju sedan en fin klocka av denna typ. Finns det planer för att göra styrningen till den också, eller kommer ni beställa från USA snubben? Är som sagt intresserad av ett "styrnings-kit" om det är så att någon av er fixar i hop ett!

/Fredrik
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jojje:Jag skulle föredra att du fräser upp säg 15mm sen fräser en plugg man kan stoppa i hålet, på så sätt kan man dra i enskruv och sen dölja den på ett snyggt sätt, planslipa och skruven är 100% dold.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Kommer du att lägga upp G-kod Jojje? Eller DXF:er? Eller ingetdera?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Så, nu finns en ZIP-fil med DWG, DXF och TAP-fil. Den sista (TAP) är G-kod till Mach3.
Alla delar som behövs är utlaggda, men det går att flytta och spara å ändra å fixa på det som man vill.
På Layer 0 finns "originalen" och på dom andra layren finns fräsbanorna. Allt är med 2mm fräs och 6mm HDF.
Se även eDrawingfilen hur den är ihopsatt.

Jag har inte provfräst, men är det nåt fel så märks ju det. :badgrin:
Skriv här, så gör jag om.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Jag kommer nog inte göra nån egen, men kan tänka mig fräsa ut om nån inte har fräs.
Det som "fattas" är motorfäste, men jag vet inte till vilken motor.
Det är väl största orsaken till att jag inte gör nån själv. Jag har ingen 5-trådsmotor.
Om nån vill göra så det passar till ett Bipolärt drivkort, då har jag både små motorer och drivare.
Det är bara Step/Dir som behövs.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Tack för det Jojje, cambam klagade lite men det såg ut att gå att använda, DWG-viewer kunde inte visa det heller... Antar att du testat i LazyCam?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jepp, det är LazyCam jag använder. Eftersom allt är förberett i DWG/DXF-filen, så tar det bara ett par minuter i LazyCam.
Starta tex AutoCAD, slå av Layer 0, gör behövliga ändringar och kör DXFOUT. Sen tar du in den (DXF-filen) i LazyCam å sätter verktyg och fräsdjup. Klarrt.

Om nån verkligen vill, så kan jag göra en å en fil till TAP-filer. :wink:

Jag har använt AutoCAD 2008 men filerna blir lagrade i 2007-format.

Edit: Hur man än gör, så är det alltid nån som vill ha det annorlunda, eller inte klarar av det. :badgrin:
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Såg ut att funka fint att bereda i CamBam, inga problem.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Bra att det funkade.
Tänk bara på att inte göra nya fräsbanor. Dom som finns är center för 2mm fräs. Alltså Offset 1mm i ACAD-språket redan taget.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Aha, ja det var ju bra att veta. 2mm lagret skall vara pockets antar jag, men vad skall de vara till?

Edit: Hmm var ju redan fixat... Tänkte inte klart, blir ju som en pocket runt hålet med de banor som är satta... Återstår dock vad de gör för nytta, säkert jättelätt men har stillestånd i kolhuvudet
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag har skrivit det tidigare, men...

Jepp, 2mm ska vara Pocket. Det är mellanläggen. Man tar två mot varandra och sätter en skruv i mellan. Den går sen igenom bakplattan. Sen gängar man dom tre andra hålen i det "inre" mellanlägget. Borrar 4mm hål i dom andra och det i kugghjulen. Sen skruvar man ihop det bara. Syns inte det i eDrawing-filen? Om inte, så får jag fixa det och göra en ny.
Skriv svar