bästa kitet?
Re: bästa kitet?
> Då passade jag på att be honom koppla in två tåtar på pulsutgången i elmätaren.
Det där får du gärna säga ite mer om. Att monitorera elförbrukningen är många
intresserade av här på forumet, och det finns flera tidigare trådar om det ämnet.
Har du märke/typ på elmätaren ?
Hur är de där "tåtarna" inkopplade ?
Kanske en liten bild på tåtar och mätare ?
Det där får du gärna säga ite mer om. Att monitorera elförbrukningen är många
intresserade av här på forumet, och det finns flera tidigare trådar om det ämnet.
Trevligt.annerborn skrev:Det lät bra så jag beställde allt (utom pilsnern) från elektrokit.
Men jag fick just se att jag lurade dig på dc-jacket, det skulle ha varit en plugg. Sorry. Men så länge du har arduinon kopplad till datorn behöver du inte ha något batteri till den.
Såhär ser mätaren ut:sodjan skrev:Det där får du gärna säga ite mer om. Att monitorera elförbrukningen är många

Det lilla schemat över den ser ut såhär:

Elektrikern kopplade in två tåtar till anslutningspunkterna 20 och 21 (och förseglade sedan åter mätaren). Jag antar att förbindelsen mellan 20 och 21 sluts 200 ggr per kWh (då det står "S0 = 250 imp / kWh" på mätaren). Detta borde väl vara ganska enkelt att läsa av med en arduino.
/ Nicke
Någon "momentan" mätning blir det ju inte tal om med tanke på att jag bara får 250 impulser per kWh. Om man antar en genomsnittsförbrukning på 15kWh en sommardag så kommer jag att få ca 2,5 pulser per minut. Men det funkar ju för att logga förbrukning per timme, dygn, eller så.
> ag antar att förbindelsen mellan 20 och 21 sluts 200 ggr per kWh...
Jag skulle gissa att det är 250 ggr per kWh...
Jag skulle gissa att det är 250 ggr per kWh...
Tänkte också på det. 250 borde det väl vara.

Om du mäter tiden mellan två pulser så borde du ju kunna få någorlunda uppfattning om momentanförbrukningen iallafall.annerborn skrev:Någon "momentan" mätning blir det ju inte tal om med tanke på att jag bara får 250 impulser per kWh. Om man antar en genomsnittsförbrukning på 15kWh en sommardag så kommer jag att få ca 2,5 pulser per minut.
Jag fick lite problem med min LCD http://elektronikforumet.com/forum/view ... 43#p535043 , och så kom det lite julfirande emellan, men snart återupptas arbetet.
Jodå, nu fick jag det att fungera...nästan.
Jag får arduinon att skriva ut nuvarande förbrukning i Watt (genomsnittlig förbrukning sedan senaste pulsen) på LCDn. Den skriver också ut maxförbrukning. Förutom detta så räknar jag ackumulerad förbrukning.
Dock får jag problem med följande:
-Jag använder mig av ett interrupt på den pinne som elmätarn är inkopplad på
-När pulsen kommer (interruptet triggas vid "RISING") så körs en funktion som räknar ut förbrukning och skriver ut till LCDn.
Problemet är att funktionen INTE körs bara en (1) gång vid varje puls. Det kan bli upp till fyra gånger. Jag antar det beror på att det tar längre tid för spänningen mot inpinnen att nå upp till max än det tar för arduinon att köra metoden som räknar ut förbrukningen (så att spänningen fortfarande håller på och stiger när arduinon kommer ut ur funktionen och därför kör funktionen en gång till).
Jag försökte lösa detta genom att lägga in en "delay(200)" i slutet av funktionen, men då fungerade ingenting.
Jag får arduinon att skriva ut nuvarande förbrukning i Watt (genomsnittlig förbrukning sedan senaste pulsen) på LCDn. Den skriver också ut maxförbrukning. Förutom detta så räknar jag ackumulerad förbrukning.
Dock får jag problem med följande:
-Jag använder mig av ett interrupt på den pinne som elmätarn är inkopplad på
-När pulsen kommer (interruptet triggas vid "RISING") så körs en funktion som räknar ut förbrukning och skriver ut till LCDn.
Problemet är att funktionen INTE körs bara en (1) gång vid varje puls. Det kan bli upp till fyra gånger. Jag antar det beror på att det tar längre tid för spänningen mot inpinnen att nå upp till max än det tar för arduinon att köra metoden som räknar ut förbrukningen (så att spänningen fortfarande håller på och stiger när arduinon kommer ut ur funktionen och därför kör funktionen en gång till).
Jag försökte lösa detta genom att lägga in en "delay(200)" i slutet av funktionen, men då fungerade ingenting.
Min förslag är att göra så här: efter du kommer ut ur mät-loopen första gången gör en loop som väntar på att mät-pinnen blir låg innan programmet går vidare.
// Marcus
// Marcus
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
"så att spänningen fortfarande håller på och stiger när arduinon kommer ut ur funktionen och därför kör funktionen en gång till)."
Det är inte riktigt, det sitter en schmittrigger på ingången som skall fixa nivån. Däremot så studsar säkert din signal
ett antal gånger. Troligtvis så har du ingen pull up på signalen?
Hur har du kopplat din signal till din arduino?
Swech
Det är inte riktigt, det sitter en schmittrigger på ingången som skall fixa nivån. Däremot så studsar säkert din signal
ett antal gånger. Troligtvis så har du ingen pull up på signalen?
Hur har du kopplat din signal till din arduino?
Swech
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Koppla hellre
21 från mätaren till jord (-)
Resistor 10k mellan 5v och 20 på mätaren
Signal får du på den sidan av motståndet som går till mätaren (inverterad signal)
Koppla ett motstånd på 10k mellan arduino och signalen
Koppla även en 100nF kondensator mellan ingången på arduino och jord (RC filter)
Detta bör förbättra det hela
Man bör undvika att dra iväg sin 5V utanför arduinon.. bättre att dra iväg jord (-)
Swech
21 från mätaren till jord (-)
Resistor 10k mellan 5v och 20 på mätaren
Signal får du på den sidan av motståndet som går till mätaren (inverterad signal)
Koppla ett motstånd på 10k mellan arduino och signalen
Koppla även en 100nF kondensator mellan ingången på arduino och jord (RC filter)
Detta bör förbättra det hela
Man bör undvika att dra iväg sin 5V utanför arduinon.. bättre att dra iväg jord (-)
Swech