Rörstegs bygge. Hjälp!!
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Re: Rörstegs bygge. Hjälp!!
Mät spänningarna! Kolla att de stämmer med de som finns angivna i din manual.
Kolla också strömmen genom ingångsrören, bör vara runt 5mA, men kan gå upp till 10mA.
Mät strömmen genom utgångsrören, kan vara runt ... 40mA kanske. Hur har du kopplat dem? Triod/Pentod/UL?
Rör tål mycket stryk (elektriskt) och jag tvivlar starkt på att de är knasiga. Har du utgångstrafon rätt inkopplad? Finns det feedback?
Kolla också strömmen genom ingångsrören, bör vara runt 5mA, men kan gå upp till 10mA.
Mät strömmen genom utgångsrören, kan vara runt ... 40mA kanske. Hur har du kopplat dem? Triod/Pentod/UL?
Rör tål mycket stryk (elektriskt) och jag tvivlar starkt på att de är knasiga. Har du utgångstrafon rätt inkopplad? Finns det feedback?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Då ohmmäter du mellan stift 4, 5 OCH 9. Du ska ha kontakt däremellan.newbadboy skrev:jag ska kolla genom det jag har "grepp" om. El 84orna lyser. Inte ecc82an men där har jag mätt med multimeter att det finns 6,3V på pinne 4-5
Hur ser glöden ut? Det schizofrena schemat visar ju inte hur rörens glöd är inkopplad. EL84 har 6,3V till stift 4 och 5 medan ECC82 verkar ha 12,6V till stift 4 och 5.

fan va skumt. jag har kopplat om det som du skrev så att det bli anslutet 6,3V mellan 9 och 4/5. ingen skillnad. notera att jag bara har ett ecc82 rör. den sköter både kanalerna. jag har ca 260V på pinne 1 0ch 6 på eccc82. när jag mäter på de noderna så sprakar det till i respektive högtalare vilket är ju ok.
allt verkar funka både innan och efter ecc82 röret........
allt verkar funka både innan och efter ecc82 röret........
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Verkar som att det inte går ström genom ECC82:_an vilket kan bero på något skumt med glöden.
Det ska glöda lite orange i toppen på röret. Titta på bilderna av min kinaförstärkare på MrMisters köptråd. Här är bilden:

Har du kontakt mellan pinne 4, 5 och 9? Röret kan ju ha havererat i transporten. Har du något annat rör som ECC81 eller 83? Lite olika specar (förstärkning) men helt pinkompatibla. Annars får du fråga snällt om något har.
Det ska glöda lite orange i toppen på röret. Titta på bilderna av min kinaförstärkare på MrMisters köptråd. Här är bilden:

Har du kontakt mellan pinne 4, 5 och 9? Röret kan ju ha havererat i transporten. Har du något annat rör som ECC81 eller 83? Lite olika specar (förstärkning) men helt pinkompatibla. Annars får du fråga snällt om något har.
Jag har testat innan med ett annat rör ecc82 med samma resultat. Jag har ett par ohm mellan 4-5-9. Röret blir ljummet men glöder inte. Innan när jag hade glöden kopplad i serie drog den ca 180mA. Nu parallelt ca drygt 330mA.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Du har väl för ljust i rummet för att kunnas e att det glöder
Skämt åsido, tycker det låter som om glöden funkar. Röret blir ju inte ljummet om inte glöden funkar. Sådana här rör lyser ju inte direkt, små rör som ecc82 får man rent av kolla ordentligt för att se om de glöder i normalt ljust rum. Kolla så att det går ström genom röret (anod-katod). Mät om du har någon spänning över katodmotstånd respektive anodmotstånd. Har du 2 eller 3 volt över katodmotståndet och kanske 80 till 100V över anodmotståndet så skall röret arbeta OK. Mät och återkom! Och .. kolla så att värdena på anod och katodmotstånd är rätt!
/Oskar

/Oskar
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Jag undrar också lite hur utgångsröret är kopplat.
Egentligen ska man kunna få något ut om man kör signal direkt på utgångsröret. Det är ju en snäll EL84 inte en 845 som vill ha ett kärnkraftverk för att ge lite pip ifrån sig.
Egentligen ska man kunna få något ut om man kör signal direkt på utgångsröret. Det är ju en snäll EL84 inte en 845 som vill ha ett kärnkraftverk för att ge lite pip ifrån sig.
du har nog missat det innan men om jag koppla signal direkt på utgångsröret så får jag ut ljud, kollar jag med osillscope är det dock mycket orent och klippt eller va man ska kalla det.
kolla de mer nogrannt nu. ecc82an glöder och är nu kopplad enl paralell exemplet som du postat innan.
kolla de mer nogrannt nu. ecc82an glöder och är nu kopplad enl paralell exemplet som du postat innan.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
nej nej nej ... HUR ska ECC82an var inkopplad. Går det på 6 eller 12V? Vad säger din beskrivning.
ahh fick rätt på det nu 
det var ett motstånd som var satt som optional i komponenetlistan som jag inte har monterat. Dock skulle man bygla istället för annarts hängde katoden i luften.. så nu funkar det.
Kvar nu är varför det klipper så illa på utsigbnalen. ska skaffa ett foto på hur det ser ut.

det var ett motstånd som var satt som optional i komponenetlistan som jag inte har monterat. Dock skulle man bygla istället för annarts hängde katoden i luften.. så nu funkar det.
Kvar nu är varför det klipper så illa på utsigbnalen. ska skaffa ett foto på hur det ser ut.
Sådaär nu har jag tagit bilder på scopet.
Bild 1 http://www.ladda-upp.com/bilder/28176/graaaf
Översta kurvan är på ingången till ecc82 jag kör med passiva 1:10 probar så det blir 2Vpp
Nedre kurvan är ingången till el84 röret. Ca 40Vpp
Bild2 http://www.ladda-upp.com/bilder/28177/graaaf
Översta kurvan ingång ecc82
Nedre kurvan anod på el84, där utgångstrafo är ansluten. ca 10Vpp
Vad tror ni?
Bild 1 http://www.ladda-upp.com/bilder/28176/graaaf
Översta kurvan är på ingången till ecc82 jag kör med passiva 1:10 probar så det blir 2Vpp
Nedre kurvan är ingången till el84 röret. Ca 40Vpp
Bild2 http://www.ladda-upp.com/bilder/28177/graaaf
Översta kurvan ingång ecc82
Nedre kurvan anod på el84, där utgångstrafo är ansluten. ca 10Vpp
Vad tror ni?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Mät strömmen geno EL84 (mät spänningen över katodmotståndet). Vad ligger anoden på?
Och för 6,428:e gången - HUR är utgångstrafon inkopplad?
Och för 6,428:e gången - HUR är utgångstrafon inkopplad?
Jag har 257Vdc som matingsspänning.
katod motstånden är 270ohm. ena kanalen har jag 7.5mV andra kanalen 4,4mV över den.
det blir ju då 0,02mA resp 0,016mA. Fan det är ju åt helvete för lite antar jag.
anod späningen ligger på 256V
utgångstrafon är kopplad direkt mellan el84ans anod och 256V noden via ett 220omhs motstånd. Finns fö ingen återkoppling i kretsen heller.
katod motstånden är 270ohm. ena kanalen har jag 7.5mV andra kanalen 4,4mV över den.
det blir ju då 0,02mA resp 0,016mA. Fan det är ju åt helvete för lite antar jag.
anod späningen ligger på 256V
utgångstrafon är kopplad direkt mellan el84ans anod och 256V noden via ett 220omhs motstånd. Finns fö ingen återkoppling i kretsen heller.
Senast redigerad av newbadboy 23 december 2009, 00:07:55, redigerad totalt 1 gång.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt: