Bygga LED-lampa för ljusterapi!?

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
arvidb

Re: Bygga LED-lampa för ljusterapi!?

Inlägg av arvidb »

Rosin core = lödtenn (för elektronik)
PC Board = printed circuit board = kretskort
Power Supply = nätdel
Resistors = motstånd
Wire = ledningstråd/kopplingstråd

En transformator gör om växelspänning till lägre eller högre växelspänning. Du behöver en nätdel som gör lite mer saker så att du får ut likspänning på lagom nivå. I väggen finns 240 VAC (Volt Alternating Current = Volt växelspänning). Det dör man av. Du ska alltså ha 13.8 VDC (DC = Direct Current, likspänning). Det är i princip ofarligt vid beröring (men kan fortfarande orsaka bränder vid kortslutning). Nätdelen ska du alltså köpa färdig. Clas Ohlson 36-1169 borde kunna funka.

Kretskortet som du bör köpa är ett s.k. "experimentkort". Experimentkort för att det är generellt och brukar användas just för experimenterande och prototyper/enstaka exemplar. Välj ett med "lödlänkar" där hålen sitter ihop tre och tre, annars får du ett h-e med att kapa kopparbanor. LEDarna kommer att komma på 3x2,54 mm avstånd från varandra på ena ledden eftersom 2,54 mm är standardavståndet mellan hålen. På andra ledden kan du sätta dem på 2x2,54 mm avstånd om du vill. Du märker hur det ser ut när du har kortet.

Att löda är lite trixigt i början, och det är nog bra om du kan få tag på någon som kan visa hur du ska göra.
ljushuvud

Inlägg av ljushuvud »

Tack för ordlistan arvidb, jag lär mig bara mer och mer!

Fysiken/teorin bakom har jag väl egentligen någonstans långt bak i huvudet med uträkningar och allt vad det innebär då jag läste NV på gymnasiet. Så bomba mig med förklaringar bara!

Jag kan dessutom ha hittat någon som erbjuder sig att hjälpa till, så jag hoppas att den biten löser sig. För självfallet ger jag mig inte ut på såhär pass djupt vatten utan lite assistans.

3x2.54 mm är ett kanonavstånd om det funkar. Jag hade hoppats på ett avstånd av högst 1/8" (inch), eller 2.54/8 cm. Ja, det ska givetvis vara så litet som möjligt eftersom, för att citera engelsmannen: "The closer the spacing, the quicker an effective treatment of joules can be delivered."

Vad använder man för verktyg för att löda? Är dessa dyra?
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Lödkolv/lödpenna på ca 15-30Watt för runt 50-100spänn duger utmärkt. Finns naturligtvis betydligt dyrare och finare temperaturkontrollerade stationer, men det är absolut inte nödvändigt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

De svar du fick från "en annan källa" ska du inte lite allt för mycket på.
Användarvisningsbild
Helgesson

Inlägg av Helgesson »

ljushuvud: Du har inte lust att skriva dit vart du bor? Kan kanske vara lättare att hitta nån som kan hjälpa till och visa hur man löder, hanterar dioder, inkoppling osv.

Nu vet jag inte om du hade lött innan men jag vet själv när jag började och jag hade knappt några kunskaper om hur en lödning skulle se ut och de blev som de blev. visst, min byggsatts fungera men när jag kollar på lödningarna i dag så skrattar jag bara åt mig själv :lol:
ljushuvud

Inlägg av ljushuvud »

Haha, Helgesson! Kan tänka mig att det kan bli pannkaka i början, så jag vågar nog lugnt påstå att jag tvivlar på mig själv när det gäller detta, men är å andra sidan minst lika glad över att försöka få saken gjord, och våga dra igång projektet. :)

Jag bor i Stockholm och har kontakt med en elpillare från Karlskoga, så det är förstås inte optimalt. Därför är jag givetvis öppen för förslag om det finns någon hjälpsam i krokarna. Ja, det vore uppskattat!

Gimbal: Har dock fått tips om att använda mig av en temperaturkontrollerad lödkolv. Blir dessa mycket dyrare?

Min andra källa är från Elfa-Elektronikforum där jag postat en likadan tråd. Ville helt enkelt optimera min hjälpsök, men inser nu att aktiviteten på detta forum överglänser ELFAs ganska ordentligt. Det forumet laggar dessutom något enormt...
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Nästa nummer av Elektor ska innehålla ett ljusterapibygge.
Tydligen enligt de senaste rönen ska blått ljus vara det som
ger bäst verkan på de sjuka. Bygget ska innehålla en timer och består
av 84 LED arrangerade på samma sätt som mitt bygge.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

ljushuvud skrev: Gimbal: Har dock fått tips om att använda mig av en temperaturkontrollerad lödkolv. Blir dessa mycket dyrare?
Det finns hur dyra som helst, men gissningsvis runt 800 hundringen för en skaplig hobbystation. Men projektet är rena grovmekaniken (stora och okänsliga komponenter) så fin lödutrustning är absolut inte nödvändigt, även om bra verktyg alltid är trevligt.
ljushuvud

Inlägg av ljushuvud »

4kTRB skrev:Nästa nummer av Elektor ska innehålla ett ljusterapibygge.
Tydligen enligt de senaste rönen ska blått ljus vara det som
ger bäst verkan på de sjuka. Bygget ska innehålla en timer och består
av 84 LED arrangerade på samma sätt som mitt bygge.
Var har du läst detta?
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Gimbal skrev:
ljushuvud skrev: Gimbal: Har dock fått tips om att använda mig av en temperaturkontrollerad lödkolv. Blir dessa mycket dyrare?
Det finns hur dyra som helst, men gissningsvis runt 800 hundringen för en skaplig hobbystation. Men projektet är rena grovmekaniken (stora och okänsliga komponenter) så fin lödutrustning är absolut inte nödvändigt, även om bra verktyg alltid är trevligt.
Jag vet inte jag... en hobbylödpenna för 100:- funkar väl fint till några få lödningar/reparationsarbete, men att löda flera tusen lödningar med en vanlig "konstant effekt"-kolv är inte trevligt och ger inget bra resultat. Även om man inte behöver investera i en lödstation för 800:- så finns det väl temperaturreglerade lödpennor? Jag har t.ex. en 25 W ERSA-penna, tror den kostade 3-400:- (men jag kommer inte ihåg var den köptes in, och jag är iofs inte säker på att den är temperaturreglerad heller).

48 W tempreglerad lödstation finns annars på t.ex. electrokit för 500:-. Jag vet inte hur bra kvaliteten är, men den lär ju vara ljusår ifrån classes 100-kronorskolvar iaf.
ljushuvud

Inlägg av ljushuvud »

Se där, ja!

Jag kollade närmare på den och måste säga att stationen såg bastant ut. Påminde faktiskt lite om den man använde i grundskolan någon enstaka gång, så helt klart ett gott intryck. http://www.electrokit.se/images/mini-41002528.jpg - 48 W tempreglerad lödstation från electrokit, alltså.

Samt ett par sedvanliga följdfrågor:

1. Relaterade produkter nämner lödspetsar med olika storlek. Spelar det någon roll vilken storlek man har? 1.0, 2.0 eller 3.0 mm? Är det något jag bör överväga att köpa till? Vilket, och varför?

2. Samma fråga beträffande detta lödtenn. Vilket ska jag köpa, om jag nu väljer från electrokits utbud här också? 0.7, 0.8, 1.0 mm? Bly 60/40 eller blyfritt?

Tack!

Edit: Vidare har det beräknats att strömförsörjningen kommer att kräva 3.88 A ((0,345+0,08)*21*6)/13,8=3,88, varför det inte räcker med en nätdel på 3A. Således har jag funnit ett antal fasta spänningsaggregat även de hos electrokit. Bör jag satsa på det som heter 13.8V 6A (för 316 kr) eller är det ännu bättre med ett som klarar 10A (för 396 kr)? Ja, dessa omvandlar väl till likström? - http://www.electrokit.se/images/ps1310.jpg
Senast redigerad av ljushuvud 5 november 2009, 14:39:21, redigerad totalt 1 gång.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Ljushuvud : http://www.elektor-electronics.co.uk/ma ... 5275.lynkx

På electors sida kan man oftast se ett nummer innan den kommer hit vad den innehåller :) så nästa nummer har nog projektet!
ljushuvud

Inlägg av ljushuvud »

Allright, G-man!

Den byggnadsbeskrivningen är dock alldeles för avancerad och verkar innehålla allt från "capacitors" (kapacitans-någonting antar jag, kanske rent av kapacitorer? :p) till inductors (induktorer? vilket får mig att minnas induktansberäkningar i Fysik B; något jag inte har ambitioner att befatta mig med igen). Dessutom verkar denna terapi rikta sig mot de mildare SAD-symtomen än mot den konstanta rodnaden/hettan i ansiktet (läs Rosacea). Att rött ljus skulle vara effektivare mot just detta finns det mycket som talar för. Här en bra start för den intresserade: http://rosaceagroup.org/The_Rosacea_For ... hp?t=11060 - Ett väldigt bra forum som behandlar allt om fenomenet/sjukdomarna.

För övrigt har jag en fråga till och tänker på mitt föregående inlägg. En potentiometer vore av intresse. Har electrokit sådana också?
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Till dessa "normalstora" hålmonterade komponenter så skulle jag välja en lite större spets (2-3 mm) - den har mer terminsk massa och blir lite enklare att löda med. Spetsen som följer med funkar säkert bra.

Lödtenn - tja... 1 mm? Med tunnare måste du mata fram tenn fortare, så det blir lite mer "handjobb". Blyat är enklare att löda med, men sämre för naturen.

Jag är inte med på din beräkning av strömmen. Skriv gärna ut vad du får siffrorna ifrån (eller åtminstone enheter på alla ingående storheter).

Behövs 3.88 A så är ett 6 A-agg lika bra som ett 10 A-agg. 6 A-agget kanske t.o.m. är något bättre på att reglera en 3 A-last (och något effektivare), men det är nog försumbart.
ljushuvud

Inlägg av ljushuvud »

Guldstjärna, arvid!

Jo, beräkningarna har jag fått härifrån, och det skulle kännas säkrast om en källa till (du?) bekräftade dessa (jag menar, om åtminstone en person till kommit fram till samma siffror blir det plötsligt dubbelt så rätt):

LEDen du köp har en Vf (voltförbrukning? mitt tillägg) på 1.9V drivs med 20mA(klarar 30mA)
(13.8-1,9*7)/0.02=25 ohm
(13,8-1,9*7)/0,025= 20ohm. 20 ohm motstånd ska du ha...

Transformatorn som du ska använda ger 13.8V likspänning. den är ung lika farlig som ett bilbatteri. dvs inte stor alls.

Dioderna brukar ha en brinntid på ca 10000 timmar. resistorerna kommer hålla minst det dubbla. nätaggregatet ännu längre.
kostnaden kommer inte bli så särskilt mycket högre.

motstånden klarar 1/4 watt= 0.250W 13,8*0,025= 0,345 watt... (ojdå) det blev högre än vad jag räknade till förra gången. du ska alltså ha 1/2 watt...
nu tar vi spänningskällan.
Sen har jag räknat på motstånden och dioderna nu med.
((0,345+0,08)*21*6)/13,8=3,88A och det aggregatet klarar bara 3.

3.88, alltså?

Det lutar alltså mot ett 6A aggregat och lödtenn på 1mm. Men vad är det han menar att jag ska ha "en halv watt" (läs fetmarkerade)?

Gärna förslag på motstånd från electrokit så köper jag allt från samma ställe. Då har jag väl allt jag behöver. Förutom ledningstråd/kopplingstråd? :o
Skriv svar