Triac bekymmer
-
Mindmapper
Re: Triac bekymmer
Kopplingen ser ut lite som den här: bild, med skillnaden att motstånden på mains sidan är 120ohm och 1.2kohm i nämnd ordning.
Kretsen fungerade kanon på kopplingsdäck, men på kretskortet jag etsat så får jag 230V ut fram tills jag lägger på en belastning, då faller spänningen till noll
Både triacen men främst kondensatorerna släpper igenom ström. Belasta med något så ska strömmen försvinna. En glödlampa kan vara bra att använda till man får funktion på det hela. Kompressorn tar en otrolig startström när den går igång, så du måste tänka på det när du köper triac eller SSR.
Vilka symptom har kopplingen förutom att den läcker spänning?
Kretsen fungerade kanon på kopplingsdäck, men på kretskortet jag etsat så får jag 230V ut fram tills jag lägger på en belastning, då faller spänningen till noll
Både triacen men främst kondensatorerna släpper igenom ström. Belasta med något så ska strömmen försvinna. En glödlampa kan vara bra att använda till man får funktion på det hela. Kompressorn tar en otrolig startström när den går igång, så du måste tänka på det när du köper triac eller SSR.
Vilka symptom har kopplingen förutom att den läcker spänning?
- Henrik Kjellberg
Problemet är att strömmen inte räcker till när jag belastar kretsen. Mao. tänds inte lampan (vilken jag använder för felsökning på labb-bänken) när jag triggar triacen. Om jag inte belastar så kan jag mäta 230V när jag triggar och noll när jag släpper trigg-signalen.
-
Mindmapper
Tycker du har låg ström in på MOC 3041. Har du 3,3V drivning har du bara runt 2mA igenom LED. Jag skulle ta bort 1N4001 och ändra till 220ohm eller 180ohm.
Ditt schema ska väl i övrigt inte vara något bekymmer egentligen. Men i databladet finns ett enklare schema.
http://www.fairchildsemi.com/ds/MO/MOC3041-M.pdf
Jag har flera gånger använt MOC3041 för att styra resistiva belastningar utan några problem.
Ditt schema ska väl i övrigt inte vara något bekymmer egentligen. Men i databladet finns ett enklare schema.
Jag har flera gånger använt MOC3041 för att styra resistiva belastningar utan några problem.
- Henrik Kjellberg
Sådär, då var problemet löst! Tack till alla som hjälpt mig och speciellt till Protte som satte mig på rätt spår! (Borde egentligen tänkt på att testa kortsluta utgången på moc3041'an själv....
)
Den slank förbi både en, två och tre genomgångar utan att jag insåg att den satt uppochner
.
Otroligt nog så var den fortfarande hel efter att ha suttit med 230 in på ett 5v-ben till en nc och tvärtom, bra isolering där!
Iaf, stort minus i protokollet för min del!
Nu ska här byggas färdigt! 
Den slank förbi både en, två och tre genomgångar utan att jag insåg att den satt uppochner
Otroligt nog så var den fortfarande hel efter att ha suttit med 230 in på ett 5v-ben till en nc och tvärtom, bra isolering där!
Iaf, stort minus i protokollet för min del!
- Henrik Kjellberg
Kör inte den kretsen på ingången, har bara ett motstånd på 100ohm och en led för att indikera när den kör. Matar med 5v. Ger alltså 50mA och den är specad för 60, så det känns lagom.
Mindmapper skrev:Tycker du har låg ström in på MOC 3041. Har du 3,3V drivning har du bara runt 2mA igenom LED. Jag skulle ta bort 1N4001 och ändra till 220ohm eller 180ohm.
-
Mindmapper
Skulle förvåna mig om MCU'n orkar driva ut så att du får 50mA. Lite högre värde på resistorn så trivs MCU'n bättre.
Har du testat med motorn än?
Har du testat med motorn än?
- Henrik Kjellberg
Testade motorn med uppkopplingen på protoboard tidigare och det gick bra. Körde först utan kondingen, men då började den klaga och stannade efter några sekunder med _lite_ varmt överspänningsskydd
.
Ursprungliga värdet på ingångsresistansen var 300ohm, dvs en tredjedel av strömmen, men för att vara säker på att det inte var en så tarvlig sak som för låg inström till optokopplaren som var felet så bytte jag den, men jag borde kunna byta tillbaka igen.
Ursprungliga värdet på ingångsresistansen var 300ohm, dvs en tredjedel av strömmen, men för att vara säker på att det inte var en så tarvlig sak som för låg inström till optokopplaren som var felet så bytte jag den, men jag borde kunna byta tillbaka igen.
-
Mindmapper
Kondingen fördröjer tillslaget av motorn. I och med att ström och spänning inte ligger i fas och nollspänningsinkopplingen i optokopplaren går på spänningen riskerar man väl att den missar halvperioder.
Om det inte fungerar bra som det är nu skulle jag ta en optokopplare utan nollspänningsomkoppling och låta MCU styra istället.
Om det inte fungerar bra som det är nu skulle jag ta en optokopplare utan nollspänningsomkoppling och låta MCU styra istället.
- Henrik Kjellberg
Har inte riktigt fattat vad det är den där nollspännings-grejjen gör ännu, men det fungerar som det gör 
-
Mindmapper
Den ser till att omslagen sker när spänningen är 0V. Dvs. sinusvågen passerar nolllinjen. Om man inte har så kan t.ex påslag ske när som helst under en sinuskurvan. Sker påslaget vid toppen av sinusvågen ca 300V så blir det en riktig strömrusning. Får strömmen bygga upp från noll så blir det mjukare.
- Henrik Kjellberg
Ahh, såklart!
Det har jag läst någonstans!
Men du menar att man istället skulle låta uC'n trigga när strömmen är noll, istället för när spänningen är noll? Kan ju vara en bra idé, men innebär ju lite extra trollande...
Men du menar att man istället skulle låta uC'n trigga när strömmen är noll, istället för när spänningen är noll? Kan ju vara en bra idé, men innebär ju lite extra trollande...
-
Mindmapper
MCU'n behöver bara slå till en gång under första periodens nollgenomgång sen ska ju motorn ligga till tills dess att tempen är som den ska, då ska den slå av när strömmen är noll.
Optokopplaren kollar varje nollgenomgång.
Optokopplaren kollar varje nollgenomgång.
- Henrik Kjellberg
Ja, men det optimala borde väll vara att slå till när strömmen är noll, inte när spänningen är noll, vilket den gör nu!?
-
Mindmapper
Första halvperioden blir det när spänningen är noll. Sedan kommer strömmen att byggas upp och den kommer då efter spänningen, så då blir det strömmen som är viktig.
- Henrik Kjellberg
Ok, så det är när jag ska stänga av som jag måste vara uppmärksam på strömens nollgenomgång? För som jag fattat det så har jag ju redan tillslag vid nollgenomgång av spänningen!?