Den nakna förstärkaren

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Den nakna förstärkaren

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag tror att EL84 och EL34 är rör som speciellt tagits fram för audiobruk. Många av de rör som är sy hypade och tillverkas idag är ju ämnade för audio: 2A3, 300B, KT88 ...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nu kör vi igång den här tråden med eftersom jag är på G.
Den nakna förstärkaren, om det nu egentligen avsåg ett pushpullsteg med dubbeltetroden 832, är inte heller så avdöd som man kunde tänka sig. Den är inte heller överdrivet levande men har blivit lite smalare i det att två rör försvunnit - ett ingångs och ett utgångsrör. Förstärkaren har blivit (ska bli) ett SE-steg där varje halva av 832 får utgöra en kanal.
Den som studerat rörets anslutningar noterar raskt att 832ans två halvor har en gemensam katod - hur ska vi lösa detta problem?
Jo säger vän av ordningen man plockar dit ett katodmotstånd och en katodkondensator där, lyssna noga nu barn:
Resistansen till den gemensamma katoden ska vara halva resistansen till vardera katoden.
Kapacitansen till katoden ska vara dubbla kapacitansen.

Om vi leker med värden motsvarande en 6V6 (låt 832 vara en dubbel 6V6), bör "normalvärderna vara runt 300Ohm och 220uF, alltså ersätt dessa med 150Ohm och 470uF.

Schemat jag i stora delar följer är ett för 6V6 ( se ovan):
Bild

Jag har justerat utgångskretsen och kör med dioder i nätdelen, inget rör, även om jag tror det finns en 5V-lindning på trafon ...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Bilder på det nya då.
Ett problem är toppanoderna, var hittar men en kontakt till dessa? Det här var en idé jag hade:
Bild

Men på eBay hittade jag speciella kontakter, vilka kostade en bra slant. Rören är liksom "struntrör" och kan köpas billigt. De heter 832 på svenska, GU-32 på ryska och det finns någon variant som heter QQE04-20.

Chassit framifrån och bakifrån
Bild

Bild

Nättrafon är placerad på ovansidan medan utgångstrafarna sitter på underrsidan; det hänger mest ihop med att jag inte vill ha lösa sladdar mellan transformatorerna och rörens anodkontakter.
Jag använder transformatorer från Danbury (http://livinginthepast-audioweb.co.uk/i ... frmrvt1087) vilka är bra och billiga.
Bild

Inser nu plötsligt vart transformatorerna från det planerade projektet (i tråden Liten rörförstärkare på 6AQ5) tagit vägen ..... :doh:
Skriv svar