Radiostyrning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Radiostyrning

Inlägg av Marta »

Eftersom den korta räckvidden uppges kvarstå med stillastående motor kan det inte vara denna som stör.

En RC-bil som tumlar runt lite då och då med tämligen hög fart får ta emot många törnar. Trimkärnor kan flytta sig, spolar deformeras, komponenter böjas och såväl kristaller som keramiska filter skadas. En bit då och en bit då. Till slut upptäcks att räckvidden minskat. Behöver inte vara en engångssmäll som orsakat detta. Normalt bruk av en sådan tingest är extremt hårt för de ingående komponenterna så att fel uppkommer är helt normalt. Enda fallet då garanti kan åberopas på sådant är nog om det inte fungerar då den lyfts ur lådan och kan returneras utan spår av användning.
övrigt
Kontakt:

Inlägg av övrigt »

Jovisst, motor och kraftelektroniken till den är ut bytt till borstlöst. Eller en 3fas synkron PM motor för oss här :)

Där sitter inga kondingar på den nej... kan va en grej att kolla upp senare. Men bilen beter sig lika dant tom om jag kopplar ur motorn helt. Vidare kvittar det hur jag än placerar motor och elektronik i bilen.

Fick den där 35mHz sändaren jag nämnde tidigare, men tyvär var den tydligen FM så inte mkt till hjälp för att undersöka det spåret. Hur som, såhär ser signalerna ut från den för den intresserade. Frekvensen är lite för hög för mit skop, men det syns att där kommer 10 pulser med lite annan frekvens var 20e ms.

Bild

Nya kristaller är beställda. Borde kunna uppdatera ifall det gjorde skillnad i morgon
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

En sändare för 35MHz har Du liten användnig för när Du skall testa något för 27MHz. Har Du en fältstyrkemätare så kanske den kan användas till att jämföra med så Du kan se om Din har betydligt lägre uteffekt. Tänk dock på att det kan den ha utan att något är fel om det är en "riktig" RC-sändare Du jämför med och att frekvensskillnaden också kan inverka.

Moduleringen på en FM-sändare skall Du inte kunna se på ett scope, det handlar om någon enstaka kHz frekvensskift. AM-modulerar den så är det dålig kvalitet. Det kan också vara ett interferensfenomen som gör att Du kan se frekvensskiftet, antar det är någon typ av samplande scope Du använder.

En borstlös motor med tillhörande reglage genererar väldigt lite störningar. Koppla absolut inte in extra kondingar över motorn, det kan störa reglagets funktion. Det är ingen vanlig enkel synkronmotor, utan reglaget kommuterar med feedback från den av de tre anslutningarna som för ögonblicket "hänger i luften".

Jag tror mest på att något i mottagaren blivit mekaniskt tilltufsat. Är där någonting som ser ut att kunna ha ändrat sig, t.ex. att en MF-burk har rört sig? Är kärnorna i alla spolar låsta med lack e.dyl. så de inte kan röra på sig av vibratoner? Finns där några fribärande spolar fastkletade i kortet och som kan ha rört på sig?

Har Du en lågkapacitiv mätprobe så kan Du mäta före och efter det keramiska MF-filtret och se om detta har orimlig dämpning. Det är en känslig komponent som kan skadas om det får en smäll.
övrigt
Kontakt:

Inlägg av övrigt »

A precis, eftersom jag samplar där med 60kHz så upptäcker jag ändå frekvensskiftet. En fördel med digitala skop jag inte tänkt på innan. Bra sagt om kondingarna, tror att jag låter bli dessa :) även om just det knepet kan hjälpa för borstade motorer.

Jag har nu letat vidare bland trådar som tar upp radioproblem. Och just AM27-bandet verkar komma upp oftare än andra i det sammanhanget :(. Som vissa kommenterat är detta tydligen känt för att kunna ha just dessa problem. Aja...

Testade med nya kristaller, men av nån anledning fungerade dessa inte alls. Ny mottagare beställd, uppdaterar igen om nån vecka när den kommit.
övrigt
Kontakt:

Inlägg av övrigt »

Fick den nya mottagaren idag. Var aldrig ute och körde med den, för redan här inne så betedde den sig på precis samma sätt :(. Verkar vara ett band att hålla sig borta ifrån, AM27MHz.

Så, jag beställde en ordentlig 2.4GHz radio nu ist. Alla inom denna hobbyn verkar vara överens om att det är den bästa uppgraderingen man kan göra så...

Så, stärkt av vetandet att jag snart kommer att ha en fungerande radio fick jag för mig att testa min ursprungliga ide trots allt :) . Den transistorn som styr basen/gaten på den stora transistorn som sätter på och bryter 27MHz-signalen började jag med att uppmärksamma. Den är av pnp-typ och hade en kondensator mellan kollektorn och emittern? Kändes ju som en typisk sak som slöar ner flankerna så jag lödde bort denna. Och visst, nu är "dödtiden" - alltså tiden där bärvågen börjar avta tills den är ~0 - nerkortad till ca hälften (5V-pulsen ut från processorn har knivskarpa flanker). Bilen går också med mindre störningar nu ;). Vågade inte testa alltför långt, men den svarar iaf hyffsat fortfarande där gränsen för min räckvidd gick tidigare.

Ideer kring varför det C:et fanns där? Antar pga CE-märket? Kanske får för mig att byta ut den lilla transistorn mot en snabbare för att få ännu bättre flanker. Tankar kring det?
Skriv svar