Mäta varvtal med multimeter (frekvens)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Mäta varvtal med multimeter (frekvens)

Inlägg av danei »

Spela in ljudet och analysera det.
einar

Inlägg av einar »

När jag mätte utan filter på dödarkabeln fick jag mellan 250 och 450Hz beroende på varvtal men det hoppade rätt mycket. Med en kabel lindad några varv runt tändkabeln blev det bättre och jag fick 40-120Hz vilket verkar lovande.
Ska bara vässa lödkolven och bygga ett filter nu :badgrin:
Edit: 1200 till 3600 rpm verkar riktigt på en 3hp B&S
Senast redigerad av einar 4 oktober 2009, 13:05:40, redigerad totalt 1 gång.
einar

Inlägg av einar »

v-g skrev:Som lök på laxen kan jag meddela att MIN frekvensräknande multimeter ej fungerar på pulser utan kräver att fasen, om man så kan kalla det, svänger runt nollan i båda riktningar. Iofs är det halvbilligt junk men ändock.
Det kan vara att min har Trms som det fungerar
xxargs

Inlägg av xxargs »

på ett sådant tändsystem så gungar spänningen både negativt och positivt - problemet är att det kan göra det flera gånger per varav (ringning) därav lågpassfiltret.

Spänningen kan också vara ganska så hög på dödarsladden (den sitter ju parallelt med bytaren) och spänningen kan lätt överstiga 200 Volt i korta pulser just när brytaren i motorn öppnar - se upp så att man inte kraschar instrumentets ingång med spikarna om den är i lågnivåläge - en lågpassfilter här fungerar också som en spänningsdelare och gör spänningsnivåerna mer rimliga och tydligare att detektera.
einar

Inlägg av einar »

Henry skrev:Har en B&S vid sommarstugan och här hemma som fungerat klanderfritt i strax över 15 år och hade det varit brytarspetsar i dessa så skulle de ha lagt av för länge sedan.
Det är inget fel på brytare, de går utan problem i 10-15 år innan de ev behöver slipas och ställas om för att gå i 15 år till :D En gräsklippare får inte så många timmar per år.
Jag tror att det var 1984 B&S fick brytarlöst.

Angående filtret så har jag hittat en 90k vridpot och en 50v,10µF elektrolyt i gömmorna. Tror ni det kan fungera? Annars finns det en 250v,1µF om det skulle smälla :P
einar

Inlägg av einar »

Filtret gjorde ingen som helst skillnad så vad är nästa steg, större kondensator?
Skriv svar