USB dac

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mstandar

Re: USB dac

Inlägg av Mstandar »

limpan4all skrev:Förlåt en nyfiken fråga, men varför gör du detta kort, sådant här finns ju minst 27 på dussinet av på "hyllan"?
Jag gör det som projekt arbete och som en kul grej. Anledningen att jag gör en egen layout, är för att jag hade svårt att hitta ett kort för PCM2706. och för att det alltid är kul att göra saker själv.
mri skrev:"Jag kör med DipTrace, men jag kan tyvär inte hitta nån Sådan funktion i det programet."

Hmm... hur var det nu. Högerklicka på kanten (ytterlinjen) till jordplanet, och välj "options" eller dyl. från popup menyn.
Där kommer en dialog med flera flikar med alla options du behöver och lite till när det gäller jordplansinställningar.

Sen tycker jag du skall försöka få alla komponenter på samma sida. Det är trots allt ganska få komponenter du har.
Jag ska försöka komma på nått sätt att få alla komponenter på samma sida, blir väl att jag låter VoutR, VoutL gå på baksidan och sedan upp på kortet igen så slipper man ju krångla med lödningar på båda sidor.

Edit: Jag testade att göra som vissa personer har föreslagit att jag ska dra Paddarna på kondningarna direkt till jord, men när jag kör Copper Pour i Diptrace så görs ju en outline med Koppar runt alla komponenter går det att komma ifrån det på något sätt för vissa komponenter?

Soundbrigade:
Jo jag kollade faktiskt på att köpa ett dac kit, fast jag kollade på "BantamDac" http://www.diyforums.org/BantamDAC/Bant ... erview.php
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Det mesta man vill göra i DipTrace går att göra. Bara att läsa manualen.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Förlåt en nyfiken fråga, men varför gör du detta kort, sådant här finns ju minst 27 på dussinet av på "hyllan"?
Det här gäller de flesta projekt! :D
Mstandar

Inlägg av Mstandar »

Nu har jag provat att göra om designen lite, hoppas att det ser bättre ut den här gången.

Bild
Bild

Mvh
Marcus
niklo

Inlägg av niklo »

helst vill man även att jordplanet ska "flyta" ut över ledare och paddar som är anslutna till jord. nu finns det en massa tomrum.
Mstandar

Inlägg av Mstandar »

Ska jag göra så att paddarna och jordplanet är samma?
Blir det inte svårt att löda dit kondningarna då? det är 805 SMD kondensatorer.

Då får jag löda fast ena sidan av kondesatorerna/resistorerna i jordplanet eller?
Borre

Inlägg av Borre »

Använd thermals på jordplanet så blir det lättare.
Du har ju gjort så på vissa, C1, C2 och några motstånd, varför då inte på alla?

Varför täcker inte jordplanet mellan R9 och R10? Paden i mitten till vänster är ju nämligen ansluten till jordplanet.
Mstandar

Inlägg av Mstandar »

"Du har ju gjort så på vissa, C1, C2 och några motstånd, varför då inte på alla?"

Förstår inte riktigt vad du menar, alla ser väl likadana ut eller?

jordplanet mellan R9 och R10 är täckt nu. det var bara en miss.

En fråga bara, om man kollar på schemat så ska det ligga en konding över AGNDR och VccR, som sedan är dragen till en annan konding som ligger över VccL och AGNDL, kan jag lägga dom paddarna direkt på Ground? Detsamma gäller Vcom, PGND och VccP.

Mvh
Marcus
Borre

Inlägg av Borre »

Nej det gör det väl inte alls?
På flera kondensatorer m.m. (C3, C4, C5, C6, C7, pinnar på ICn) sitter det långa ledare som går till en pad som i sin tur är ansluten till jordplanet.
Som sagt, varför inte göra som med C1 med flera?
Mstandar

Inlägg av Mstandar »

Jag tänkte att tex C3 och C4 var tvungna att ha nån sorts fysisk anslutning mellan varandra, i form av en ledare, Men det räcker att lägga C3 till jord och C4 till jord då eller?

Mvh
Marcus
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Dom är ju redan anslutna till jord fast genom en omväg, så ja du kan ta bort omvägen. Och fysisk anslutning blir det ju ändå, bara mycket bredare.
Mstandar

Inlägg av Mstandar »

Så tror jag har fått med mig allt som kan behövas nu.
Hoppas det ser bättre ut.

Bild
Bild

Mvh
Marcus
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Vet inte om du tänkt etsa själv eller beställa, men jag tycker de flesta ledare ser onödigt tunna ut. Och varför har du egentligen två ledare på undersidan när du likväl kan dra dom där uppe?

från jord på C3 och C4 går ledare tillbaks till chippet. Vrid C3 och C4 så de går att sätta närmare och ta bort ledarna från jord.
Användarvisningsbild
electronix

Inlägg av electronix »

Håller med, se över C3, C4. Sen är ju som sagt frågan; löda själv eller inte? om du ska göra det själv, tänk på att inte ha för litet isolationsavstånd mellan jordplan och paddar osv, då kommer det att bli en mardröm att hand löda kortet, och om någon annan ska automatmontera kortet så kommer dom garanterat inte att vilja ha komponenterna FÖR nära ICn..
Borre

Inlägg av Borre »

C7 är det en avkopplingskondensator? I så fall ska du sätta den mycket närmare ICn, nu gör den ingen större nytta.
Skriv svar