Problem med off-center i min svarv...!

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
netrunner

Re: Problem med off-center i min svarv...!

Inlägg av netrunner »

Tja, som många säger så är det till att hitta exakt var felet är som gör detta.

Ett annat sätt ... för dom som är lite lata som jag då ... är att bara mäta felet och låta mjukvara kompensera.
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Något bra ställe på nätet som säljer? Vet inte någon lämplig hobbyaffär i kalmar som säljer sånt, lika bra att köpa på sig lite för framtida endamål med :)
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

Bladmässing kan man väl köpa i vilken järnaffär som helst?
Spindelhuset verkar ju inte speciellt kraftigt, så man behöver nog vara lite försiktig med det. Jag skulle nog sätta upp huset i en fräs, rikta upp det ordentligt och sedan fräsa upp spåren ordentlig. Sedan kan man ju tillverka "insatser", i stål, som passar mellan huset och bädden. Visserligen blir det en del jobb, men samtidigt kan man få det både rakt och stabilare än tidigare.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag har också en sådan här svarv och det var med hjärtat i halsgropen jag testade att mäta upp det även på min...
När jag testade med motdubben så såg det likadant ut som på din. När jag bytte till borrkona (?) så var det mycket bättre, min motdubb måste ha blivit tappad i golvet eller nåt, den är helt sned! Roterar jag den i fästet så vobblar den flera millimeter i spetsen!
Ny motdubb och nya svarvstålshållare...detta blir inte billigt! :)

/d
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Nja motdubbar är väl förhållandevis billiga svarvstålshållare är det väl dock lite mer.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Tecno tipsade mig häromdagen:
25 UKP för motdubben och 71 + 45 UKP för "toolposten" och 4 hållare = 141 British pounds = 1 564.64871 Swedish kronor
http://www.chronos.ltd.uk/acatalog/Comp ... ories.html
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Kolla även med A2ZCNC.COM

De har rea,

To receive the Sale price you MUST order on our website at https://www.a2zcorp.us/store and use Coupon Code A2ZCNCSALE when you check out. Enter the Coupon Code on the PaymentPage when checking out. Be sure to click the recalculate button afterentering the code. Discount does not apply to previous, mail, or phoneorders. Sale Ends Wednesday September 30, 2009 at the end of the day
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

sm7tjc skrev:Bladmässing kan man väl köpa i vilken järnaffär som helst?
Spindelhuset verkar ju inte speciellt kraftigt, så man behöver nog vara lite försiktig med det. Jag skulle nog sätta upp huset i en fräs, rikta upp det ordentligt och sedan fräsa upp spåren ordentlig. Sedan kan man ju tillverka "insatser", i stål, som passar mellan huset och bädden. Visserligen blir det en del jobb, men samtidigt kan man få det både rakt och stabilare än tidigare.

Ja något i den stilen hade jag med tänkt. Vore nästan smidigast att plana av en bit av huset, sen göra en ny bit i alu eller automatstål, sen fasa ihop dom igen så får man ett litet spel att justera in det på senare... Men har jag väl börjat bearbeta huset är det kört sen :) Vore helt klart smidigast att försöka få till allt utan att starta ett nytt miniprojekt! :(
John Eriksson

Inlägg av John Eriksson »

Hrj.

Jag har en Emco Compact 8 svarv som är lite större än Compact 5. Dubbdockan på Compact 8 kan justeras i tvärriktning för att kanske både ställa in konisk svarvning men även för att ta bort fel. Det är två skruvar som sitter i foten på dubbdockan som sitter motriktade mot varandra, och dubbdockan sitter i ett spår där den kan glida. Ingen garanti att det är lika på Compact 5. Men skadar inte att titta tycker jag.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

hmm jag tror inte det ser ut så i min spindelhus... du har inga bilder etc på hur det ser ut hos dig? Verkar väldigt intressant ifall det är lika. Om inte annat kanske jag kan använda mig av den idén och göra om min istället!
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Nja, jag tror han menar på dubbdockan.
Du fixa dubbdockan senare, först måste du få ordning på spindeldockan.
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Oj ja just, läste lite fel i farten! Så brukar de flesta dubbdockorna se ut, ställbara, men inte min såklart :(
Användarvisningsbild
mark
Kontakt:

Inlägg av mark »

warpcore:Tänkte bara tipsa. http://www.manus.biz verkar ha en begagnad dubbdocka till salu.
Bild

dar303: de har en verktygshållare också:
Bild
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Tack, ska maila och kolla priser!
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Fick detta svar:
2009/9/29 amanus <amanus@vnet.net>

I have the Quickchange Tool Post but No Toolholders, and a Used Live Center, $150.00USD
I do not have the means to ship to Sweden.

My Best
Andrew Manus

Orkar han inte går till posten eller? Typiskt för vissa amerikanska säljare måste jag säga! Nåja, fortsatt snokande krävs!
Jag meddelar om jag hittar något intressant för oss Compact5-ägare!
Skriv svar