Partmaster CAD.. Hur gör man.. ?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Perkla

Re: Partmaster CAD.. Hur gör man.. ?

Inlägg av Perkla »

tecno--->

Jag testade att exportera en ritning till DXF fil åxå.. men det gick inte heller.. . undrar varför.. ?

Och skriver jag ut så står det massa text över ritningen..

Måste man kanske köpa då för att det ska gå att använda bra fullt ut.. ?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Jag vet ju inte vad det är för version du har laddat ner men det kan ju vara så att du har laddat ner ett demo och då kanske inte allt fungerar.

Varifrån har du laddat ner och vilken fil?
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

tecno--->

Har ingen aning om vart jag har laddat ner detta program.. Version: 10.0.1006 står det att jag har tror jag..

Skulle ju vara kul att kunna testa o exportera åxå .. o sånt..
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Nu har jag grejat lite i PM... har lixom fattat ganska mycket eftersom det är ett ganska lätt CAD program att förstå sig på tycker jag.. men om jag gör en ritning som den ni kan se här nedan så tycker jag att jag har satt ut dom viktiga måtten.. men endå tycker jag att nåt fattas för att man ska kunna be maskinen att köra den... alltså nåt mått eller så.. ??

Vad tycker ni.. ?

Bild
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Fel av mig.. fel ritning.. det är den här det ska vara.. utan linjer mitt i ritningen

Bild
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Sätt dig ner i lugn och ro, titta på video som det länkas till tidigare i tråden. Skriv ut manualen och läs på.
H.O

Inlägg av H.O »

Jag har aldrig kört Partmaster men i princip man väl säga att mått på en ritning är till för att människor ska kunna läsa den. För att en styrd maskin skall kunna "köra ut" biten åt dig måste du skapa verktygsbanor som följer konturer etc - dom verktygsbanorna baseras på bitens "verkliga" storlek och inte på själva måtten du sätter du ut på ritningen. Du ritar helt enkelt i skala 1:1 och gör verktygsbanor utifrån det.

Om du ska lämna bort ritningen (inte modellen utan ritningen) till någon så måste du naturligtvis sätta ut mått så att den personen i sin tur kan återskapa detaljen.
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Here we go again :D
Du behöver inga mått alls för att köra ut biten.
Måtten är enbart för dig själv för att kolla att det är rätt eller om du skall printa ut ritningen och ge den till någon annan som skall läsa den.
Har du ritat med rätt mått så skall det räcka med det.
Per
Edit: HO hann före mig medans jag skrev.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

tecno--->

Japp.. jag har faktiskt gjort det... det är så jag har lärt mig grunderna... fattar ganska mycket av programmet i sig nu..

Jag har granskat denna ritningen och det är inget förrutom tjockleken på materialet jag har glömt.... tror jag iaf...

PerE---->

Så det är dig jag ska lyssna på då... det är så det ska vara alltså.. ?? ibland säger så många så olika så man vet inte vad som är bra och vad som inte är bra..
Nerre

Inlägg av Nerre »

Normalt gör man ju måttsättningen utifrån hur bearbetningen skall göras. Och så undviker man redundanta mått.

Man börjar med att ge yttermåtten (så att den som ska tillverka biten kan använda ett tillräckligt stort ämne). Om det ska fräsas t.ex. en avfasning så man kan antingen märka ut hur långt ner på vardera sida den skall gå, eller hur långt ner på ena sidan och vilken vinkel den skall ha.

För hål måttsätter man centrum (så man vet var man ska borra) och diameter (så man vet vilken borr man ska borra med). Måttsättningen av centrum kan göras antingen alla från samma kant eller t.ex. C-C-mått (eller mått från en centrumlinje).

Jag tror att man nästan bör ha jobbat lite i verkstad för att ha koll på hur man måttsätter vettigast. Men kör man CAD är det ju inget problem, där behöver ju inte den som ritar sätta måtten, det är ju bara att rita i rätt skala och sen kan nån annan fixa måttsättningen.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Som HO förklarade så behövs ingen måttsättning OM du ska föra över detta till CAM.

Hur du gör detta framgår av video samt manualen, sen ska du ju ha tillgång till CAM modulen för att detta skall fungera.

Det är i CAM du sen talar om hur tjockt ditt material är och skapar din verktygsbanor.

Ska du lämna jobbet till någon annan bör du ju rita in alla måtten, dvs även tjocklek i rätt projektion.

Har du alla verktygen dvs CAD och CAM är det bara att gasa, om inte så återstår det ju att köpa sig en licens.
En licens fixar jag på ett par dagar.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

tecno-->

Ja precis, jag har inte byggt klart min fräs ännu, så jag ska göra det inom kort och se vad jag har för budget kvar.. kan ju vara fördel att ha den klar innan man köper en licens för ca1800:-,
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Perkla, du får gärna lyssna på mig men det finns många här som är kunniga i CAD/CAM - Mach3.
Per
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jag har förstått att man enkelt kan göra en ritning i CAD, och att man kanske inte måste sätta ut mått och sånt om man inte vill.. måtten finns ju där endå även fast dom inte står på papperet eller i ritningen, handlar ju bara om att trycka på knappen Dimensions så kan man snabbt och enkelt sätta ut måtten.

Antar att man gör grovinställningarna i CAM.. fräsdjup osv.. och även andra inställningar som jag ska titta på sen när jag har byggt fräsen klar.

Den ritningen jag har lagt in bild på här i denna tråd duger gott och väl till att läsas av och det enda som igentligen saknas är vad det ska vara för material och vilken tjocklek..

Det verkar vara en djungel med alla olika program som finns och olika metoder på allt, och att precis alla säger olika gör ju inte saken bättre heller.. men i det stora hela har jag fattat vad man kan göra.. och jag tänker inte köpa nån CAM licens förrens jag testkört och ser att det är värt det.. antar att det finns andra alternativ som kanske är billigare eller rent av gratis.
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

Själv är jag frälst i SolidCAM till Solidworks.

Tycker det är väldigt lätt att lära sig och fixar allt från 2D- till 3Dfräsning
Men kanske inget man bör skaffa om man inte kan solidworks från början :)

Annars till lätta saker kör jag cambam, de har en enkel gratisversion som du både ritar och skapar verktygbanor i.
Skriv svar