Fixa vattendoppad mobil?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Fixa vattendoppad mobil?

Inlägg av AndLi »

Jag slängde min i en vattenpöl i gruva och doppat halva i saltvatten...

Efter gruvturen tog det nog ett halvår innan jag fick bra radioprestanda på den igen, slet ut batteriet och la den framför en värmefläkt en natt...
(Gick bara att SMSa med den nått vettigt..)

Bottenkontakten byttes tillsammans med vibratorn som dog vid ett senare tillfälle, bottenkontakten var ingen vacker syn!
Användarvisningsbild
Henry

Re: Fixa vattendoppad mobil?

Inlägg av Henry »

Att få en mobil att fungera efter ett besök i saltvatten så har man nog väldigt tur såvida man inte sköljer av den direkt i avjoniserat vatten. Vanligt kranvatten är ju ingen direkt hit förstås men batterivatten däremot i brist på annat kan ju fungera om man använder det direkt. Men har en mobil som denna legat orörd i säkert några månader med batteriet i så tror jag det kvittar då det inte löser upp oxid som då bildas, men extra vatten hade varit sista utväg.

Öppnade upp den igår igen när jag hade en del tid över och höll på med den några timmar med rengöring lite här och var och tänkte att eftersom den ändå är så ren och den krets som det var oxid på bara var en blutooth som inte direkt borde ha något med mobilens egentliga start funktion att göra så är det antingen GSM-modul enheterna som packat ihop och då är det kört då allt ju måste samarbeta eller så är det helt enkelt av och på knappen.

Öppnade upp huvudenheten som satt under ett lock som satt fast med hakar och inuti var det i princip helt rent bara aningen oxid på några resistorer men det var allt, så locket hade hindrat en hel del från att komma in. Två små moduler hade fastlödda lock på sig dock med hål i men det jag kunde se igenom så såg kretsar och komponenter undertill helt ok ut.

Kollade då på och av knappen och signalerna kom fram som de skulle den bara körtslöt en pinne på en kontakt till jord. Så då var det alltså modulerna som fått skit men jag satte ihop den ändå lite löst och tryckte på knappen mer bara för att och fanskapet gick igång. Stängde av den och prövade igen men då gick den inte igång. Mätte då igen på benet med kontakten till av och på knappen och det var ingen signal där så det är alltså glapp någonstans mellan kretskortet och knappen så det var inte så konstigt att den inte gått igång. Trycker jag däremot lite på baksidan under batteriet precis där kontakterna sitter så fungerar dock knappen.

Den fungerar dock inte perfekt; trycker jag 5 så blir det 57 trycker jag 7 blir det 75 så någon kortis eller dylikt gissar jag på antingen i knappsatsen eller i kontakterna. Trycker jag upp är det samma som att man tryckt på OK, trycker jag på öka volym så kopplar den upp sig mot nätet..

Men det får jag försöka fixa någon dag. Tycker dock visserligen inte om vriddesignen den har och den är några år gammal, det är en W550i och kameran var inte så värst bra som jag hoppades men men det är den mest moderna jag har så jag får se vad det blir med den, använder en annan så länge.
Skriv svar