Bygga CNC Fräs i MDF (Massa byggbilder)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Perkla

Re: Bygga CNC Fräs i MDF

Inlägg av Perkla »

Larsson90--->

Antar att man får testa sig fram när man kommit så långt, just nu sitter jag o funderar på vad jag ska ha för dimension på rören jag ska använda som kullagren ska ligga mot.. samt vad jag ska ha för dimension på vinkeljärnet som lagren ska sitta på samt framförallt vad jag ska ha för lager.. 608 kanske funkar bra.. ?

Eftersom min fräs kommer att vara 122cm så vet jag inte hur jag ska göra med M12 gängstång, kan bara hitta sånna på en meters längder, så jag antar att jag lär måsta göra min 1 meter då istället för 122 som jag tänkt, ...

Rören kanske kan vara nåt på 35mm eller nåt sånt.. kanske passar bra med 608 lager, och vinkeljärn som är 30x30.. ?

// Perkla
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

Du tror inte det bara är så att det är meterspriser men du kan få 2m? =)
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Frallzor--->

Jag har ingen aning.. men jag ska åka o titta vad dom har nu.. ska endå köpa MDF samt rör och klämmor har jag tänkt..

Så nångång senare under eftermiddagen sitter jag här med en massa MDF och ska klura på hur jag ska göra.. känns som det blir att bygga rakt av, tänkte börja med bottenplattan och sen bygga mig uppåt.

Har ingen aning om vad jag ska skruva ihop den med ännu.. kanske vanliga spånskiveskruvar..i lämplig längd.. eller skruv som passar bra för MDF, ska kolla på Beijer vad dom säger om den saken.

// Perkla
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

Oftast när man hör med försäljare brukar dem säga att maxlängden på M12 är 500mm utan att det börjar wobbla allt för mycket.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Larsson90-->

Ja jag antar att jag bara kan få tag på 1 meterslängder, men då får jag göra den 1 meter då, tror endå jag får arbetsyta så det räcker till, om jag har lite tur och bygger alla dom andra bitarna på rätt sätt så jag inte sjabblar bort en massa cm helt i onödan..

// Perkla
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Din nya hemsida fungerar inte.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

jojje---->

Jag vet att den inte funkar, har den inte kvar längre pga att jag inte hade några besökare på den...

Idag har jag varit och köpt några grejer till mitt CNC projekt, kom nyss hem.. ska ta o ladda upp några bilder på grejerna och skriva några rader om vad det är för mått osv..

// Perkla
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Idag har jag varit och köpt lite grejer till mitt CNC bygge i MDF, var ju ganska svårt att hitta det jag ville ha, men efter mycket letande och körning flera gånger genom stan i rusningstrafik så tror jag att jag hittade det jag skulle ha,

Det jag köpte idag var:

* MDF 16mm som jag ska börja med att använda, ev dubbla lager där det behövs
* Stålrör 30mm i diameter och 2mm gods i lämpliga bitar till hela maskinen
* Vinkelprofil i Aluminium 30x30
* Skruv till MDF skivan
* Bult M8 20mm till kullagren
* Muttrar M8
* Brickor M8
* Gängstång 3 meter M12

Kalaset gick lös på 910:- och endå lära jag måsta köpa 19mm MDF åxå eftersom jag kanske ska ha det på vissa ställen, har inte bästämt mig ännu, nu ska jag ta o beställa kullager har jag tänkt.

Ska se om jag får in nån bild här kanske..

//Perkla

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Glömde säga det åxå att nu när jag har lite prylar så jag kan sätta igång är det mycket välkommet med tips och idéer, jag antar att jag börjar nerifrån och sen kanske portalen.. ja det som är viktigast i detta skede är ju hur utformningen av själva trästommen kommer att bli, får ju ta hänsyn till att den endast kan vara 1 meter på längden eftersom jag inte hittade längre gängstång, tror endå det blir ganska så bra eftersom man inte vill ha massa vibrationer med vobblande gängstänger heller.

Rören tror jag blir kanon och lika så vinkeljärnet i aluminium.

Tips... ?

// Perkla
PTC

Inlägg av PTC »

En bra länk där man kan köpa gängstänger på 2000mm (2meter)
http://www.swebolt.se/pris/INDUSTRI-SWEBOLT.pdf
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

PTC--->

Tack för tipset, ska kolla in det.. tror endå att jag ska köra 1 meters längd på maskinen, känns ganska rätt att göra det.. vill hellre ha en maskin som är liten och stadig än stor och ostabil funktion.. :)

// Perkla
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

En fråga som kanske kan verka lite dum..

Vad är det som bestämmer hur hög portal jag ska ha.. ? alltså så man vet hur man ska bygga den.. ??

Kanske är det bäst att börja bygga portalen och sen en passande underdel till den.. ?

Jag har nu varit ute i snickeriet o måttat lite, dom nya yttermåtten på min maskin kommer att vara 90x60cm.. tror det blir ganska bra. Man kan ju bygga en större sen om man vill efter att man byggt denna o lärt sig en massa och fattar vad det handlar om.

// Perkla
masen

Inlägg av masen »

Tjena!!

Jag läste på denna sida och du var tacksam för tips ang mutter till trapetsgängan..
Jag tog av ca 100 mm av trapetsgängan o svarvade av den på ena sidan så den passade i borrchucken och sedan tog jag vinkelslipen o gjorde ett spår längs gängan, slipade ur ca 1/4 av gängan ca 40mm upp mot chucken sedan vässade jag så jag fick en fin skärpa så det blev en enskärig gängtapp av den.

Jag fick inget glapp men var aktsam det går tungt att gänga med den :D

mvh masen
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

masen---->

Jag måste säga att det säkert blev bra det du gjorde.. men jag har inte en susning om hur du menar .. :humm:

Tror att jag kanske har löst det med muttern genom att jag ska köpa Acetalplast och gänga med M12 så den passar på stången, antar att det inte blir kanske helt hundra bra.. så man lär kanske få göra ett dussin eller så när man endå håller på.. så man kan byta när det behövs..

Har du nån aning om vad som bestämmer hur hög man ska bygga portalen.. ? den kommer ju att vara rörlig och jag vet som inte helt hundra hur hög man ska göra den.. ? kanske bättre att börja bygga bordet och sen portalen.. ?

// Perkla
masen

Inlägg av masen »

Fasen jag kan inte förklara o när jag har varit till verkstaden o tagit kort på gängtappen som jag hade gjort för att förklara, jag fattar ej hur fasen man gör för att få in bilden :lol:

Ang. portal så skulle jag inte göra den större än hur tjockt gods plus vgt längden man tänkt bearbeta.

Men det är ju bara vad jag hade gjort.

mvh masen
Skriv svar