Spindelprojekt
Re: Spindelprojekt
G16 är för polära koordinater, kan vara smart när man typ gör en bultcirkel eller så "manuellt". G17 väljer XY-plan för cirkulärinterpolering, dvs n'r du programerar G2/G3 så "görs" en cirkelbåge i X och Y-led. Ingen av dom känns "rätt" för den här applikationen.
Som jag ser det får centrera slipstiftet i "hålet", flytta i exempelvis Y-led tills du tangerar materialet och "sätt nollan". Med hjälp av vinkeln och längden på konan räknar du ut var övre "änden" på konan är och kör sedan med G1 fram och tillbaka i Y och Z mellan "nollan" och denna punkt. Sen flyttar du någon 1/100 "utåt" (både start och slutpunkt givetvis) och fortsätter.
Som jag ser det får centrera slipstiftet i "hålet", flytta i exempelvis Y-led tills du tangerar materialet och "sätt nollan". Med hjälp av vinkeln och längden på konan räknar du ut var övre "änden" på konan är och kör sedan med G1 fram och tillbaka i Y och Z mellan "nollan" och denna punkt. Sen flyttar du någon 1/100 "utåt" (både start och slutpunkt givetvis) och fortsätter.
G17-G19 behöver man väl inte välja om bara ska linjärinterpolera? Det är väl bara vid cirkulärinterpolering.
Nej, det behöver du självklart inte göra även om det brukar anses god vana att ha med det i början på sitt program IFALL "någon annan" har bytt till plan till XZ eller YZ.
Har inte djuplodat i ämnet, men polärt kändes rätt. Tex. 30mm@10grader... Men det går ju förstås att räkna ut start och slutkoordinaten istället.
Se till att centrera slipstiftet noga med spindelcentrum.
Annars kommer du att få en timglasformad kona.
Annars kommer du att få en timglasformad kona.
Nej, en sådan yta vill man ju inte ha. Kommer centrera den efter bästa förmåga.
Ikväll har jag grovkört konan i änden, det blev för MK3. Som det är nu så suger en MK3 kona fast i spindeln, men bättre skall det bli. Borrade även från samma sida som konan sitter i med lite olika borrar, verkar gå bra och jag kom in ca: 180mm djupt med en 6mm borr. Så det kommer gå fint att ta upp hålet för M10 dragstång. Allt sitter kvar i kompisens svarv så jag har inte bilder på det just nu.
Jag fastnade för MK3 eftersom det fanns relativt billigt att köpa en hylsa från någon shop för sju pund. Upp till 18 mm i grepp. Men jag undrar om det inte finns att köpa närmare? Har kollat lite snabbt hos SS-maskin, men de verkar inte ha. Hur som helst så tänkte jag först och främst försöka göra en egen kona. Jag har i min egen svarv en MK3 kona invändigt i spindeln och då är det ju lätt att få den någorlunda koncentrisk mot hålet jag ska göra. Tänkte utgå från någon utrangerad snabbstålsborr med MK3 kona.
Ikväll har jag grovkört konan i änden, det blev för MK3. Som det är nu så suger en MK3 kona fast i spindeln, men bättre skall det bli. Borrade även från samma sida som konan sitter i med lite olika borrar, verkar gå bra och jag kom in ca: 180mm djupt med en 6mm borr. Så det kommer gå fint att ta upp hålet för M10 dragstång. Allt sitter kvar i kompisens svarv så jag har inte bilder på det just nu.
Jag fastnade för MK3 eftersom det fanns relativt billigt att köpa en hylsa från någon shop för sju pund. Upp till 18 mm i grepp. Men jag undrar om det inte finns att köpa närmare? Har kollat lite snabbt hos SS-maskin, men de verkar inte ha. Hur som helst så tänkte jag först och främst försöka göra en egen kona. Jag har i min egen svarv en MK3 kona invändigt i spindeln och då är det ju lätt att få den någorlunda koncentrisk mot hålet jag ska göra. Tänkte utgå från någon utrangerad snabbstålsborr med MK3 kona.
Efter lite funderingar kring konan så bestämde jag mig ändå för att KÖPA en färdig MK3 med 16 mm grepp. Den kostade sju pund men hamnade på "grand total" 18,95 pund, dvs. budgeten är rejält spräckt!
http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue ... s---METRIC
Men eftersom jag kommer att greppa och släppa många gånger med den konan så känns det som ett mer rimligt alternativ än att försöka sig på en egen. Troligtvis är rundgångsnoggrannheten mycket bättre på den än vad jag kan åstadkomma i min egen svarv.
Fortsättning följer...

http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue ... s---METRIC
Men eftersom jag kommer att greppa och släppa många gånger med den konan så känns det som ett mer rimligt alternativ än att försöka sig på en egen. Troligtvis är rundgångsnoggrannheten mycket bättre på den än vad jag kan åstadkomma i min egen svarv.
Fortsättning följer...
Du har säkert redan koll på detta men i alla fall..... Tänk på att nominellt mått på Morsekonan inte är angivet där den är som allra tjockast. Alltså, nominell dia i "stora änden" är 23.825mm på MK3 men det är "en liten bit upp" på konan.
Så om du skall göra en lösning likt Tormachs TTS där hållaren även gör kontakt med nosen på spindeln så måste du antingen göra konan i axeln "djupare" eller slipa av spännhylsan sen. Förutsatt att ArcEuroTrade's spännhylsor inte redan ÄR kortare förstås... Aja, bara en liten heads-up.
Ser fram emot fortsättningen! Ska bli jäkligt kul o se hur slipningen går!
Så om du skall göra en lösning likt Tormachs TTS där hållaren även gör kontakt med nosen på spindeln så måste du antingen göra konan i axeln "djupare" eller slipa av spännhylsan sen. Förutsatt att ArcEuroTrade's spännhylsor inte redan ÄR kortare förstås... Aja, bara en liten heads-up.
Ser fram emot fortsättningen! Ska bli jäkligt kul o se hur slipningen går!
Jag kollade upp övre måttet i div. tabeller och jämförde med "verkligheten" och fann att konorna är bra mycket större, eller rättare sagt längre, precis som du säger. Så jag svarvade upp konan till 24,3 eller nåt sånt. I vart fall stack en vanlig MK3 hylsa (MK3/MK2 förminskare) ut ca 5 mm och då kan jag ta mer OM det behövs. Bättre att kunna ta mer än behöva "lägga på". Några mått fanns inte på den kona som jag beställde så det är bara hoppas på att det blir "ganska" bra direkt, annars får man fjuna av på spindeln ELLER konan, beroende åt vilket håll det brakar.
Vad har du för svarv?
Spänn upp en Mk3 mellan chuck och dubbdocka, sätt upp en
klocka och justera dubben eller tvärsliden till rätt vinkel.
http://en.wikipedia.org/wiki/Machine_ta ... Dimensions
Spänn upp en Mk3 mellan chuck och dubbdocka, sätt upp en
klocka och justera dubben eller tvärsliden till rätt vinkel.
http://en.wikipedia.org/wiki/Machine_ta ... Dimensions
Ja, det kan jag naturligtvis göra men VARFÖR? Konan i spindeln är redan svarvad och endast slipningen återstår.
Då har jag nog misupfattat det hela.
Vad var det du ville ha hjälp med?
Toleransmässigt så är 80%kontakt i konan
helt inom högsta toleransgraden. Micrometrar och
dyl. kan du glömma.Ritsfärg är vad man använder proffisionellt.
Vad var det du ville ha hjälp med?
Toleransmässigt så är 80%kontakt i konan
helt inom högsta toleransgraden. Micrometrar och
dyl. kan du glömma.Ritsfärg är vad man använder proffisionellt.
Jag använde vit tusch när jag provade konan. Då fick jag kanske 2% kontakt pga. den dåliga ytan, men det var ganska jämt utspritt så konan i sig var av rätt grad. Jag kommer köra med inskavningsfärg när jag provar efter slipningen.
>>Vad var det du ville ha hjälp med?
Inte något särskilt just nu... men tack för att du frågade.
>>Vad var det du ville ha hjälp med?
Inte något särskilt just nu... men tack för att du frågade.
I helgen gjordes det lite på spindeln.
http://bayimg.com/PAeiMaACa
En hylsa krymptes på där lagerparet ska stanna. En distanshylsa mellan lager och muttrar svarvades till. Hela stången har borrats ur med dia 18 och det gick förvånansvärt rakt, knappt man ser stället där "tunnelmötet" sker.
På tisdagen förra veckan beställde jag en morsekonahylsa från http://www.arceurotrade.co.uk/ och till min stora förvåning låg en lapp i brevlådan redan på fredagen! Jag är van med att ett paket kan komma från Kina på två dagar till Sverige, men när postverket börjar skicka paket upp och ner längs avlånga Sverige för "sortering" så brukar det ta en vecka eller två extra. Här var det helt annat. Tolv pund i frakt, men när leveransen kommer på två tre dagar så kan det vara värt det. Det är den konan som syns på bilden ihop med en M12 dragstång.
Längst ner till vänster står ett paket ihopsnickrat av björkplyfa som ska bli modell för trappstegsremskivor. De är i nuläget planande och och ihopskruvade mot varann och klara för svarvning. Även en modell för "täcklocken" de som ska hålla lagrerna på plats uppe och nertill på spindelhuset har gjorts.
Jag börjar känna en viss skeptism mot det motorpaket som jag har... bara 750 W men med enfas in på frekvensaren. Funderar på att leta rätt på en större motor, typ 2.2kW och dra in 380V för att driva en annan frekvensare som jag har (ABB 4kW). 750W paketet skulle nog passa bättre till svarven där lagringen håller på och dör eftersom motorn sitter med remskivorna mot den sida där fläkten egentligen skall sitta.
http://bayimg.com/PAeiMaACa
En hylsa krymptes på där lagerparet ska stanna. En distanshylsa mellan lager och muttrar svarvades till. Hela stången har borrats ur med dia 18 och det gick förvånansvärt rakt, knappt man ser stället där "tunnelmötet" sker.
På tisdagen förra veckan beställde jag en morsekonahylsa från http://www.arceurotrade.co.uk/ och till min stora förvåning låg en lapp i brevlådan redan på fredagen! Jag är van med att ett paket kan komma från Kina på två dagar till Sverige, men när postverket börjar skicka paket upp och ner längs avlånga Sverige för "sortering" så brukar det ta en vecka eller två extra. Här var det helt annat. Tolv pund i frakt, men när leveransen kommer på två tre dagar så kan det vara värt det. Det är den konan som syns på bilden ihop med en M12 dragstång.
Längst ner till vänster står ett paket ihopsnickrat av björkplyfa som ska bli modell för trappstegsremskivor. De är i nuläget planande och och ihopskruvade mot varann och klara för svarvning. Även en modell för "täcklocken" de som ska hålla lagrerna på plats uppe och nertill på spindelhuset har gjorts.
Jag börjar känna en viss skeptism mot det motorpaket som jag har... bara 750 W men med enfas in på frekvensaren. Funderar på att leta rätt på en större motor, typ 2.2kW och dra in 380V för att driva en annan frekvensare som jag har (ABB 4kW). 750W paketet skulle nog passa bättre till svarven där lagringen håller på och dör eftersom motorn sitter med remskivorna mot den sida där fläkten egentligen skall sitta.
OT: Hur verkar kvaliteten på konan? Jag har själv funderat på att köpa från Arc Euro Trade, men de ovanligt låga priserna gör att man tvivlar på kvaliteten. Man förstår att det inte är någon toppkvalitet man får, men verkar det "användbart"?