Portabel DAT-bandspelare, en dröm

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
dar303

Re: Portabel DAT-bandspelare, en dröm

Inlägg av dar303 »

Hej,

Jag har sjuka mängder bandare bl.a Nagra (E, III, IV, IVS, SN), Revox, Studer, Tandberg mm.
Nagrorna är som konstverk och låter mycket bra, speciellt IVS men de kräver mycket kunskap och tålamod för att fixa de få gångerna de går sönder. SN är ball, agent-style!
Jag har även kommit i kontakt med i stort sett alla portabla och ickeportabla DAT:ar på marknaden men det är död teknik för mig, jag vet inte vad jag ska ha dom till! urk, saknar helt charm. :)
Jag har en enda kvar, en Sony TCD-8 Bild som gör det den ska, den kan vara bra att ha om någon vill ha hjälp att digitalisera saker eller om man hittar nåt gammalt kul masterband.

Är det någon speciell maskin du vill ha tag på så PM:a.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Om de inte låter 100% bra och det finns bättre portabla så är det också ett alternativ om
jag nu ska ha en. De kanske har varit överreklamerade fast då på 90-talet fanns inte
så mycket som kunde konkurrera. Men att de verkar användas i musiksammanhang
fortfarande talar för att det inte är alldeles för dålig ljudkvalité.
Jag tror Sony PCM-M1 skulle vara rätt så nice att äga, som en liten Walkman...

http://www.datrecorders.co.uk/pcmm1.php
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

peranders:
"Nu finns det ju också diverse pluggar för ljudprogram som emulerar rullbandare och även olika bandsorter..."

Mjo, men jag vet ingen som har hittat någon som låter bra. Oftast så kan man få samma resultat med pluggar som emulerar optokompressor och dist, för det är ungefär så pluggar för rullbandare brukar låta. Hittar du någon bra VST-plugg så får du gärna lägga in en länk. :)

4kTRB:
Det går knappt att jämföra DAT med rullband.
1) Dels så ser inte ens signalen in till bandarna likadana ut:
På en DAT måste man vara noga så att inte insignalen mättar A/D-omvandlarna och på en rullbandare kan man rent av få bättre resultat av lite mer "kräm" på insignalen.
2) ..och dels så påminner inte resultaten om varandra:
En DAT-spelare (med bra omvandlare) kan ge tydligare diskant och transienter än vad en CD-spelare klarar.
En rullbandare rundar av signalen lite. Både frekvensmässigt och amplitudmässigt (främst i transienterna).
Så det är lite som att jämföra en motorsåg med en skalpell. (Överlåter till er att välja vilken som är vilken. :) )

TomasL:
"det är väl multiplar av 4,75 cm/s eller nått sånt."

Inte bara "nåt sånt". Det är rent av precis så. :)
(På en del vanliga kassettband så kan man läsa just den informationen. Tror knappt det är någon som har tänkt på det.)

Personligen..
Tja, digitalt eller analogt tycker jag beror lite på vad man ska ha det till.
Rent generellt så föredrar jag analogt inspelade band av följande (enligt mig) starka orsaker:
1) Väldigt lätt att återge informationen! (Försök använda enbart koppartråd och lite metallbitar för att återge digitalt lagrad data..)
2) Band håller (både rent fysiskt och själva informationen) många decennier längre än CD-R-skivor om man är rädd om dem.

Bärbara DAT'ar tycker jag har sjunkit en del på nyttoskalan sedan det började komma billiga inspelningsprylar som kan lagra på minneskort. (Det finns bra sådana för 1500kr och då slipper man hamstra DAT-kassetter eller överföra datan till datorn med jämna mellanrum.)
Jag har en stationär DAT (av märke JVC) som jag gillar mycket. Den är även trevlig som A/D-omvandlare.
Spelar inte in på den så mycket, men har många masterinspelningar på DAT som jag behöver komma åt med jämna mellanrum.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Problemet var iofs inte att de var överreklamerade, Musikindustrin, läs förlagen tog död på ljud-DATen, läs hotade elektroniktillverkarna med stämningar osv om de inte slutade marknadsföra dem.

Från början hade man tänkt sig digitala signalutgångar på DATarna, vilket fick musikindustrin att se rött, det är av den anledningen en DAT avsedd för backuper inte kan läsa musikband, man var tvingd att införa en ickekompabilitet, annars är det ingen skillnad mellan en musik-dat och en data-dat.
Eftersom DATarna då inte, pga den analoga signalbehandlingen, inte blev bättre än sina analoga motsvarigheter, men till dubbla priset, sjönk intresset märkbart snabbt.
Tänk på att det är först under de senare åren CD-spelare fått digitala utgångar, det fanns inte i början, återigen krav från musikbranchen.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

4kTRB skrev:Om de inte låter 100% bra och det finns bättre portabla så är det också ett alternativ om
jag nu ska ha en. De kanske har varit överreklamerade fast då på 90-talet fanns inte
så mycket som kunde konkurrera. Men att de verkar användas i musiksammanhang
fortfarande talar för att det inte är alldeles för dålig ljudkvalité.
Jag tror Sony PCM-M1 skulle vara rätt så nice att äga, som en liten Walkman...

http://www.datrecorders.co.uk/pcmm1.php

Syftar du på Nagror eller DAT:ar?
Jag säljer inte mina Nagror (om jag inte får mycket bra betalt!) men DAT:ar kan jag kanske fixa.
Jag har sett en M1:a men jag tror den gick sönder och kastades faktiskt, på vårt jobb körde vi mest med Sony TCD 7/8/10 och Tascams dat:ar.
TCD-8 har digitalutgång, man behöver en speciell kabel bara.
Användarvisningsbild
Remote

Inlägg av Remote »

Som inspelingstok av musik har jag ersatt mina magnetband. Jag kan rekommendera Olympus LS 10 kodar direkt till MP3, WMA och WAV. Det finns en nyara Olympus för halva priser ca 2000:- som kan duger om man vill spara lite pengar.

Ett alternativ som jag också använder är en insp. DVD spelare, inte är lika bra men praktiskt. Passar bra att spela in långa konserter, enkelt då den även har timer. (förr använde jag VHS, men se upp vissa vill inte spela in om det saqknas videosignal).

För ännu enklalare inspelning använder jag bärbara MP3 spelare. Clas har en 38-2911 för 290:- som kan spela in från radio i hög kvalitet 265kbit eller mer. Det finns också en storebror, dock har har de slopat de högre sampl. klarar max 128 vilket är jäkla synd. Notera att det inte framgår att de kan spela in från radion i katalogen (kanske står det i den nya kat. som kommer idag 1 sept. Bägga har uttga frö externt uSD minne.

PS/ programvaran i dessa Clas MP3 är kass. Tex fungera inte sleep på den lilla, den stora fungera sleep, men timern nollas inte när man har tryckt på en knapp, tiden mätsw från påslag. Sleep fungerar inte heller vid inspeling vilket är korkat.
Användarvisningsbild
peranders
Kontakt:

Inlägg av peranders »

Historien om DAT är sedelärande. Hur man försöker stå emot något som är ett "mission impossible". Det är ganska intressant att se hur de tänkte när musiken inte var digital i någon större utsträckning.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Och vi skall vara tacksamma att PHILIPS, som då var bland de största inom konsument elektronik inte vek sig en tum för mediaindustrin när de skapade kompaktkassetten och CD'n.
När det gäller CD'n så var det väl inte så farligt, eftersom musikindustrin inte ser längre än näsan räckte, så föll det dem aldrig in att man skulle kunna bränna CD-skivor själv, däremot såg de enbart fördelar eftersom det var betydligt billigare att tillverka CD-skivor än Vinyler, så de anammade idéen direkt eftersom de kunde öka sina vinster radikalt.
När sedan verkligheten kom i kapp dem försökte de modifiera CD-Standarden med diverse kopieringsskydd, vilket Philips inte tyckte om, följaktligen fick de skivor som hade ett fysiskt kopieringsskydd inte bära CD-Logon.
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Ser inga fördelar med bärbar DAT i nuläget, som nämnts är minneskortsinspelarna ett bättre alternativ. Vi har kört en sån i replokalen för att spela in slaskdemo och ljudet blir faktiskt helt ok om man är noggrann med placering och att inte överstyra inspelningen med för hög ljudstyrka.

Är det någon som vet om det finns minneskortsinspelare med stöd för FLAC/OGG?

Analogt rullband är en helt annan femma, men även där tycker jag personligen att fördelarna med digital inspelning överväger. Vill man åt bandljudet går det ju att lösa på ett eller annat sätt. Lagringen är ju lite av ett problem över lång tid (>10-15 år), men fördelen är att man kan föra över till nya media då och då (nya hårddiskar, backupband eller cd/dvd-skivor t.ex.) utan att kvaliteten försämras. Är man paranoid/försiktig kan man lagra på flera (olika sorters) medium med raid som komplement, lagra offline och kontrollera/motionera tillståndet någon gång om året och föra över till nya media med hyfsat täta intervall.

OT Jag och brorsan har funderat en del över att skapa ett halvautomatiserat system som ska klara att lagra data på standardmedia över långa tidsperioder (hundratals år). Kan säga att det är inte ett helt enkelt problem om man skall garantera integriteten också... Det kan aldrig bli helautomatiskt eftersom man måste kunna byta till medietyper som inte ens är uppfunna i dagsläget . :)

/Andreas
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

fast med moderna backupformat som LTO så lovar man ju en väldigt lång arkiveringstid UTAN omspolning 8som oftast äldre format krävde)

..Om man nu bara vill arkivera data.
hh

Inlägg av hh »

Det hände ju mycket kul innan CD-R och MP3-spelarna kom, vem minns Philips DCC med bakåtkompatibla spelare?

Angående begränsningar var det ju nästan huvudlöst, när t ex MiniDisc-spelarna i konsumentversion inte kunde ha digital utgång osv. Kul förresten att MD när det kom ansågs lämpligt endast för konsumentmarknaden pga kompressinen. Nuförtiden är de enda ställen där jag sett systemet i aktivt bruk professionella (radio), även om de också verkar övergå till minneskort.

Hade DAT inte en samplingsfrekvens på 48 kHz förresten?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag minns DCC med fasa.. otroligt puckat format som kombinerade nackdelarna med kasetter och CD :P

fast ljudet i MD har ju förbättrats succesivt, och i slutet fanns det väl till och med med ickedestruktivb kompression.

DAT kunde ha olika samplingsfrekvenser, 48kHz, 44,1Khz och nån lägre.. 32Khz ? fast oftast körde man väl just 48.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Asså... nu var det ett tag sen jag var inne i en skivbutik senast men säljer dom mycket musik på 1/4" band???

Såvida dom inte gör det så, var ska man få musiken ifrån med högre kvalité än från CD? :vissla:
Skriv svar