peranders:
"Nu finns det ju också diverse pluggar för ljudprogram som emulerar rullbandare och även olika bandsorter..."
Mjo, men jag vet ingen som har hittat någon som låter bra. Oftast så kan man få samma resultat med pluggar som emulerar optokompressor och dist, för det är ungefär så pluggar för rullbandare brukar låta. Hittar du någon bra VST-plugg så får du gärna lägga in en länk.
4kTRB:
Det går knappt att jämföra DAT med rullband.
1) Dels så ser inte ens signalen in till bandarna likadana ut:
På en DAT måste man vara noga så att inte insignalen mättar A/D-omvandlarna och på en rullbandare kan man rent av få bättre resultat av lite mer "kräm" på insignalen.
2) ..och dels så påminner inte resultaten om varandra:
En DAT-spelare (med bra omvandlare) kan ge tydligare diskant och transienter än vad en CD-spelare klarar.
En rullbandare rundar av signalen lite. Både frekvensmässigt och amplitudmässigt (främst i transienterna).
Så det är lite som att jämföra en motorsåg med en skalpell. (Överlåter till er att välja vilken som är vilken.

)
TomasL:
"det är väl multiplar av 4,75 cm/s eller nått sånt."
Inte bara "nåt sånt". Det är rent av precis så.

(På en del vanliga kassettband så kan man läsa just den informationen. Tror knappt det är någon som har tänkt på det.)
Personligen..
Tja, digitalt eller analogt tycker jag beror lite på vad man ska ha det till.
Rent generellt så föredrar jag analogt inspelade band av följande (enligt mig) starka orsaker:
1) Väldigt lätt att återge informationen! (Försök använda enbart koppartråd och lite metallbitar för att återge digitalt lagrad data..)
2) Band håller (både rent fysiskt och själva informationen) många decennier längre än CD-R-skivor om man är rädd om dem.
Bärbara DAT'ar tycker jag har sjunkit en del på nyttoskalan sedan det började komma billiga inspelningsprylar som kan lagra på minneskort. (Det finns bra sådana för 1500kr och då slipper man hamstra DAT-kassetter eller överföra datan till datorn med jämna mellanrum.)
Jag har en stationär DAT (av märke JVC) som jag gillar mycket. Den är även trevlig som A/D-omvandlare.
Spelar inte in på den så mycket, men har många masterinspelningar på DAT som jag behöver komma åt med jämna mellanrum.