Råd ang datorköp
Re: Råd ang datorköp
Dual-core håller jag med om, för responsens skull. Klockfrekvens är oviktigt för de flesta tillämpningar (förutom då att energiförbrukning = värme = oljud ökar en hel del med högre klockfrekvens).danielr112 skrev:dualcore 2.4ghz eller mer
3gb ram eller mer. (4 minst om du ska köra 64 bitars os)
2 GiB ram räcker fint för det mesta. 32- eller 64-bitars OS har ingen inverkan på hur mycket ram som krävs.
Edit: nu pratar jag alltså om en desktopdator där du vill surfa, spela spel m.m. Vilket grafikkort du väljer har stor betydelse om du vill spela spel. GMA950 som sitter i datorerna du länkade till räcker inte till för nyare eller ens halvgamla spel.
2 gb ram eller 4gb ram. Ta så mycket du bara kan, menar de är lika dyrt, skiljer 100 kr ifall du vill ha 2 eller 4gb ungefär, så de är likabra att slänga in 4 redan från början.
Sen är frågan vad du har för nätagg i den gamla datorn, kanske räcker för att driva de nya? Där sparar du 500kr+ om de skulle vara så.
Skärm mus och tbord förmodar jag att du sparade
Om du vill komma riktigt billigt undan rekomenderar jag dig en
Processor: Amd x2 eller x3 x4, 600 till 1600kr
Ram: 4gb ram, detta kostar 700kr.. de för 2gb kostar 500. Du väljer själv alltså http://www.dustinhome.se/pd_5010109969.aspx
Moderkort: gärna med ljud, nätverk och firewire så slipper du oroa för det sedan
runt 1000kr
Grafikkort: Vill du spela något? annars kan du ta ett kort för 500kr, Men för tex 1300kr får du ett Radion 4750 som är rusktigt bra i spel, min bror har ett sådant och han spelar många nya spel i high.
Sedan kommer de jobbigaste ett nätagg detta har jag inte koll på, men ja som du redan vet stirra dig inte blint på W:en utan på vilken Amp den kan ge på de olika linorna
//Simon
Sen är frågan vad du har för nätagg i den gamla datorn, kanske räcker för att driva de nya? Där sparar du 500kr+ om de skulle vara så.
Skärm mus och tbord förmodar jag att du sparade
Om du vill komma riktigt billigt undan rekomenderar jag dig en
Processor: Amd x2 eller x3 x4, 600 till 1600kr
Ram: 4gb ram, detta kostar 700kr.. de för 2gb kostar 500. Du väljer själv alltså http://www.dustinhome.se/pd_5010109969.aspx
Moderkort: gärna med ljud, nätverk och firewire så slipper du oroa för det sedan
Grafikkort: Vill du spela något? annars kan du ta ett kort för 500kr, Men för tex 1300kr får du ett Radion 4750 som är rusktigt bra i spel, min bror har ett sådant och han spelar många nya spel i high.
Sedan kommer de jobbigaste ett nätagg detta har jag inte koll på, men ja som du redan vet stirra dig inte blint på W:en utan på vilken Amp den kan ge på de olika linorna
//Simon
-
danielr112
arvidb:
32 bitars har 4gb limit därav sa jag 3gb. då kan man utnyttja allt man köpt. 4gb eller mer på 64 bitars för att den klarar hantera det.
Och ram gäller oavsett minst 3gb eller mer. Finns inget som drar ner prestandan på en dator så mycket som windows swappande.
inet.se med flera säljer koompletta lådor med helt ok nätagg för under 500kr! (Jag har nog köpt en 5 st bara detta året och de funkar helt ok)
32 bitars har 4gb limit därav sa jag 3gb. då kan man utnyttja allt man köpt. 4gb eller mer på 64 bitars för att den klarar hantera det.
Och ram gäller oavsett minst 3gb eller mer. Finns inget som drar ner prestandan på en dator så mycket som windows swappande.
inet.se med flera säljer koompletta lådor med helt ok nätagg för under 500kr! (Jag har nog köpt en 5 st bara detta året och de funkar helt ok)
- rysshack.se
- EF Sponsor
Är inte säker på att det var något egentligt fel på din förra dator.
Men windows är ett stort fel!
Lätt att få virus, kör man vissa antivirusprogram, känns datorn som sirap......
Mac, eller linux är ok....
Jag kör linux där det går, dvs surfa kolla film, osv...
Tyvärr finns inte alla program till linux, då kör jag motvillig windows.
Jag rekomenderar alltså en lösning där du fixar dubbla operativsystem, t ex ubuntu och windows.
Där windows är ett nödvändigt ont.
Skall du kolla på film, köp ett grafikkort som gärna har stöd för hårdvaruavkodning av film och passiv kylning.
Lycka till!
Men windows är ett stort fel!
Lätt att få virus, kör man vissa antivirusprogram, känns datorn som sirap......
Mac, eller linux är ok....
Jag kör linux där det går, dvs surfa kolla film, osv...
Tyvärr finns inte alla program till linux, då kör jag motvillig windows.
Jag rekomenderar alltså en lösning där du fixar dubbla operativsystem, t ex ubuntu och windows.
Där windows är ett nödvändigt ont.
Skall du kolla på film, köp ett grafikkort som gärna har stöd för hårdvaruavkodning av film och passiv kylning.
Lycka till!